Sida 1 av 2
Den går som en kratta!!
Postat: 22 jun 2013, 18:46
av Kirre
Har nu monterat min 5,5hk (jofrab) på min 2-vxl Sachs.
Jag har provat med en kyrkport och en 12mm förgasare jag har även rensat tanken och ändrat/ställt tändningen men den går som SKIT!
Den storknar på fullgas när man skall axelerera och hoppar/hackar när jag kör på fullgas.
Jag kan ej hitta någonstans som den tar tjuvluft.
Jag kan nu ej komma på något mer att justera/ändra så är tacksam för förslag på vad som är fel.
Annars får jag väl skruva dit min hem filade original cylle för den funkade ju mycket bättre.
Postat: 22 jun 2013, 19:24
av erlan
du har inte lite klen tändning så den inte orkar slå gnista på hög belastning.
har råkat ut för liknande problem med pirattändspolar helt utan text och men vit anslutningskabel mot kondingen.
om det är samma fenomen i två förgasare är det väl dags att lata nån annanstans.
har du kollat fältbrytningsavståndet? brukar vara svårt att få det rätt med 0,4 brytaravstånd, jag brukar få minska det för att få fältbrytningsavståndet rätt.
erlan
Postat: 22 jun 2013, 19:40
av Kirre
Vad ska jag ha för brytaravstånd då?
Justerade lite mer förtänning och ökade brytaravståndet ikväll men får väl pröva andra alternativ.
Den gick skapligt med den hemfilade innan jag bytte cylle.
Får dränka mina sorger med ett par supar ikväll eller nåt.
Postat: 22 jun 2013, 20:20
av erlan
måste jag lägga en s.k. kvalificerad gissning så får det bli.
brytaravstånd 0,3 ev 0,25
tändstiftavstånd 0,4
förtändning mellan 1 och 1,5 mm f.ö.d. det vill säga sikta på 1 1/4 mm f.ö.d.
nu bör du ha ett fältbrytningsavstånd inom toleranserna 7-11 mm.
här finns en bra skiss som visar fältbrytningsavståndet/abriss
http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm
går den rent på dom här inställningarna så har du någon komponent som inte är i toppskick, även om den kan anses funka.
och du har ett grundläge att finjustera ifrån.
enda nakdelen med ett litet brytaravstånd är att man får justera ofta.
erlan
Postat: 23 jun 2013, 09:54
av erlan
jag blev att fundera lite till på det här. tändläget är vad jag brukar börja med, men jag har ingen aning om det är mera "lättgnistat" för tändsystemet än dom 2-3 mm före som jag sett andra rekomenderat.
sen kom jag på en annan sak. avståndet mellan magneterna i svänghjulet och polskorna på tändspolen skall vara så litet som möjligt. generellt säger man 0,3-0,4 mm men jag brukar tighta ner det under o,3 om det går. det är lite spel i skruvarna som håller spolarna på plats.
erlan
Postat: 23 jun 2013, 10:01
av Kirre
Jag är igång och skruvar med eländet nu, har bytt brytarna för dom såg lite slitena ut och ska ställa tändningen efter din rekomendation.
Hoppas hoppas hoppas att den skall gå bättre!
Postat: 23 jun 2013, 11:56
av Kirre
Har nu ställt tändning till följande
Brytaravstånd 0,4mm
Förtändning 1,4mm
Fältbrytningsavståndet 10,5mm
Men den går fortfarande som SKIT

så nu ska jag prova att byta cylinder för den funkade ju innan jag skruvade dit den nya.
Postat: 23 jun 2013, 12:19
av Micke S
Ta en ordentlig titt på cylindern när den är loss. Det skulle t.ex. kunna bero på läckage vid cylinderfoten.
Postat: 23 jun 2013, 12:51
av erlan
tjuvluft brukar inte bete sig så. i alla fall på toppvarv brukar man kunna kompensera med ställbara munstycket.
om den går bra med den hemfilade cylindern så tror jag att det beror på att du får ett lägre kompresionstryck under drift på grund av sämre fyllnadsgrad. vilket gör att gnistan får lättare att hoppa över.
erlan
Postat: 23 jun 2013, 13:33
av glava
Tror inte att dom ska gå bra
Har också en jofrab femhalva på en 2växlad compact, går inge bra den heller, trots div felsök...
Sjuhalvorna däremot går bra

( fast på tre och fyrväxlat då)
Postat: 23 jun 2013, 13:58
av erlan
dom ska väl i alla fall gå rent.
erlan
Postat: 23 jun 2013, 15:25
av Vegge
Ang tändningen kan det vara värt att nämna att Sachs 4,3hk cylinder ska ha tändningen 2,8-3,2mm f.ö.d.
Postat: 23 jun 2013, 15:28
av Micke S
Vegge skrev:Ang tändningen kan det vara värt att nämna att Sachs 4,3hk cylinder ska ha tändningen 2,8-3,2mm f.ö.d.
Intressant, då måste det bli ett hiskeligt drag jämfört med t.ex. 1,8 mm.
Postat: 23 jun 2013, 15:56
av erlan
Vegge skrev:Ang tändningen kan det vara värt att nämna att Sachs 4,3hk cylinder ska ha tändningen 2,8-3,2mm f.ö.d.
jag vet. men dels så blev jag rekomenderad 1mm förtändning redan på 70-talet.
och det har funkat klockrent för mig. men det jag grunnade på i samband med kirres problem är: vilken förtändning gör jobbet lättast för tändsystemet.
och jag har inte lyckats ställa tändningen så hög med vettigt brytaravstånd.
brukar ofta få snåla på brytaravståndet för att få vettigt abriss.
har du någon aning om hur orginal ljuddämparen ser ut invändigt till en 4,3a?
det påverkar väl vad motorn vill ha för tändning.
ville man leverera en trevlig och lättkörd maskin till kunden? högre tändning gör väl motorn snällare på lågvarv?
erlan
Postat: 23 jun 2013, 16:41
av 56:an
Förtändning har med
tiiid och göra...
Ju snabbare motorn går desto mer förtändning fordras så bränslet hinner brinna klart innan avgasport/avgasventil öppnar.
erlan... tänk om och lita på verkstadshandboken - fabriken som gjort motorn vet bäst hur det ska vara
