Sida 1 av 1
Tänkte inte på det... Igen.....
Postat: 13 aug 2013, 08:55
av Puchlasse
Är inte så van trimmare, mer än kanske att sätta på en 5 halva, då jag gärna åker i dryg moppefart, men tar MC om det ska gå fortare.
Men på Raketrallyt blev jag förtjust i en 4 växlad Dixie som hade en nedsvarvad 70 cc cylinder. Den var skön att köra.
Tänkte bygga en egen för att lättare hänga med en besvärlig Zundapp som finns här hemma ( Testo ). Min plan var att bli klar till Mellsta, men det var lite ont om tid.
Nåväl, hittade ett block i skrotlådan, en 4 växlad låda och 3 skivig koppling fanns på hyllan, allt renoverades med nya lager, blocket frästes upp till 48 mm så cylindern fick plats, och plockades ihop i går kväll ( Natt ). Som en slutkläm när allt var monterat och klart så satte jag på kolv och cylinder. Nu var jag sugen på provstart.
Drog runt motorn i svänghjulet för att ställa tändningen, då visade det sig att blocket måste fräsas upp även i underkant, Kolven tog i botten !!!!
Tänkte inte på det helt enkelt, och nu har jag inga fler lediga kvällar före Mellsta, så det fär bli MC 50 istället.
Efteråt kan man ju alltid garva åt sånt här, men just när det händer så är det lite surt.
Postat: 13 aug 2013, 09:51
av erlan
det var samma problem på sachsblocket jag bearbetade för en 47 mm minarellicylinder.
erlan
Postat: 13 aug 2013, 11:47
av jonTe-Zündapp
Det går inte knöka vevhuset med papper och bearbeta typ med dremmel med motor uppochner?
Eller är det mycket som skall bort?
Postat: 13 aug 2013, 12:19
av Puchlasse
Jag vill inte riskera spill i vevlagren, och tycker det går så fort att riva och sätta ihop en Puchmotor så den blir delad. Då kan jag ju dessutom få bättre koll på hur mycket som ska bort.
Det gäller bara att inte få skräp i stödlagren.
Jobbar långa dagar i dag och i morgon bara så det finns ingen tid över före Mellsta men det är ju inte hela världen.
Postat: 13 aug 2013, 15:37
av blyfot
Det är mer än man kan tro som behöver tas bort för att kolven ska få plats, dock så är det betydligt lättare än på 75cc för då måste hölet upp till 52mm. Du bör klara så att det inte blir hål in till bultarna som går tvärs igenom blocket men det gör inte så mycket om det skulle bli så.
Bäst är att ha blocket helt tomt så man kan prova hela tiden.
Passa på att ta upp spolportarna ordentligt och matcha mot cylindern, det gör skillnad. Man ser bra om man monterar cylindern på en halva åt gången
Postat: 23 sep 2013, 20:57
av Puchlasse
MOtorn blev liggande tills i fredags, Ingemar kom hit för att skruva ihop sin Dakota3000 motor. Och jag blev lite inspirerad. Rev den och fräste upp blocket så att kolven gick fritt, längre hann jag inte.

Så i lördagskväll var det dåliga tvprogram och jag gick ut för att skruva ihop den, det flöt på bra och snart kom dessutom grannen in för att prata lite... Efter nån timme satt motorn ihop och stödlagret som måste vara borta på 4 växlade var tillbakasatt. Då ser jag plötsligt en lagerrulle i lagerrulleburken, den hade gömt sig i fettet.
Suck, kan ju inte skylla på grannen, men inte hjälpte det med nån som pratade hela tiden. Nåja jag rev motorn, och visst det saknades en rulle, så ihop igen med allt. Grannen tyckte jag var så duktig.
I morse gick jag ut i garaget och städade av lite på bänken för att kunna slutföra motorn med koppling osv.
Vad hittar jag då ???? Jo minsta drevet låg på bänken under motorn. Så här klantig brukar jag inte va när jag meckar. Bara att riva igen, men det får bli en annan dag. Undrar om jag nånsin kommer att köra ifrån Testo ?
Postat: 23 sep 2013, 21:07
av Raketsport

Roligt skrivet, men så typiskt.
Postat: 24 sep 2013, 08:25
av Patrik
Puchlasse skrev: Så här klantig brukar jag inte va när jag meckar. Bara att riva igen,
Hmm.. Jag har ett nyare block med motorfästen både för M50 och t.ex. Dakota som skall tas upp för en 46 eller 47mm cylinder, kanske jag kan skicka upp den till dig å få den uppfräst så får du öva på att få ihop den utan att det ligger något kvar på bänken?
Mvh Patrik
Postat: 24 sep 2013, 14:08
av Braxmatte
Patrik skrev:Puchlasse skrev: Så här klantig brukar jag inte va när jag meckar. Bara att riva igen,
Hmm.. Jag har ett nyare block med motorfästen både för M50 och t.ex. Dakota som skall tas upp för en 46 eller 47mm cylinder, kanske jag kan skicka upp den till dig å få den uppfräst så får du öva på att få ihop den utan att det ligger något kvar på bänken?
Mvh Patrik
Ett sånt block skulle jag behöva , du vill inte byta det mot nåt
Postat: 24 sep 2013, 14:16
av blyfot

men Lasse då, det är väl inte nerverna som spökar?
Du är väl förstås som en femtonåring och står där med darriga ben och drömmer om att få ut å känna hur vrålåket går tror jag
haha, skämt å sida sånna däringa misstag händer även den bäste.
På't igen och kom tillbaka med rapporter hur den går efter trimningen.
Sen så filar du upp avgasen till 175grader och fixar till squischavståndet så blir den pigg
Postat: 24 sep 2013, 15:58
av Puchlasse
Ja, jag har så svårt att mecka när nån pratar bredvid, jag behöver koncentrera mig. Har inte ens radio i garaget. Annars brukar jag kunna hålla hur många bollar som helst i luften.
Men jag ska på det igen ikväll.
Postat: 24 sep 2013, 16:03
av Patrik
Braxmatte skrev:Patrik skrev:Puchlasse skrev: Så här klantig brukar jag inte va när jag meckar. Bara att riva igen,
Hmm.. Jag har ett nyare block med motorfästen både för M50 och t.ex. Dakota som skall tas upp för en 46 eller 47mm cylinder, kanske jag kan skicka upp den till dig å få den uppfräst så får du öva på att få ihop den utan att det ligger något kvar på bänken?
Mvh Patrik
Ett sånt block skulle jag behöva , du vill inte byta det mot nåt
Nja, den har jag nog tänkt å ha kvar, tänkte ju ha den motorn på min "brötMontana" å köra i alla lerhålor man kommer åt men även kunna flytta över den till någon M50 när så önskas.
Här är en bild, lite kantigare form ner i vevhuset än de äldre:
Jag har ju förresten den här också med alla fyra motorfästen på men den motorn är inte till salu:
Mvh Patrik