Sida 1 av 3

Frågor om Hylomar "Flytande packning".

Postat: 12 aug 2013, 00:40
av Kuli
Är det så über mirakel bäst som alla säger ?

Funkar det även om man har en spalt mellan block och kåpa på 1-2 tiondelar som behöver bli tät ?

Ska man skippa packningen och bara köra med Hylomar ?

Var köper man det om man bor i Örebro och inte vill handla över postorder ?

Finns det något annat som är lika bra eller bättre och lättare att hitta (köpa) ?

(Har en Kulimotor som läcker lite olja och vill helst inte använda silikon.)

/Kuli...

Postat: 12 aug 2013, 04:04
av cobra karlsson
funkar bra

Postat: 12 aug 2013, 06:40
av Sura
Tools Momentum i Örebro har både Hylomar och Loctite.
Jag kör med Loctite 5208 flänstätning överallt i mina motorer, och det är tätt som ett grodarsle.

Postat: 12 aug 2013, 07:03
av selma
Würth Örebro har DP300 samma produkt som Hylomar

Postat: 12 aug 2013, 08:14
av Hasse
selma skrev:Würth Örebro har DP300 samma produkt som Hylomar

Det där tipset var en lågoddsare :D 8)

Postat: 12 aug 2013, 09:31
av selma
Hasse skrev:
selma skrev:Würth Örebro har DP300 samma produkt som Hylomar

Det där tipset var en lågoddsare :D 8)
biggrin

Postat: 12 aug 2013, 09:42
av Kuli
selma skrev:Würth Örebro har DP300 samma produkt som Hylomar
Würt skriver bl.a...

• Do not use instead of solid gasket.
• Do not use on oil pans.

...och det ger en annan bild av användningsområdet än vad Hylomar ger. Även om det verkar vara samma produkt ? Skumt ???

/Kuli...

Postat: 12 aug 2013, 11:42
av Hasse
Ja, på ren Svenska så rekommenderar dom att använda en packning tillsammans med deras klet.

Ersätter inte en fast packning utan skall användas tillsammans med det.


http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... -300-/?p=1

Postat: 12 aug 2013, 12:05
av Conrad Engström
Det var vanligt på vissa utombordare ett det glipade lite här och var. Då tvättade vi ytorna rena och putsade där det var gropar. Den andra ytan smorde vi in med ett tunt lager olja. Groparna fyllde vi i med Araldit och skruvade ihop allt. Efter härdning skruvade vi isär och slipade bort överflödet. Sedan skruvade vi ihop allt med klet emellan.
Ibland tog vi aldrig isär, efter först ihopsättningen. Men då var båda ytorna avfettade.

Postat: 12 aug 2013, 21:47
av tompas11
Visst är Hylomar bra men frågan är om inte detta är strået vassare när det gäller att täta mellan blockhalvor. Användes till VW:s luftkylda motorer för tätning mellan blockhalvorna, ingen packning krävdes.
Bild

Postat: 13 aug 2013, 00:43
av Kuli
selma skrev:Würth Örebro har DP300 samma produkt som Hylomar
Har hos Würt i Örebro idag. DP300 hade dom inte hemma och hade dom haft det så hade jag ändå inte fått köpa det för dom säljer inte kem produkter till privatpersoner. Kanske hade gått att lösa men så var det med det.

Lite tråkigt att man som privatperson inte kan handla var man vill längre. En annan bra affär här i stan tar varken kort eller kontanter längre vilket gör det svårt att handla där.

/Kuli...

Postat: 13 aug 2013, 00:59
av Kuli
Min slutsats...

Würt's DP300 ska användas tillsammans med en vanlig packning.

Enligt en välrenommerad motortrimmare/renoverare ska även Hylomar användas tillsammans med vanlig packning.

Ska man köra utan packning är det tydligen silikon som gäller.

Loctite 5208 kostar 450:- för en flaska. Säkert en bra produkt men känns lite dyr minst sagt.

För väl se om det blir lite "Biltema silikon" trots allt eller om jag försöker göra en egen tjockare packning.

Tack för tipsen...

/Kuli...

Postat: 13 aug 2013, 01:11
av Micke S
Biltema Silicon har fungerat bra när jag jag limmat tjuriga kopplingskåpor. Men skulle jag täta en cylinderfot eller mellan blockhalvorna fick det bli något mer pålitligt som t.ex. Det Sura rekommenderar eller CRC Flex. En flaska Loctite eller CRC Flex kommer att räcka i många år så kostnaden är försumbar med den lilla förbrukning man har.

VW-tätningen är också intressant men det ser Permatexaktigt ut och i så fall fungerar det inte med moderna skitbränslen.

Postat: 13 aug 2013, 09:47
av erlan
lägg på silicon så tjockt som behövs för att fylla ut skevheter, gropar eller vad det är som skapar problem.
lägg dit kåpan.
dra åt så du får ca 0,3 mm i spel mellan kåpan och blockhalvan. på dom punkter som det är minst spel/avstånd.
åk ut och fiska, ta med fru till ikea eller barnen på zoo eller nåt annat som tar resten av dan.
nästa dag drar du åt skruvarna till kåpan för gott.
nu är det tätt.
ta ett rakblad och skär av det som hänger ut och ser fult ut.
det som hänger ut så på insidan kommer att hänga kvar där till du öppnar kåpan nästa gång.

jag brukar använda biltema silicon, men har full förståelse för dom som inte litar på biltema. dessutom gör ju bensinkostnaden att 100krs tuben hemma snart blir billigare än 30krs på biltema en bit bort.

annars har biltema packningsmaterial på ark i olika storlekar ochså. om dom säljer kulhammare vet jag dock inte, men den kanske finns redan.

erlan

erlan

Postat: 13 aug 2013, 09:57
av mbc
Ett tips som jag fick av en jobbarkompis som hållt på med gamla motorcyklar i över 25 år.
Vanlig genomskinlig silikon istället för packning, funkar kanon.
Den tål det mesta värme, olja, bensin mm.
Enda nackdelen är ju när det ska isär, det sitter bra.
Gamla hojar är ju inte direkt kända för att vara täta men hans cyklar läcker inte en droppe.
Han har fått frågan flera gånger om han verkligen har nån olja i :D