Sida 1 av 2
Zundapp motor
Postat: 03 jul 2013, 18:24
av xel
Tjena!Håller på med ett projekt och jag undrar vad det är för Zundapp motor jag har? Den är handväxlad och tror det är 2 växlar, vad jag kunnat växla till.. behöver tex. ny kolv, o de fanns ju massa olika klasser, A,B,C,D ...för lång vevstake stod de...vilken skall man ha?
Postar några bilder på objektet och hoppas nån kan hjälpa mig!
Rock on dudes!

[/img]

Postat: 03 jul 2013, 19:05
av Thomas L
Det ska sitta en typbricka längst fram på motorn som talar om vilken motortyp du har. Om denna saknas så står det vilken motortyp du har på varje motorblock inklusive kickkåpan. Ta bort kåpan vid kicken och kolla numret som står på insidan eller numret som står under drevaxeln på blocket.
titta sedan här:
http://www.zuendapp-club.de/Baujahrsliste-NK.PDF
Kolvstorlek brukar stå på ovansidan av cylindern A till H.
Titta även här:
http://www.zuendapp-daten.de/
Postat: 03 jul 2013, 19:57
av xel
Thomas L skrev:Det ska sitta en typbricka längst fram på motorn som talar om vilken motortyp du har. Om denna saknas så står det vilken motortyp du har på varje motorblock inklusive kickkåpan. Ta bort kåpan vid kicken och kolla numret som står på insidan eller numret som står under drevaxeln på blocket.
titta sedan här:
http://www.zuendapp-club.de/Baujahrsliste-NK.PDF
Kolvstorlek brukar stå på ovansidan av cylindern A till H.
Titta även här:
http://www.zuendapp-daten.de/
Tjena!Tack för ditt svar! Ja hittar tyvärr inget som stämmer med det jag har på min motor.. under drevet står det: 265-01132/IV och på kickkåpan står det 267-01:136
Cylinder:265-02-612
Toppen:278-02-107
Och jag hittar då inte min motor där!Har du fler tips? Vore extremt tacksam!
/Oscar
Postat: 03 jul 2013, 23:55
av Johan Lat
Uppe på din cylinder vid loppet så står det en bokstav och det är storleken på cylinderloppet och det är den kolven du skall ha eller nån bokstav högre om loppet är slitet. Om veven är lång eller kort så skall du ha olika kolvar.
Postat: 04 jul 2013, 18:44
av Thomas L
Även om inte typnumret är exakt så ger det en hygglig bild av vilken årsmodell det är. Förmodligen är din motor från en Zündapp combinett, gissningsvis från 60-talet. Den har isåfall en kort vevstake.
Cylindern hittade jag här, tredje uppifrån. Årtal okänt (sent 60-tal eller mycket tidigt 70-tal):
http://medlem.spray.se/szk777/newpage3.html
Toppen borde vara från mitten av 70-talet.
Allt detta spelar inte så stor roll vad gäller Zündapp eftersom delarna passar olika motorer över tre decennier. Kolvstorleken brukar dock alltid stå instansad på ovansidan av cylindern.
Postat: 04 jul 2013, 20:30
av xel
Johan Lat skrev:Uppe på din cylinder vid loppet så står det en bokstav och det är storleken på cylinderloppet och det är den kolven du skall ha eller nån bokstav högre om loppet är slitet. Om veven är lång eller kort så skall du ha olika kolvar.
Okej,de stämmer nu när du säger det,de står ett F där så då skall jag ha en F-kolv alltså....
Däremot känns veven lång,mätte lite halv snabbt och ca 120mm
Från underkant till toppen på vevstaken...känns längre än normala?
Postat: 04 jul 2013, 20:35
av xel
Thomas L skrev:Även om inte typnumret är exakt så ger det en hygglig bild av vilken årsmodell det är. Förmodligen är din motor från en Zündapp combinett, gissningsvis från 60-talet. Den har isåfall en kort vevstake.
Cylindern hittade jag här, tredje uppifrån. Årtal okänt (sent 60-tal eller mycket tidigt 70-tal):
http://medlem.spray.se/szk777/newpage3.html
Toppen borde vara från mitten av 70-talet.
Allt detta spelar inte så stor roll vad gäller Zündapp eftersom delarna passar olika motorer över tre decennier. Kolvstorleken brukar dock alltid stå instansad på ovansidan av cylindern.
Okej,tack så mycket för informationen!! Jo jag har förstått att de mesta passar oavsett årsmodell... Du skrev troligen kort vevstake, jag tycker min är lång,ca 120 mm...hur lång är den korta..
Kan posta ett kort om de skulle hjälpa?
Ni får gärna tipsa om bra trim saker till denna motor,rätt ny på just Zündapp prylar

men fe verkar ju helt klart vara bra kvalité på sakerna!
Nu ska ja ut o försöka klura ut hur koppling o handväxel fungerar...haha
Postat: 04 jul 2013, 21:03
av Skunkworkz
Den långa är 91mm
Korta är runt 85-86mm, inte helt säker. Är oftast av aluminium.
Den cyllen o toppen du har är från slutet 70 tal.
Postat: 04 jul 2013, 22:05
av pangerva
Ännu lättare att se på kolven väl.
Kolvbultshålet ca i mitten, kort stake
ovanför mitten, lång
rätta mig om jag har fel
Postat: 05 jul 2013, 05:38
av Skunkworkz
Helt riktigt.
Postat: 06 jul 2013, 13:00
av xel
Okok..då borde jag ha den långa? Postar en bild också!
Mitt kolvbults hål är i mitten,tycker jag iaf..

Postat: 06 jul 2013, 13:26
av Skunkworkz
Japp, det är den långa staken.
Postat: 06 jul 2013, 16:02
av Johan Lat
Jo det är den långa staken men med kolvbultshålet i mitten så menas det på själva kolven.
Postat: 06 jul 2013, 20:12
av xel
Okok

sweet! Tack så mycket för hjälpen
Nån som kan tipsa om bra trim kit kanske?
Postat: 07 jul 2013, 09:17
av Skunkworkz
Skall du bara smyga omkring lite så är 2,9hk kittet ett utmärkt val, toppfart ca 60 ärliga. Har du mer bråttom så är det 70cc Athena Supertherm el
75cc Polini som gäller, gör 95-100 resp 105-110 med rätt kring utrustning.