Sida 1 av 1

ILO 98cc Svänghjul, tändsystem?

Postat: 02 aug 2013, 17:52
av Gustav Hedelund
Hej!

Efter att ha skaffat mig en Monark ML45 med ILO 98cc -motor, kände jag att det nu var dags att registrera sig på detta forum!

Fick problem med olja på brytarna, och efter att ha dragit svänghjulet för hårt (navet höll dock) så lyckades jag även kröka tappen som håller brytarna. Eftersom tappen var kass fick brytarna tyvärr stryk för att kunna få av dem.

Söker nu brytare & tapp under köpes, samt efterlyser gärna bilder på svänghjul, tändsystem etc om det är någon som har.
Fick höra att det var 27x1.25 gängor till svänghjulet på dessa, men på min sitter ett mässingshjul med 26x1.5 gänga. Ser precis ut som svänghulet på Sachs 98cc M32 i "Stora tvåtaktsboken", sid 249.


Sen ser det misstänkt ombyggt ut där vevaxeln tittar ut - ser ut som att någon bytt lager / packboxar och knackat bort gods, fnasig kant på godset samt man ser hela tätningen / lagret. Man känner tydligt hur det drar luft/bränsle längs axeln från vevhuset när man drar runt.

Ska försöka ta lite bilder och lägga upp!

Re: ILO 98cc Svänghjul, tändsystem?

Postat: 02 aug 2013, 19:22
av OutbackJack
Gustav Hedelund skrev:Hej!
Ska försöka ta lite bilder och lägga upp!
Ja tack
M27? Det är ju en enorm mutter???

Postat: 02 aug 2013, 19:24
av erlan
misstänker att han menar gängan för avdragaren.

erlan

Postat: 02 aug 2013, 19:31
av OutbackJack
erlan skrev:misstänker att han menar gängan för avdragaren.

erlan
Vi får väl se...

(Hade en 98cc med Sachsmotor som projekt en gång i tiden, blev tyvärr stulen. Min far tyckte "det där är ju bara sk-t" och ställde den utanför förrådet. Försvann samma natt....)

Postat: 03 aug 2013, 12:10
av Gustav Hedelund
Hej igen!

Har nu vart och tagit lite bilder. Jag har aldrig skruvat med en sån här motor tidigare, mekade en hel del med min gamla Puch Racing i tonåren så lite känner man igen. Ska jag vara ärlig vet jag knappt hur en packbox ser ut - har inte behövt dela en motor tidigare och är ganska novis, men lär mig gärna!

I alla fall. Jag tycker det ser misstänkt ut vid vevaxeln. Är det en ombyggnad till packbox jag ser? Med blixten på ser man ju tydligt hur otät den måste vara. Jag måste väl dela på blocket för att kunna byta den?

Ni kan också se axeln för den rörliga delen av brytarna, som gått av i ett försök att rikta upp den igen. Det verkar som att svänghjulet tagit i toppen av den efter att jag dragit svänghjulet för hårt... Dels därför misstänker jag att svänghjulet kanske inte är original? Avdragare är 26x1.5, och jag tycker det verkar som att navet som brytarna släpar mot är manuellt filat lätt ovalt, känns som att det är grövre "spårighet" i godset just där det är flackt.

Vad tror ni om det?

Slutligen en bild på lillgrabben som hjälper pappa :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: 03 aug 2013, 22:45
av 56:an
Ja, det är en ombyggnad. Jag tror inte simmerringen - packboxen - radialtätningen - gummiläpptätningen med fjäderring var uppfunnen när den lättviktaren gjordes. Kom förmodligen först efter kriget som mycket annat.

Det var vanligt att lättviktarna läckte vid vevaxeltätningarna. Jag tror det bara var ett parafinerat snöre som tätning i original.

Intressant tändmagnet, hur mäter man abriss? :roll:

Både svänghjul och tändplatta verkar original men konan ser skum ut. Ändrad eller ombyggd? :?

Postat: 04 aug 2013, 00:14
av Gustav Hedelund
Ja, tändmagneten är verkligen intressant!

Som du ser på bilden har jag lagt skruvarna till tändplattan i motsatta ändar (varav ena sidan har ett litet gap), det pga att där är magnetismen som störst. OM det är så att det motsvarar nord/syd så har man ju som jag förstår det ett väldigt brett abriss, med utsläckning inom svänghjulets magnetring i öst / väst? Eller? Blir inte det en väldigt svag fältbrytning?

Han ger bra gnista och gick när jag provkörde, tills dess att han började trycka ut bränsle i tändhuset. Packboxen måste ju ha helt fel innermått, är säkert en mm per sida axel till läppen...

Jag funderar en del över de utbankade samt nedfilade ändarna på skruvarna utanför konan insida svänghjul. Troligtvis har en sådan ände tagit i axeln till brytarna och knäckt denna när jag dragit åt svänghjulet i tro att jag lossade..

Det är inte den mest stabila variant av nitning, hade väl vart mycket bättre med försänkning i var ände och körnslag i en rak nit?

Postat: 04 aug 2013, 00:30
av 56:an
Gustav Hedelund skrev:Ja, tändmagneten är verkligen intressant!

..... OM det är så att det motsvarar nord/syd så har man ju som jag förstår det ett väldigt brett abriss, med utsläckning inom svänghjulets magnetring i öst / väst?
Uj... för trött nu och sätta mig in i det. Har varit en lååång dag idag.... :close_call:

men...

Svänghjulsnavet är vedbodsnitat med skruvar för så var det inte i original. Varför kan man undra...

Har det lossnat av sig själv eller har man tagit bort navet från svänghjulet för att ändra konan i en svarv?


Själva magneten i svänghjulet tror jag är en magnetiskt stålstav böjd till en cirkel. Föreställer mig att polerna är "gjorda" genom att kortsluta ändarna med polskon och skapa en motsatt pol med polskon mittemot. Eller tänker jag fel nu? :roll:

Postat: 04 aug 2013, 00:56
av Gustav Hedelund
Hmm ja... Jag har nog tänkt rätt skumt med.. Får se om jag får tag brytare som inte är så stukade som mina innan jag sätter mig in i det också, jag lär ju hinna plocka isär motorn och lära mig massa annat spännande på den vägen tills dess att det blir startdags igen ;)

Tror för övrigt att du tänker helt rätt ang polskorna, det låter logiskt och bra! :)