Problem med "knackningar/slammer" från motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Björklund

Problem med "knackningar/slammer" från motor

Inlägg av Björklund »

Tjena, är ny här på forumet och känner nu att det är tid för att jag lägger upp min första tråd då jag verkligen skulle behöva lite hjälp :D

Lite historik:
I början av denna sommar köpte jag mig nämligen en suzuki k50 av årsmodell 1983-87. Jag har under sommaren renoverat denna moppe och är nu stort sätt klar med renoveringen. I motor-väg har jag satt på en helt ny 5,5 hk cylle med ny kolv och även nytt topplock. transmissionskåpan åkte även av men lameller byttes inte då dessa såg fräscha ut, dock blev det en ny packning och ny växellådsolja. Sedan åkte det även på en 16 mm förgasare men dock fortfarande med ett enläppars membran och original insug. jag klöv alltså inte motorn då tidigare ägare tydligen skulle ha gjort en total genomgång av motorn.

Nu till problemet:
Nu sitter alltså motorn på ramen igen och den startar och går men som sagt inte helt smärtfritt. Vid höga varv och motorbromsning hörs nämligen ett oregelbundet knackande/ metalliskt slammer från motorn. Jag har sökt runt lite och felsökt och bytt krysskil vid svänghjul och även till ett kallare tändstift men missljudet vägrar försvinna. Något som kanske är värt att nämna är att jag inte kunde utskilja något större glapp i veven. mopeden går inte heller helt rent utan måste köra med nästan full choke. Luftskruven är utskruvad ett helt varv och nålen är i sitt högsta läge.

Om ni nu skulle ha någon aning om vad som skulle kunna vara felet är jag grymt tacksam för minsta lilla tips som skulle kunna hjälpa mig i mitt felsökande :D

Tack på förhand
Mvh Björklund
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Det är absolut ingen ide att montera 16mm förgasare på original insug,
är väl inte mer än 6-7mm hål där. Det blir helt fel bränsle blandning. Prova
montera original förgasarn igen. Felaktig bränsle blandning kan ge sådana
missljud. Körde du moppen innan du renoverade den?
Björklund

Inlägg av Björklund »

Skunkworkz skrev:Det är absolut ingen ide att montera 16mm förgasare på original insug,
är väl inte mer än 6-7mm hål där. Det blir helt fel bränsle blandning. Prova
montera original förgasarn igen. Felaktig bränsle blandning kan ge sådana
missljud. Körde du moppen innan du renoverade den?
Jo, har för mig att det är 8mm. Testkörde moppen innan men då med 60cc och originalförgasare och la inte märke till några missljud vad jag kommer ihåg, enda var väl att han fyrtaktade ganska rejält. Hade även på originalförgasaren efter renovering och har för mig att han knackade då också, men hade lite problem med blandningen och munstycke-storlek så jag testade med en 16mm som jag hade liggandes. Men ett byte till originalförgasaren kanske kan vara något :)
Björklund

Inlägg av Björklund »

Ingen annan som har någon idé vad det även skulle kunna vara? är väldigt tacksam för svar :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har alldrig rört en suzuki men kan väl ge några almänna tips.

har du kollat så cylindern och toppen är rätt bearbetade så det går fritt över allt?
kollat så styrsiften för kolvringarna sitter på rätt ställe.

om allt stämmer där så får du nog kolla med tidigare ägare vad han egentligen gjort, för han har förmodligen klantat sig. att du kväver den med orginal insug och förgasare bör inte orsaka knackningar.

jag har för mig det finns verkstadshandböcker till suzuki.
skaffa en sån.

erlan
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Står tändningen rätt?
Björklund

Inlägg av Björklund »

erlan skrev:jag har alldrig rört en suzuki men kan väl ge några almänna tips.

har du kollat så cylindern och toppen är rätt bearbetade så det går fritt över allt?
kollat så styrsiften för kolvringarna sitter på rätt ställe.

om allt stämmer där så får du nog kolla med tidigare ägare vad han egentligen gjort, för han har förmodligen klantat sig. att du kväver den med orginal insug och förgasare bör inte orsaka knackningar.

jag har för mig det finns verkstadshandböcker till suzuki.
skaffa en sån.

erlan

Tack för svar! :D

Har väl egentligen inte gjort det utan har tidigare tagit av cylinder och topplock för att kolla så att inga skador hade uppkommit pga detta knackande. Men det kan mycket väl vara något tok med toppen, cylindern och kolv då dessa är pirattillverkade delar och är kända för att vara skrot :?
jo mycket riktigt, verkstadhandböcker finns, får la bli nästa inköp :)
Björklund

Inlägg av Björklund »

Skunkworkz skrev:Står tändningen rätt?
Är som sagt mycket tacksam för att ni tar er tiden :D

Har faktiskt ingen aning, har inte pillat på den, har meckat lite med kompisens brytarsystem men mitt är ju brytarlöst, vad är det som ska klaffa då?
Skriv svar