Sida 1 av 1
Pressa på lagerring på vevaxeln till Puch
Postat: 18 aug 2013, 10:52
av johan_puch
Enligt verkstadshandboken skall man använda ett speciellt presstöd för att inte gör vevpartiet skevt när den intre lagerringen skall pressas på. Hur bär ni vara Puchrenoverare er år när ni pressar på denna? Har ni byggt ett dylikt stöd eller har ni något annat knep?
Postat: 18 aug 2013, 12:07
av erlan
lag har en snutt fyrkantrör 100X100X6 som städ. lagom rör som dorn.
jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.
har i.o.f.s. inte provat på just puch, men det har funkat på alla andra motorer.
erlan
Postat: 18 aug 2013, 17:44
av Hakan
Jag knackar aldrig på ett lager på ett vevparti. Spänner ner dom med hjälp av svänghjulsmuttern eller transdrevsmutter, har rörhylsor i flera olika längder och även brickor som man får bygga på med efterhand. Riskfri metod då du inte knackar på veven. Men ibland ramlar dom på av sig själv, lägger veven i frysen under natten , värmer lagret med värmluftpistol och som sagt ibland trillar dom dit av sig själv ibland inte, det är då jag spänner ner dom på plats.
Postat: 18 aug 2013, 18:10
av blyfot
Enklast är om du redan har en avdragare för lagerbanorna så anväder du den genom att skruva ut de små insexsbultarna en bit och knackar på dom nya med "röret" på avdragaren. De glider på lätt, jag brukar hålla veven i handen och knacka dit dom med en plastklubba.

Postat: 18 aug 2013, 19:38
av Conrad Engström
Vad ni grejar!
En helgängad M10, ett rör ca 120 x 20 mm. Gänga den gänga som vevaxeln har i ena ändan av en messingbit ca 15 x 40 mm. Andra ändan gängas M10. Skruva in helgängade skruven i messingbiten. Skruva fast den i vevaxeln. Täpp en ändan på röret med en grov plåt fassvetsad med 10,5 mm hål i mitten. Lägg på lagret på axeln, därefter röret, med "täppta" ändan utåt, drag på en M 10 mutter. Skruva tills lagret är på plats. Den kan även användas för att montera packboxar. Man kan variera med brickor mellan lager och röret.
På transsidan på Sachs skruvas hjälpkonan fast med verktyget, vid packboxmontering.
Fråga om inte poletten ramlar ner.
Postat: 18 aug 2013, 20:53
av Kuli
erlan skrev:lag har en snutt fyrkantrör 100X100X6 som städ. lagom rör som dorn.
jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.
har i.o.f.s. inte provat på just puch, men det har funkat på alla andra motorer.
erlan
Gör på samma sätt, fast jag använder en vanlig varmluftpistol för att värma lagret lite. Sedan är det bara att släppa ned det på axeln och ett litet knack med hammare och ett rör så jag är säker på att det är i botten.
Lite värme löser det mesta när det gäller demontering och montering av lager.
/Kuli...
Postat: 18 aug 2013, 21:09
av Puchlasse
Jag använder ju Puch orginalverktyg, men ett rör och en fyrkantsbalk med urtag går ju lika bra.
Använder nästan alltid ugn och frys vid lagerbyten. Värmepistol i nödfall. Temperaturskillnader är bra vid lagerbyten.
Postat: 19 aug 2013, 10:14
av johan_puch
Tack för alla tips, ska nog kunna få ihop motorn nu om än med lite fördröjning då "ingenjörerna" som tillverkat nållagerringen glömt slipa innerdiamertern......
Postat: 19 aug 2013, 16:32
av NRoos
Puchlasse skrev:Jag använder ju Puch orginalverktyg, men ett rör och en fyrkantsbalk med urtag går ju lika bra.
Använder nästan alltid ugn och frys vid lagerbyten. Värmepistol i nödfall. Temperaturskillnader är bra vid lagerbyten.
kanske det kommer en bildtråd där man får ser ett utbud av de verktyg puch använde sig av?

Postat: 19 aug 2013, 17:14
av Cobra5000
erlan skrev:jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.erlan
Fick lära mig på en SKF-kurs för länge sen att ett lager ska värmas (med induktionsvärmare) till max 110 °C
