NV 40 CC 1954

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

NV 40 CC 1954

Inlägg av WYA »

Hej,

Måste skriva av mig och hoppas att någon annan ser felet. 8)

Jag har alltså en 54:a 117B med 40CC motor. Ihopsatt från en projektlåda som inköptes på nätet. Alla delar utom skruv fanns med. Med projektlåda menas alltså "- Nä nu jä---ar monterar vi ner hojen och gör i ordning den", finns ett ihopsättande som inte är lika kul tydligen. Nog om historia, hojen är ihopsatt men går inte.

Motorn är alltså 40 cc.
Fakta:
1. Motorn har gått - dock ingen ork - går inte nu
2. Tändspole, konding och tändstift bytt. Jättefin svetslåga på stiftet
3. Förtändning, abriss och brytare inställda in absurdum

Avvikelser till detta
Ibland vid höga varv försvinner gnistorna. Men bara ibland.

När jag snurrar runt svänghjulet hör jag kolvens kompressionsläckage likt en smygare, men det är väl förväntat då cylindern knappast kan jämföras med Fort Knox. Men det pyser bara på ett samlat ställe. Var vet jag ej.

Den har startat på startgas - men inte nu. Inte nu när allt är så perfekt inställt.

Kolven löper fint i cylindern, allt är bara perfekt....förutom själva starteriet då.

Jag tycker att har den varit i gång så borde det inte vara för allvarliga kompressionsfel, eller?

NV5:an som får en slev då & då av service då jag inte lyckas med 117B går som ett spjut numera. Räcker att titta hårdhänt på pedalerna så går den igång. Så skall det vara.

Trevlig sommar!
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister