Sida 1 av 1

Puch växelvals med olika längder.

Postat: 06 aug 2013, 14:56
av Puchlasse
Har sett frågan några gånger på detta forum. BLa Blyfot är rätt insatt. Håller just nu på och sätter ihop en 4 växlad som förhoppningsvis blir klar till Mellsta, Tänkte ge Dixiekalle en match. ( Gillade hans motor skarpt).

Slog lite i verkstadshandböcker och fick ut lite fakta på axeln på växelvalsen. Den har två olika längder, 101 resp 125 mm.

101 mm kom 1974, alltså inte bara den kantiga motorn. Finns från och med följande motornr, Dakota 9272216, Florida 9739559, Alabama 9029799, Racing 9834050. Byttes mitt under modellåret. Allt före detta har en axel för växelvals på 125 mm.

Så nu var detta ordentligt utrett. Går inte att blanda mellan kort och lång. Det var gjort på motorn jag sätter ihop nu, därför fungerade inte en enda växel. Kul med hemmameckare utan verkstadshandbok och förstånd. Men jag fick ju motorn gratis bara därför.

Re: Puch växelvals med olika längder.

Postat: 06 aug 2013, 15:48
av blyfot
Puchlasse skrev:
Så nu var detta ordentligt utrett. Går inte att blanda mellan kort och lång. Det var gjort på motorn jag sätter ihop nu, därför fungerade inte en enda växel. Kul med hemmameckare utan verkstadshandbok och förstånd. Men jag fick ju motorn gratis bara därför.
Mjaaaaa ;) om jag nu inte misstolkar det du skrivit.
Nog går det väl att blanda delarna om man vill?
Jag har en motor som det sitter en lång-låda med en kort-klocka i och den funkar växlarna på. Det är precis samma höjd på klockan och bara axel som sticker in i kåpan som är längre. Det är samma skärning på spåren i klockorna.
Detta måste vi reda ut, har jag bara haft tur eller finns det fler varianter av klockor än de jag sett?

EDIT:
Det går förstås inte att blanda 3&4 växlade klockor, var det så att du fått en motor med den kombon så fungerar det förstås inte.

Postat: 06 aug 2013, 20:40
av posch
Bild
Det här fotot är från i vintras när jag kollade om det var några skillnader mellan 3 och 4-växlade innan bytet. Passade utan problem.
Var och mätte trumaxeln ikväll, 101 mm och motor nr är 9760878, så det stämmer med Puch-Lasses uppgifter.

Postat: 06 aug 2013, 20:48
av Puchlasse
Jag hade en kort axel där det borde varit en lång, med följd av att den änden på axeln inte gick ner i sitt spår. Den hängde bara på låsringen i högerkåpan. Tror att den av den orsaken böjde sig snett. Tänk vad svårt det kan vara att förklara ibland.

Har man en lång axel och behöver en kort så går det naturligtvis att kapa.

Hittade 4 olika varianter på växelklockor när jag rotade runt i den lådan, ska försöka med att få dem på bild, men jag hade inte kameran i garaget ikväll.

Postat: 06 aug 2013, 21:07
av blyfot
Låter ändå konstigt, nu har jag ingen lös vänster blockhalva för den långa axeln (den motorn är nyligen renoverad å så nyfiken e ja nt) men visst var det väl så att det bara var längre borrat in i hålet än på dom nyare blocken för den korta klockan?
Det vore kul att veta om du har båda blockhalvorna lösa och kan jämföra. Jag hade förut bestämt sagt att man kan tillverka en liten distans om man tar en kort klocka till långblock och att man kan borra upp hålet alt. kapa axeln om man ska ha i en lång klocka i ett kortblock och det skulle vara kul att veta om det är fel så man inte lurar någon :cry:

bilder

Postat: 07 aug 2013, 10:11
av Puchlasse
Var ute och fotade lite.
I blockhögen hittade jag både gamla och nya varianter.
Bild
Konstaterar att hålen sitter olika djupt
Bild
Bild
Här är 4 varianter på klockor, kort lång, 3 och 4 vxl. Sen kan det ju skilja på om de har kula eller pinne som "broms" på klockan.

Bild
Men jag var för trött i natt när jag fotade för att kolla om det går att byta mellan olika modeller. Så mysteriet kvarstår. Men jag kan inte se hur det ska gå till att placera en kort axel i ett långt block. Klockaxeln når inte ner till hålet.