Sida 1 av 2

Hjälp mig och min cp-moppe

Postat: 02 jul 2013, 17:26
av Hubbabulle
Att det ska vara så svårt att komma på en lösning för ett vajerstyrt ställbart munstycke!!!? Någon som har någon smart lösning? Jag har vajer och kommer borra ett litet hål genom huvudet på munstycket o trä in vajern o surra ihop, vajern löper sedan under moppen över till den vänstra sidan där jag har ett hål i karossen bredvid sitsen. Där börjar mitt problem, vad ska finnas där? Jag vill ha en stilig liten skruv som jag kan snurra på men vad o hur? Hjälp mig

Postat: 02 jul 2013, 18:19
av Amarace
Jag skulle nog istället fästa en liten hävarm på den ställbara delen av munstycket och från den hävarmen ha en vajer fram till ett reglage, då blir det precist.

Re: Hjälp mig och min cp-moppe

Postat: 02 jul 2013, 20:53
av Coolvette
Hubbabulle skrev:Att det ska vara så svårt att komma på en lösning för ett vajerstyrt ställbart munstycke!!!? Någon som har någon smart lösning? Jag har vajer och kommer borra ett litet hål genom huvudet på munstycket o trä in vajern o surra ihop, vajern löper sedan under moppen över till den vänstra sidan där jag har ett hål i karossen bredvid sitsen. Där börjar mitt problem, vad ska finnas där? Jag vill ha en stilig liten skruv som jag kan snurra på men vad o hur? Hjälp mig
Nu har jag ingen direkt uppfattning om var detta skulle hamna men går det inte att montera en förlängning direkt på munstycket och dra ut det genom kåpan där du har en liten ratt?
Det skulle vara det enklaste, du får direkt styrning utan glapp men nackdelen kan vara att det är svårt att få ut den förlängda axeln på ett bra ställe.
Det går ju även att montera en liten polhemsknut på axeln om du måste ändra riktning på utgången.

http://www.wiberger.se/templates/din808-s.htm

Postat: 03 jul 2013, 05:02
av Hubbabulle
Jag har haft ett rör som förlängning ut på sidan innan jag renoverade den. Problemet är att munstycket sitter på samma sida som gashandtaget så jag måste ta gasen i vänster hand o böja mig bakåt = väldigt vingligt o instabilt. Plus att det inte är snyggt med en arm ut på sidan, allt ska vara perfekt.

Postat: 03 jul 2013, 08:19
av Micke S
Kanske någon typ av böjlig axel skulle passa?

Bild

Postat: 04 jul 2013, 19:31
av 56:an
Egentligen behövs ingen vridrörelse i själva reglaget så en böjlig axel är inget måste. Jag skulle gjort en lagom lång arm på munstycket och kopplat den till en tunn pianotråd i ett vajerhölje och sen ett snyggt knappreglage som man skjuter ut och in när man justerar. Det kan man ha på plåten under vänster lår så är det skyddat och enkelt att justera samtidigt som man kan ha en hand på gasreglaget.

Postat: 04 jul 2013, 22:30
av Frolzon
56:an skrev:Egentligen behövs ingen vridrörelse i själva reglaget så en böjlig axel är inget måste. Jag skulle gjort en lagom lång arm på munstycket och kopplat den till en tunn pianotråd i ett vajerhölje och sen ett snyggt knappreglage som man skjuter ut och in när man justerar. Det kan man ha på plåten under vänster lår så är det skyddat och enkelt att justera samtidigt som man kan ha en hand på gasreglaget.
Bra lösning! :)
Man behöver ju knappast snurra nålen flera varv...
Kanske det skulle funka med gasreglaget till en gräsklippare eller en manuell choke ?
:roll:

Postat: 05 jul 2013, 05:13
av blyfot
Om ni tänker till lite så inser ni att armen måste vara ganska lång för att uppnå något som kan liknas vid precision. Det är ju inte mycket man behöver skruva när man behöver justera.
Jag föedrar ratt-lösning istället. Jag tror att allt annat kommer skapa stor irritation och hamna i skrotbingen. Dock måste den böjliga axeln vara styv för att slippa gummibandseffekt och hamna i skrotbingen.
Den fränaste lösningen är nog att montera ett elektriskt servo, det hade jag kört på :wink:

Postat: 05 jul 2013, 09:46
av Frolzon
blyfot skrev:Om ni tänker till lite så inser ni att armen måste vara ganska lång för att uppnå något som kan liknas vid precision. Det är ju inte mycket man behöver skruva när man behöver justera.
Jag föedrar ratt-lösning istället. Jag tror att allt annat kommer skapa stor irritation och hamna i skrotbingen. Dock måste den böjliga axeln vara styv för att slippa gummibandseffekt och hamna i skrotbingen.
Den fränaste lösningen är nog att montera ett elektriskt servo, det hade jag kört på :wink:
Servo är nog bra, om det bara finns ström.

Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.
:roll:

Postat: 05 jul 2013, 10:02
av Micke S
Frolzon skrev:
blyfot skrev: Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.
:roll:
Kör man med den principen, som jag också tror skulle fungera bra, sätter man fjädern som ger motstånd vid reglaget och tar bort den vid munstycket. Då kommer munstycket att röra sig lätt med samma känsla som vanligt.

Postat: 06 jul 2013, 07:41
av Hubbabulle
Schyssta lösningar ni kommit fram med, tack så mycket! Får se hur jag gör. Gäller ju bara att hitta rätt grejer

Postat: 06 jul 2013, 07:52
av Coolvette
Micke S skrev:
Frolzon skrev:
blyfot skrev: Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.
:roll:
Kör man med den principen, som jag också tror skulle fungera bra, sätter man fjädern som ger motstånd vid reglaget och tar bort den vid munstycket. Då kommer munstycket att röra sig lätt med samma känsla som vanligt.
Det kan innebära att nålen vrider sig en smula när man vrider styret eftersom vajern sitter fast i styret.

Det bör ju inte vara något problem eftersom det är vid körning rakt fram och i stabil hastighet man vill ha munstycket stabilt.

Postat: 06 jul 2013, 08:19
av Micke S
Coolvette skrev:
Micke S skrev:
Frolzon skrev:
blyfot skrev:
Det kan innebära att nålen vrider sig en smula när man vrider styret eftersom vajern sitter fast i styret.

Det bör ju inte vara något problem eftersom det är vid körning rakt fram och i stabil hastighet man vill ha munstycket stabilt.
Man behöver kanske inte sätta reglaget ytterst på styret på toppen av backspegeln :wink:

Postat: 06 jul 2013, 12:26
av Hubbabulle
Bild


Här är då min skönhet :D inte riktigt klar än men ändå. Jag har testkört oxå, den gick runt kvarteret 2 gånger sen la den av. Munstycket måste justeras för den behöver en inställning vid start men för att köra krävs det att man öppnar munstycket mer. Den har lite dålig ork, svårt att komma iväg. När man väl fått upp farten går det oftast bra men ibland väldigt sakta. Den går ojämn helt enkelt. Nån som vet vad det kan bero på?

Postat: 08 jul 2013, 21:13
av Hubbabulle
Ingen som har nån ide?