Sida 1 av 2
bränsle till gräsklippare
Postat: 15 aug 2013, 14:47
av erlan
jag fick höra idag att det gått ut servicemeddelanden från både honda och briggs&stratton att dom ska köras på 98 oktan om man kör på mackbensin.
inte för att dom behöver oktantalet, utan för att kvaliteten på 95 funkar dåligt i deras motorer.
erlan
Postat: 15 aug 2013, 16:59
av 56:an
Precis!!!
Har alldeles nyligen hört samma.
Nästa är därför 98 i Amazonen
Inte stor prisskillnad, 60 öre dyrare eller nåt sånt men ska visst vara mycket bättre bensin.
Jag hörde 95 är sämsta kvalisorten och ännu sämre om dom rensar ur nåt gammalt lager. Kan ibland visas med "sänkt bensinpris"
När jag hade Volvo 343:an tankade jag alltid Jet men nu är det OK/Q8 som gäller...

Postat: 15 aug 2013, 19:30
av Puchen
Uteslutande 98 okt i hojarna. ;)
Postat: 15 aug 2013, 21:19
av disktant
Kör enbart alkylatbensin i klipparen
bra eller dåligt ?
Edit:
Har servicemeddelande att göra med att man märkt att det inte är så bra att köra med E10 ?
Postat: 15 aug 2013, 22:00
av erlan
alkylatbensin i klipparen har bara fördelar. är inte gräsmattan allt för stor så står man ut med priskillnaden oxo.
vad problemen var sa inte han som berättade det för mig, men jag gissar att bränsleblandningen blev för mager. jag har alltid misstänkt briggs för att ha svaga tändningar och dom oktanhöjande tillsatserna i bensinen har ett högre energiinnehåll än bensin och framför allt högre än etanol.
en mager blandning är mer svårtänd än en perfekt blandning.
om du har en gammal briggsmotor med ställbart munstycke så prova att snålställa den medan den går så ska du få höra en motor som går men går fruktansvär illa.
erlan
Postat: 15 aug 2013, 22:14
av 56:an
Jag har bara såna...
Kan jag köra på E85 och slippa gå i host...host... äckliga bensinavgaser??
Mängden för "lagom" blandning ställer man ju med nålen menar jag...
För det mesta har jag kört alkylatbensin men inte alltid...
Postat: 15 aug 2013, 22:29
av erlan
funkar aldeles utmärkt att köra på e85 när man fått igång den.
börja med att skruva ut lite på måfå.
jag brukar skruva ur skruven som håller luftrenaren. då svalar soppan in i skruvhålet i förgasaren.
sen drar jag till den börjar tuffa lite.
då skruvar jag i skruven.
sen startar jag den, forfarande med choken i.
sen är det bara att slåppa på gasreglaget så choken släpper som vanligt.
ev att det tar några sekunder längre innan den går utan choke.
lyfta av luftrenaren och snapsa med vanlig bensin är en annan variant.
men bara choke räcker inte till för att ge tillräkligt mycket extra för att starta.
förta gången får man naturligtvis justera munstycket när man kört den varm.
står en hel del i ämnet på
www.etanol.nu för han som driver det forumet ansvarar för ett antal gräsklippare som han kör på e85.
erlan
PS
nyare klippare med fasta förgasarmunstycken går också att köra på e85 men är betydligt krångligare att kalibrera om.
Postat: 16 aug 2013, 01:10
av 56:an
Jag ska prova det där du erlan...
Så fort Rouletten är klar så ska jag på gräsmattan som mer liknar en äng nu. Nu är alla blommor vissnade och har fröat av sig och då bör dom komma igen nästa år.
Eftersom dom äldre Briggs&Strattonmotorerna gärna vill ha lite fetare bränsleluftblandning för att går bra så blir också CO-halten högre i avgaserna vilket man tyvärr får i sig om det mojnat och inte blåser.
Hur ter sig CO-halten när man kör på E85, blir den då lägre eller samma?
Postat: 16 aug 2013, 02:05
av erlan
just co-halten blir ju lägre.
eftersom etanol inte är ett kolväte så är det mycket mindre kol som kan bilda koloxid och koldioxid.
alla föroreningar som bilprovningen mäter minskar.
finns kritiker som påstår att det finns andra föroreningar som ökar, men det har jag inte satt mig in i.
men avgaserna känns trevligare än bensinavgaser.
erlan
Postat: 16 aug 2013, 02:54
av 56:an
Det låter som mycket bättre med E85 än bensin tycker jag och särskilt i äldre motortyper som förbränner bensinen sämre eller dåligt. Just gräsklipparen är viktig eftersom man hela tiden är så nära avgasutsläppet.
På mina bilar, som alltid varit äldre och otäta, har jag gjort avgasförlängare för att förvissa mig om att inga avgaser kommer in i bilen pga av det lägre lufttrycket precis bakom bilen när man kör och då försöker jag få utsläppet lite längre bak och ut på sidan. På Amazonen har jag ändå kört med fläkten på halvfart för fram finns vevhusventilationen som också ger ifrån sig gaser och hur fin bilen än är så är det ändå hoptryckta gummilister, gummgenomföringar som torkat bort, sprucken växelspakdamask m.m. så bilen är långt ifrån lika tät som den var ny.
Postat: 19 aug 2013, 17:04
av tompas11
Tänk på att det bildas cancerframkallande formaldehyder vid förbränning av etanol. Är väl inte det bästa att andas in heller enligt kemikalieinspektionen.
"Formaldehyd verkar starkt irriterande på ögon och luftvägar. Inandning kan ge hosta, heshet, huvudvärk, yrsel, tryck över bröstet samt i svårare fall kramp i struphuvudet och lungskador. Inandning under lång tid kan ge luftvägsirritation, nästäppa och andningsbesvär av astmatyp. Formaldehyd är allergi- och cancerframkallande enligt kemikalieinspektionen."
Postat: 19 aug 2013, 23:57
av 56:an
Det är kallstarterna tompas11....
Motorvärmare
finns i Amazonen
Innan du avfärdar E85 vad ska du tanka som är bättre?
Jag tror knappast du tankar alkylatbensin i din bil....
Postat: 20 aug 2013, 01:06
av erlan
när jag hade e85-sierran så glömde jag motorvärmaren en gång.
naturligtvis var det 17 minus på morgonen.
men den startade snällt ändå.
en kvalificerad gissning är att jag hade ca 13:1 i kompförhållande på den.
eller rättare sagt har, för motorn har jag kvar.
erlan
Postat: 20 aug 2013, 09:53
av Neifelheim
Det är inte ofta jag ser de finns 98 att tanka...men när de finns, så är de som nån skrev tidigare, lite dyrare, men man märker att motorn går bättre....har man inte så fet plånbok så kvittar det ändå.
Postat: 20 aug 2013, 12:00
av Braxmatte
Jag gjorde ingenting åt min klippare Briggs o stratton 12,5hk
Jag tankar E85 och kör
Den enda märkbara skillnaden är att den skjuter som en kanon när man stänger av den.
