Sida 1 av 1
HPI 2-TEN ?
Postat: 07 jul 2013, 11:45
av Cobra5000
Nån här som testat HPI's 2-TEN tändsystem ?
http://www.hpi.be/pdf/210_eng.pdf
Är det fast eller retarderande tändkurva ?
Re: HPI 2-TEN ?
Postat: 07 jul 2013, 18:16
av blyfot
Jag har ett sådant, jag har förutsatt att det är retarderande kurva men nu blir jag osäker
Har varit å provat med min strobo men den vill inte vara med på högre varvtal så jag kan inte bekräfta hur det är.
Vilket som, vikten på svänghjulet är bara 245gram så man har både bra ljus och rappt gassvar. I jämförelse med kokusan får man se sig slagen på effekten på tomgång för den behöver lite gas för att ge fullt ljus.
Postat: 07 jul 2013, 20:03
av Cobra5000
Okej, sökte på HPI´s hemsida men jag hittade knappt någon info om 2-Ten där.
Kokusan är tyvärr inget alternativ då det är fel kona...
Postat: 07 jul 2013, 20:16
av selma
Kör med sådant på min e-limpa,helnöjd.
Har själv sökt info men inte hittat,men det hänger med lätthet med till 13000.
Så det funkar,så nu behöver jag ej leta

Postat: 07 jul 2013, 20:24
av blyfot
Cobra5000 skrev:Okej, sökte på HPI´s hemsida men jag hittade knappt någon info om 2-Ten där.
Kokusan är tyvärr inget alternativ då det är fel kona...
Jag har mejlat stället puchshop.de där jag köpte det, även frågat om CdI'n från det vanliga systemet passar, återkommer när jag fått svar.
Postat: 07 jul 2013, 20:28
av Cobra5000
blyfot skrev:Jag har mejlat stället puchshop.de där jag köpte det, även frågat om CdI'n från det vanliga systemet passar, återkommer när jag fått svar.
Kanon !

Postat: 07 jul 2013, 21:25
av Conrad Engström
Jag har på 2 GS snurror. H4 + baklyse driver den bra.
Postat: 08 jul 2013, 15:22
av blyfot
Se svaret nedan, det ska vara kurva enligt dom fast de kan inte svara på om cdi är fritt utbytbart mellan systemen. Det går ju att fråga Hpi direkt om man är intresserad. Spontant känns det som att det borde gå men man kanske vill vara helt säker innan man provar
@conrad, vet du kanske hur det står till med denna fråga?
Hi Johan,
It has a curve thtas for sure, but i cannot tell you if they are exchangebla, my feeling says not, it are 2 kompletely different ignitions.
---
Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen,
Kind regards,
Chris Snijder
Postat: 08 jul 2013, 22:23
av Conrad Engström
Jag har kollat med stroboskop och ser ingen skillnad. Men det kan ju vara så att stroboskoplampan slutar vid ett visst antal pulser.

Postat: 08 jul 2013, 22:23
av Conrad Engström
Jag har kollat med stroboskop och ser ingen skillnad. Men det kan ju vara så att stroboskoplampan slutar vid ett visst antal pulser.

Postat: 09 jul 2013, 07:49
av blyfot
Conrad Engström skrev:Jag har kollat med stroboskop och ser ingen skillnad. Men det kan ju vara så att stroboskoplampan slutar vid ett visst antal pulser.

Jag har gjort exakt samma sak, lampan slutar att blinka ganska snabbt när man rör gasen. Problemet är ju att tändningen inte börjar backas förrän efter 5000 varv och så långt funkar inte min lampa i alla fall.
Jag har slängt iväg ett mejl till HPI direkt och återkommer om/när jag får svar
så här ser kurvan ut till universal systemet i alla fall.

Postat: 09 jul 2013, 20:49
av blyfot
Nu har jag fått svar från HPI direkt, det är liknande tändkurva men det går inte att använda CDI från det vanliga universalsystemet med inre rotor.
Se nedan svar från dom
hello
its a simular curve !
but DONT use the ather CDI !!
it demmage the stator !
regards
willy
Postat: 10 jul 2013, 09:22
av Cobra5000
Tackar för infon...
