Sida 1 av 1

McLarins MCB 1237

Postat: 31 jul 2013, 18:23
av McLarin
Då var det dags. Ett återfall. Efter 19 mopedlösa år ropade jag hem en MCB 1237 på Tradera för 2125 kr. Ägaren kunde inte starta den för lamellerna slirade... :o

Originallack är Citrongul men någon har målat över med blåmetallic. Om man ska lacka om den bör man göra det i originalkulör? Skulle gärna ha den vit... :roll:

Baklyktan är utbytt och kabeln till den nya har man satt fast genom att borra många hål i bakskärmen och "sytt" kabeln genom. :evil:

Motorn fick jag igång med lite olja till lamellerna och urkopplad el. (Kortis nånstans). Axeln som tramporna sitter på går att flytta axiellt 2 mm, kan man shimsa upp detta utvärtes? :?:

Bild

Postat: 31 jul 2013, 19:52
av Naeri
skoj! en riktigt favoritmodell som jag aldrig fått vantarna på. Originalkulör brukar ju bli snyggast i min mening.

Postat: 02 aug 2013, 12:43
av Raketsport
Grattis, en trevlig liten moped det där. Har en själv en mycket sliten 1237'a. Citrongul är nog den ovanligaste lacken och siljablå den vanligaste.

Glappet på axeln går att shimsa upp utvärtes från högersidan om den inte låser sig i det yttersta läget.

Postat: 02 aug 2013, 13:15
av McLarin
Har lite problem med styrkan... Den känns lite "sen" vid gaspådrag (stillastående) och orkar inte minsta motlut.

Har färskt tändstift och bensin. Gnistan verkar fin och förgasaren är ren.

Tror att den tjyvar luft nånstans, kan det stämma? Den som satt ihop motorn har gjort det med någon blå silikonliknande massa istället för packningar.

Postat: 02 aug 2013, 14:37
av Micke S
McLarin skrev:Har lite problem med styrkan... Den känns lite "sen" vid gaspådrag (stillastående) och orkar inte minsta motlut.

Har färskt tändstift och bensin. Gnistan verkar fin och förgasaren är ren.

Tror att den tjyvar luft nånstans, kan det stämma? Den som satt ihop motorn har gjort det med någon blå silikonliknande massa istället för packningar.
Silikonpackningar fungerar bra OM det är absolut rent när man monterar även om det är lite oproffsigt kanske. Jag fick ett dynamitklister av Conrad och tätade en adapterplatta till en cylinderfot med dålig passning. Det blev stark som br---vin och håller bra. Klistret heter CRC Flex.

Din moppe kanske behöver en omgån med taggtåd i avgaskröken?

Kolla även att förtändningen är rätt, tänder den för sent blir moppen slö.

Postat: 02 aug 2013, 16:16
av McLarin
Provade utan krök och den var lika trött då.

Såg ut som att tändplattan stog i maxläge. (För det blir väl motsols den ska flyttas?) får kika lite mer på det.