Sida 1 av 5
saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Postat: 17 aug 2013, 12:02
av CountDynamo
Hej, tror det har blir mitt första inlägg. Har tittat runt på forumet ett tag och hittat några intressanta trådar
Till saken, jag har fått ett stycke saxoped 1125b av min far, dels för att jag vill ha en moped igen och att den jag körde när jag var i den yngre mopedåldern var bara till låns av farsan.
Objektet har stått ute (läs: lutad mot ladugårdsvägg utan tändstift sedan nån gång på 70-talet.), så den har en fin patina på hela chassit, jag trodde till en början att den var mörkbrun i färgen men har tydligen en gång varit duvblå enligt min far.
Jag har några tankar på hur jag ska fixa iordning den. Inget är spikat med vissa lockar mer än andra.
1: Originalskick, allt vad det innebär och så långt pengarna räcker.
2: Blank- eller mattsvart.
3: Militärgrön.
4: Patina (rat-stuk).
På alternativen 2-4 så funderar jag även på om man ska hänga på en fotväxlad motor, men det kan nog lätt bli ett större projekt än vad jag tänkt mig.
Bilder på skärmar, ram, tank och kedjeskydd kommer jag ta nästa vecka då jag ska hem till päronen och hälsa på lite. Motorn har jag hemma hos mig och är den del av mopeden som jag tänkt fixa först om jag inte väljer att fixa en fotväxlad motor.
Jag hoppas att ni inte kommer hata mig om jag väljer att göra något som inte är original. Men jag vill att det ska synas att det är min moped och att den är minst lika unik som jag

Men kom gärna med tips, synpunkter och konstruktiv kritik.
Postat: 17 aug 2013, 14:03
av Monarscoot
Jag röstar på patina/rat - finfin patina är omöjligt att återskapa och går du inte lös för hårt med vinkelslipen kan du ju alltid göra en originalrenovering om du skulle ångra dig. Fotväxlat? Varför inte - men behåll alla originalprylar!
Postat: 17 aug 2013, 16:25
av Naeri
Fotväxlat gör ju det hela mycket roligare i min mening.
Rat/patinerat skick är nog min favorit, men ibland funkar det ju inte utan att lacka om vissa delar. Då är mattsvart klart bäst!
Postat: 19 aug 2013, 03:11
av CountDynamo
Monarscoot skrev:Jag röstar på patina/rat - finfin patina är omöjligt att återskapa och går du inte lös för hårt med vinkelslipen kan du ju alltid göra en originalrenovering om du skulle ångra dig. Fotväxlat? Varför inte - men behåll alla originalprylar!
Det beror väll lite på hur pass mycket rost(patina) det är också,
om jag kommer ha patinan kvar eller lacka om den.
Ja, det var ju något sånt jag tänkt att det skulle bli,
att jag har kvart allt som är orginal, så långt det går, men bara byter ut motorn till en fotväxlad.
Naeri skrev:Fotväxlat gör ju det hela mycket roligare i min mening.
Rat/patinerat skick är nog min favorit, men ibland funkar det ju inte utan att lacka om vissa delar. Då är mattsvart klart bäst!
Exakt min tanke också, det kommer nog se lite häftigare ut men fotväxlad.
Jag gillar hur du tänker Naeri!

Postat: 20 aug 2013, 14:45
av CountDynamo
Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)
Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Postat: 20 aug 2013, 20:39
av selma
CountDynamo skrev:Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)
Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till

Postat: 20 aug 2013, 22:39
av Kenneth_
Typ allt du gjorde på din Selma

Postat: 21 aug 2013, 14:50
av CountDynamo
selma skrev:
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till

Tack! Sånt som är jättebra att veta innan man börjar göra för mycket på ramen

Då är det väll bara att fixa en vinkelslip och en svets och lite skrot och en motor...
Som jag skrev tidigare, Bilder kommer under nästa vecka.
Ska fixa så bra bilder som möjligt...så jag kanske kan få en liten aning om hur mycket jobb det är på ramen, skärmar och tank.

Postat: 21 aug 2013, 19:59
av chaosmamba
Kör så det ryker. Jag röstar rat med mattsvarta detaljer.

Postat: 28 aug 2013, 17:47
av CountDynamo
chaosmamba skrev:Kör så det ryker. Jag röstar rat med mattsvarta detaljer.

Vilka delar isf?
Bakskärmen Vänster sida

Bakskärmen Höger sida

Bakskärmen Bakifrån

Framskärmen Vänster sida

Framskärmen Höger sida

Ramen

Emblemet, en äkta Crescent!

Gamla ägaren

Gaffeln

Kedjeskydden Ytter

Kedjeskyddet inner

Tanken Vänster Sida

Tanken Uppifrån

Tanken Höger sida

Pakethållaren
Måste säga att det är riktigt fin patina på den.
Så det avgör att det blir en RAT-moppe, men är inte säker på om det blir fot eller handväxlad...
Hittade delar till förgasaren, sidokåporna till motorn och lite annat när vi väl började rota bland grejerna.

Postat: 28 aug 2013, 20:08
av Naeri
Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Postat: 29 aug 2013, 17:56
av CountDynamo
Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen.
Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs?

Postat: 29 aug 2013, 19:53
av Naeri
CountDynamo skrev:Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen.
Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs?

En köpesannons här på forumet brukar ge fin utdelning

Postat: 29 aug 2013, 21:10
av Raketsport
Bakskärm som inte är avbruten i bakkant hör inte till vanligheten.
Röstar på patineratskick.
Postat: 29 aug 2013, 21:21
av Naeri
Raketsport skrev:Bakskärm som inte är avbruten i bakkant hör inte till vanligheten.
Röstar på patineratskick.
Med en lagom trimmad motor är den snart ett minne blott...