Sida 1 av 1
Skoterett junk.
Postat: 25 aug 2013, 20:18
av Tomcat
Är det någon här på forumet som har en sloterett som fungerar?, efter att ha bytt det mesta, så fick jag gå hem den sista kilometern idag.
Bytt soppakran, till en originalliknade historia, verkar som motorn ej får bränsle, kollat tanklocket, d e ok. Snart hamnar eländet i kallgaragen.
Hade tänkt åka på den, inte lägga all fritid på mopeden. HJÄLP!!
Postat: 25 aug 2013, 20:30
av f50glx
och vad har vi för motor i den då
Postat: 25 aug 2013, 20:42
av erlan
vad kör du på för bränsle?
i scoteretten med sina värmeproblem är det väl bara alkylatbensin (aspen) som gäller.
erlan
Postat: 25 aug 2013, 20:42
av Sven
Ja det blev kanske ånglås pga. för hög värme runt motorn som vanligt på denna mopedmodell.
Postat: 25 aug 2013, 21:53
av Tomcat
Ja, vilken motor, glömde detta, en Husqvarna-E.
Tror dock inte på ånglås denna gång, körde utan kåpor, möjligt att det är uselt bränsle. Slangen från kranen går under förgasaren, verkar vara lite "fallhöjd", undrar om förknasaren suger bränsle till sig? Skall prova med bränsle i en lös flaska. Akrylatbensin, är den bättre tro?
Tur jag köpte en 1149-62:a, nyss, så jag inte behöver åka mc hela tiden.
Tackar för ett bra forum till alla, skål! (på en söndag?). Yep! SEMESTER!!
Postat: 25 aug 2013, 22:24
av pangerva
ALKYLATBENSIN Akrylat är färg
Annars har jag semester kommande vecka också

Postat: 25 aug 2013, 23:30
av erlan
ja, aspen är mycket bättre om man har problem med ånglås.
erlan
Postat: 26 aug 2013, 07:00
av Raketsport
Aspen har för låg oljeblandning för bronsbussningen i vevstaken.
Har du kvar värmeplåten (eller vad den nu heter) mellan förgasare och cylinder?
Postat: 26 aug 2013, 07:02
av Tomcat
Visst ja, håller på att måla om huset
Blandade ihop begreppen, men målar med färg
Iaf, inte bensin!!
Re: Skoterett junk.
Postat: 26 aug 2013, 07:09
av JRA
Tomcat skrev:Är det någon här på forumet som har en sloterett som fungerar?, efter att ha bytt det mesta, så fick jag gå hem den sista kilometern idag.
Bytt soppakran, till en originalliknade historia, verkar som motorn ej får bränsle, kollat tanklocket, d e ok. Snart hamnar eländet i kallgaragen.
Hade tänkt åka på den, inte lägga all fritid på mopeden. HJÄLP!!
Ja du, efter många långa promenader hem med min så fungerar den klockrent nu. Jag fick byta tändspole och kondensator och så gjorde jag en 10mm tjock bakelitpackning till insuget.
Många svordomar har den kostat mig men nu är jag glad igen

Re: Skoterett junk.
Postat: 26 aug 2013, 07:13
av Raketsport
JRA skrev:gjorde jag en 10mm tjock bakelitpackning till insuget.
Det gör nog susen

Re: Skoterett junk.
Postat: 26 aug 2013, 07:37
av JRA
Raketsport skrev:JRA skrev:gjorde jag en 10mm tjock bakelitpackning till insuget.
Det gör nog susen

Ja det funkar! Till och med i Mellsta gick min som du såg Jossan

Postat: 26 aug 2013, 07:41
av erlan
Raketsport skrev:Aspen har för låg oljeblandning för bronsbussningen i vevstaken.
Har du kvar värmeplåten (eller vad den nu heter) mellan förgasare och cylinder?
aspens olja finns att köpa lös i enlitersflaskor för dom som vill pytsa i mer.
eller vill köpa aspen fyrtaktsbränsle för att bara behöva köpa en sort.
sen kan man blanda olja efter behov.
köper man 25 liter dunk sjunker priset rejält.
själv delar jag inte den åsikten att kolvbultsbussningen behöver mer %.
men kan dock tillägga att jag aldrig sett en bussning på en motorsåg, där är det alltid nållager.
jag googlade runt lite och hittade priset 129 kr litern för oljan.
det tycker jag är prisvärt.
erlan
Postat: 26 aug 2013, 08:05
av erlan
hittade det här om någon är intreserad.
http://www.aspen.se/Guider/Guide_Svensk_Light
erlan
Postat: 26 aug 2013, 12:39
av Tomcat
Jodå Jossan, värmeplåten är kvar, samt 3 packningar enl original.
Jag har en motor som reservaggregat, skall dock riva den, och fixa till
Den med nya lager o p-boxar. Den som nu sitter i, har radellt
Glapp i staken. Men borde iaf gå. Som sagt skall jag se varför
Min käre vän inte får soppa, ny kran med lång stång?
Är monterad, samt en gummibussning i karossen.
Idag blir det dock mc. Återkommer.