Sida 1 av 3

Cylinderfråga Husqvarna D-motor

Postat: 01 aug 2013, 19:01
av Hakan
Någon som vet vad den med med det större insugporten är för cylle ?
De andra cyllarna jag har har pyttelitet hål även i loppet och den jag undrar över är betydligt större. Den är inte upptagen som bonnatrim utan ser ut vara fabriksgjord. Eller det skiljer helt enkelt på årsmodeller? Det har suttit en plugg i insuget som är borta.

Otrimmat original
Bild
Bild

Trimmad
Bild
Bild

Side by side
Bild

Postat: 01 aug 2013, 20:48
av 56:an
Jag kan inte bedöma nåt men vet att det fanns piratcylindrar som reservdel. Kan det inte vara en sån?

Postat: 01 aug 2013, 21:20
av Hakan
56:an skrev:Jag kan inte bedöma nåt men vet att det fanns piratcylindrar som reservdel. Kan det inte vara en sån?
Tanken har funnits där då anslutningen för förgasaren ser lite annorlunda ut.
Lite intressant att båda cyllarna är stämplade likadant i ovankant vad gäller kolvklassningen "A" alt "B"
Snackade med Brattis idag om det ,men han hade aldrig hört talas om en sådan cylle.Knepigt eller ?
Bild

Postat: 01 aug 2013, 22:14
av fatchance
Ser bra ut, den med stora insuget alltså! :D

Har du bilder på avgasportarna också, kan vara skoj att se!

Postat: 02 aug 2013, 10:56
av Raketsport
Kan den ha tillhört en exportmoped?

Postat: 03 aug 2013, 07:32
av Hakan
Raketsport skrev:Kan den ha tillhört en exportmoped?
Kan så vara, men varför har den varit pluggad då? :hmm:

Postat: 03 aug 2013, 08:33
av Hakan
Avgasporten är inte samma på "trimmcyllen" som std.

Std cylle avgasport från ovankant på porten till ovankant cylle = 31,5mm
Bild

"Trimm cylle" avgasport från ovankant på porten till ovankant cylle = 28 mm
Bild

Detta har jag inte sett tidigare, ska fixa en gradskiva och mäta durationerna och jämföra dessa två cyllar.
Ska bli intressant att testa denna "trimm cylle" den är nyborrad av Simtus då jag hade en sprillans ny 1a ÖD kolv liggandes ,troligtvis en tysktillverkad kolv då det står Spiel 0,05 på den, alltså inget "Asia Made" :)

Postat: 03 aug 2013, 08:52
av Micke S
Duration på avgasporten på den filade ser ut att hamna på runt 155 grader.

Postat: 03 aug 2013, 09:29
av Hakan
Micke S skrev:Duration på avgasporten på den filade ser ut att hamna på runt 155 grader.
Detta kan jag nada om, vet inte vad som är bra eller dåligt.

Så nu blir det att Googla å läsa på för att lära sig lite mer.

Postat: 03 aug 2013, 13:43
av Hakan
Avgas duration = 146gr, men just nu säger det inte mig något eftersom jag inte pysslat med detta tidigare. :?
Bild

Postat: 03 aug 2013, 15:29
av Micke S
Antar att du har mätt hur många vevaxelgrader det är från att avgasporten precis börjar öppna till den precis stänger. Det är alltså bara överkanten på porten som är av intresse för durationen.

Sedan måste det förstås flöda tillräckligt för det önskade varvtalet vilket styrs av höjden och bredden (och formen) på porten.

Jag är själv grön på detta och använde Excelbladet Rexxys Fartdåren för att uppskatta durationen på din cylinder och hamnade ungefär rätt. Men det finns ett antal obekanta saker för mig som gjorde att jag inte kunde få det lika exakt som när du mäter. Om det värde du har mätt och tabellen stämmer verkar varvtalet kunna vara ungefär som en Grålletraktor :lol:

Om du Googlar på Rexxys Fartdåren så hittar du den för nedladdning. Förhållande mellan RPM och duration ser ut som i bilden nedan. Jag vågar inte säga om det är helt korrekt eller ej men någon borde ju ha reagerat om det inte stämmer.


Bild

Postat: 03 aug 2013, 15:38
av Skunkworkz
Glöm det där med duration = visst varvtal, det är
tid/area som betyder något.

Postat: 03 aug 2013, 15:59
av Micke S
Skunkworkz skrev:Glöm det där med duration = visst varvtal, det är
tid/area som betyder något.
Duration är ju ett mått på tiden som porten är öppen även om det anges i grader. T.ex. betyder 180 grader betyder att porten är öppen halva tiden.

Det är lättare att mäta och räkna med grader än tid eftersom durationen är oberoende av varvtalet än att t.ex. mäta upp att porten är öppen X antal ms vid 10 000 RPM.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Postat: 03 aug 2013, 16:59
av Hakan
Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?

Hmm använder jag Rexxys program får jag fram 151gr .
Nu gör jag något galet :lol:

Original avgasport 128gr enl Ryxxy

Postat: 03 aug 2013, 17:23
av Micke S
Hakan skrev:Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?
Ja så skulle jag också ha räknat. Men någon riktig 2T trimmare kanske kan komma in och tala om vad som gäller vid mätning med gradskiva om det inte är rätt tänkt.

Det som kan vara lite lurt och gör att jag inte är 100% säker är att på 4T relaterar man ofta öppning och stängning till olika lägen på kolven.

Men om din mätning matchar med korrekta värden som du matar in i Rexxys Fartdåren är saken klar.

Som du ser på bilden nedan anger man fyra olika referenser för samma kamaxel ATDC, BTDC, BBDC och ABDC och det påverkar förstås hur man räknar fram antalet grader relativt en 360 graders skiva. I 4T fallet beror det antagligen på att kammen roterar med halva hastigheten relativt vevaxeln att man anger på det sättet.

En grad BBDC är ju i praktiken samma sak som 179 grader ATDC.

Bild