Sida 1 av 2
Beräkna hastighet, varvtal, drevning
Postat: 18 jul 2013, 18:48
av disktant
Funderade på om jag inte skulle göra en beräkningspryl lik
www.oljeblandning.se
där man kan beräkna drevning, varvtal, hastighet
men hur fan räknar man

Postat: 18 jul 2013, 19:22
av pangerva
Jag har en tabell som räknar förändringar får se om jag kan visa den på något sätt. Tyvärr inte nu men inom några dagar kanske.
Postat: 18 jul 2013, 19:22
av Rexxy
Ladda ner mitt program, Rexxys Mopedprogram. Så finns det där. ;)
Sen finns det även i den Lilla ligisten och trickard.
Postat: 18 jul 2013, 19:24
av disktant
Rexxy skrev:Ladda ner mitt program, Rexxys Mopedprogram. Så finns det där. ;)
Sen finns det även i den Lilla ligisten och trickard.
Då får du skriva om det för OS X

Postat: 18 jul 2013, 21:22
av Braxmatte
Postat: 18 jul 2013, 22:12
av ilo55cc
Problemet är väl att det är olika beroende på hjulstorlek och utväxling i växellådan.
Lättaste sättet att räkna ut det är att kolla hur många varv motorn roterar på högsta växeln när bakhjulet roterar ett. Sen mäter man rullomkretsen på hjulet.
Göres enklast med att man rullar moppen på plan mark och mäter hur långt den rullat när hjulet gått ett varv. Ex. Om hjulomkretsen är 1,5m och motorn roterar 10 varv och hjulet 1. Vid 6000 v/m roterar hjulet 600, 600x1,5m =900m=0,9 km /min
60x0,9=54 km/h
Om man vid mätningen har en drevning på ex 15/30 så den ett förhållande på 2,
Ändrar man till 16/30 får man ett förhållande på ungefär 1,87 alltså en ökning på cirka 6%( ja utväxlingen blir högre ju mindre förhållandet blir)
Teoretiskt så borde farten också öka med 6% vid samma varvtal.
Enkelt va.
Tänk också på att en kuggs ändring fram motsvaras av två bak.
Postat: 18 jul 2013, 22:50
av blyfot
En snabb (och förhoppningsvis korrekt) fundering så kom jag fram till följande:
Ange varvtal i varv per minut (rpm) och hjulens omkrets i meter
då blir formeln för hastighet i km/h vid känt varvtal==> hastighet=varvtal*60*hjulomkrets/primärutväxling/drevutväxling/växelutväxling/1000
utväxlingarna räknas ut genom att ta det sista/första antalet kuggar vid varje utväxlingsställe, ex. bakdrev/framdrev.
sen är det ju fritt att lösa ut något annat ur formeln om man så önskar
Postat: 19 jul 2013, 11:31
av JanneL
ilo55cc skrev:Tänk också på att en kuggs ändring fram motsvaras av två bak.
va?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Postat: 19 jul 2013, 15:56
av ilo55cc
kejsaren skrev:ilo55cc skrev:Tänk också på att en kuggs ändring fram motsvaras av två bak.
va?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Jag menar att förhållandet mellan dreven blir ungefär det samma om man minskar bakdrevet med 2 kugg istället för att öka 1 fram. Ökar man 2 fram blir resultatet ungefärligen lika om man istället minskar 4 bak. Det stämmer inte på decimalen när men nästan. Skillnaden blir naturligtvis större med större drev men på mindre drev typ våra moppar handlar det bara om någon enstaka procent.
Postat: 19 jul 2013, 17:24
av Micke S
kejsaren skrev:ilo55cc skrev:Tänk också på att en kuggs ändring fram motsvaras av två bak.
va?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Fram 15/14=7,1%
Bak 32/30=6,7%
Skillanden är försumbar, bara 0,4%.
Postat: 19 jul 2013, 19:44
av erlan
jag vet inte vilken mopedmodell där ekvationen utgår från 15-32 som orginaldrevning, men dom intresantaste MCBmodellerna att räkna på har 12-42 som orginaldrevning.
dom modeller som har 14-34, 12-37, 12-30 och liknande orkar oftast största framdrev och minsta bakdrev som är praktiskt möjligt att använda och som går att köpa färdigt.
12-42 = 3,5:1
erlan
Postat: 19 jul 2013, 20:00
av Micke S
Jag kör 15/28 på en Flintamoppe med 19" hjul. Jag trodde att det skulle bli som en enpetare med överväxel men det fungerar mycket bra. Det beror förmodligen på att det är en liten förgasare (12 mm Bing borrad till 14 mm) och ett originalliknande avgassystem. Cylinder, kolv och topp är förstås bearbetade.
När det gäller utväxlingar får man helt enkelt utgå från något rimligt och sedan prova sig fram för att se vad som fungerar bra för ens behov och gentemot motorkaraktären.
Postat: 19 jul 2013, 21:45
av erlan
ibland funkar även det orimliga.
en klasskompis hade en gilera på 70-talet. helt orörd motormen 28kugg bakdrev isället för orginal 48. han fick naturligtvis avända den 4-växlade lådan en del,men inte så mycket som man kan tro. skulle till en extrem uppförsbacke om han skulle behöva gå ner på tvåan.
erlan
Postat: 19 jul 2013, 23:25
av ilo55cc
erlan skrev:jag vet inte vilken mopedmodell där ekvationen utgår från 15-32 som orginaldrevning, men dom intresantaste MCBmodellerna att räkna på har 12-42 som orginaldrevning.
dom modeller som har 14-34, 12-37, 12-30 och liknande orkar oftast största framdrev och minsta bakdrev som är praktiskt möjligt att använda och som går att köpa färdigt.
12-42 = 3,5:1
erlan
Kuggstorlekarna i exemplet är bara gripna ur luften för enkelhetens skull, men ta vilka kombinationer du vill och du ska se att det stämmer.
Postat: 20 jul 2013, 06:55
av blyfot
En hög drevning vill man ju bara ha om man är ute efter lugn gång på en tranportväxel eller skryta med hög toppfart i en lång nerförsbacke
Ska man nå max toppfart på plan mark måste man se till att man drevar så att den precis orkar varva ut på högsta växeln.