Sida 1 av 4
Kolvnyp Victoria EM 50.
Postat: 27 jun 2013, 09:39
av mopedus
Hej.
Jag bytte kolv i min EM 50 motor för ett tag sedan då den som satt i såg ut att ha nypt ett par gånger.
Jag köpte en ny kolv på Norscand och körde ett tag med den, men den har också börjat nypa och när jag i går lyfte av cylindern såg jag att reporna i kolven satt på exakt samma ställen som på den kolv jag plockat av.
Jag så då även att tillverkarmärket på kolvarna var detsamma.
Förgasaren är helt orginal, insuget är ett tyskt trimminsug, pluggen i cylindern är borta och bägge kolvarna är jackade.
Vad beror dessa nypningar på? Dålig kvalité på kolvar? Jackningen? Eller nått annat?
Blandningen den får verkar ok och oljeinblandningen i soppan är 2% och cylindern ser schysst ut.
Tacksam för tips.

Postat: 27 jun 2013, 10:54
av reggaefisken
hona cylindern, och mer olja eller bättre olja i bensinen.
Glapp i vevstaken?
Postat: 27 jun 2013, 10:56
av Skunkworkz
Det ser ut som om kolvringarna inte håller tätt.
Varma förbränningsgaser som läcker förbi och
värmer upp kolven onödigt mycket. Annars brukar
nypningar bero på spikningar/knack. Vad har du
för tändstift?
kolv
Postat: 27 jun 2013, 12:54
av Benke
Det ser ut på bilden att knastret har lossnat.
Postat: 27 jun 2013, 14:02
av mopedus
Tändstiftet är ett NGK B6HS.
Oljan är av typen Gulf Pride 2T Plus.
Vevstaken är ok.
Knastren sitter som dom ska.
Kolven och ringarna var nya då jag monterade dom. Dom har väll börjat släppa igenom efter nypningarna. Cyllen har ju någon minimal repa men det borde väll inte ha sådan stor betydelse.
Jag har en annan EM 50 motor som körs på likadan olja med samma blandning fast med annat stift. Ett Bosch Super R6 288.
Ingen som tror på att kolven/kolvarna är av dålig kvalité?
Postat: 27 jun 2013, 14:21
av 56:an
Sliten cylinder?
Postat: 27 jun 2013, 15:55
av Skunkworkz
mopedus skrev:Tändstiftet är ett NGK B6HS.
Oljan är av typen Gulf Pride 2T Plus.
Vevstaken är ok.
Knastren sitter som dom ska.
Kolven och ringarna var nya då jag monterade dom. Dom har väll börjat släppa igenom efter nypningarna. Cyllen har ju någon minimal repa men det borde väll inte ha sådan stor betydelse.
Jag har en annan EM 50 motor som körs på likadan olja med samma blandning fast med annat stift. Ett Bosch Super R6 288.
Ingen som tror på att kolven/kolvarna är av dålig kvalité?
Vad kör du med för kolvspel? Visst kan kolvarna vara av dålig kvalitet
allra helst om dom kommer från Kina.
Postat: 27 jun 2013, 18:00
av mopedus
Skunkworkz skrev:mopedus skrev:Tändstiftet är ett NGK B6HS.
Oljan är av typen Gulf Pride 2T Plus.
Vevstaken är ok.
Knastren sitter som dom ska.
Kolven och ringarna var nya då jag monterade dom. Dom har väll börjat släppa igenom efter nypningarna. Cyllen har ju någon minimal repa men det borde väll inte ha sådan stor betydelse.
Jag har en annan EM 50 motor som körs på likadan olja med samma blandning fast med annat stift. Ett Bosch Super R6 288.
Ingen som tror på att kolven/kolvarna är av dålig kvalité?
Vad kör du med för kolvspel? Visst kan kolvarna vara av dålig kvalitet
allra helst om dom kommer från Kina.
Det vet jag inte. Har inget att mäta med tyvärr, men kolven glider utan ringar fint ner i loppet om man släpper i den. Har hört att man kan testa om det passar om man släpper i en kolv utan ringar ner i cyllen, och den ska inte röra sig om man håller handen för toppen och sen när man släpper ska den glida ner.
Postat: 27 jun 2013, 18:35
av mopedus
56:an skrev:Sliten cylinder?
Ser ut så här.
Liten kant nederst inget man kan känna överst.

Postat: 27 jun 2013, 19:07
av Micke S
Hur mycket förtändning kör du med?
Postat: 27 jun 2013, 20:02
av f50glx
om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät

Postat: 27 jun 2013, 20:37
av 56:an
mopedus skrev:....... Det vet jag inte. Har inget att mäta med tyvärr, .....
Jag brukar använda ett vanligt bladmått för att mäta kolvspel.
Postat: 27 jun 2013, 20:39
av mopedus
Micke S skrev:Hur mycket förtändning kör du med?
Vet inte de heller men han som hjälpt mig med tändningen kan jag fråga.
Postat: 27 jun 2013, 20:40
av mopedus
56:an skrev:mopedus skrev:....... Det vet jag inte. Har inget att mäta med tyvärr, .....
Jag brukar använda ett vanligt bladmått för att mäta kolvspel.
Då ska jag fixa ett sånt och kolla.

Postat: 27 jun 2013, 20:42
av mopedus
f50glx skrev:om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät

Ok. Då är det troligen cyllen som är färdig? Om jag mäter den med ett bladmått, hur stort ska spelet vara då?