Matching numbers?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Matching numbers?

Inlägg av Nedomansky »

Matching numbers. Varför är det så viktigt när man köper/säljer Puch o helt oviktigt när man köper/säljer Zundapp?
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Tror att det är så att .uch har samma nummer på ram & motor
Vilket inte Cresent har tror inte Zundapp har det heller!
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

Gav bort en gammal Florida idag och den hade samma nr på både motorn och ramen. :!: :!:
Men inte fan vart den finare för det, tycker jag. :D
Men han som fick den vart glad, konstig typ :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om typintyget finns kvar och motornumret matchar det som står på typintyget så höjer väl det värdet på alla moppar.
på puchen är det dock lite enklare att se att det är orginalmotor.
men även där höjer väl typintyget värdet lite till. eller.......

erlan
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

60 cc har som vanligt en väldigt bra poäng, det är svårt att få samma känsla för en omlackad och postorderrenoverad moppe. Men jag tycker att båda typerna har sin poäng, jag tycker det är skönt med de renoverade för de vågar jag använda för ordentlig moppekörning. Lågmilarna som jag egentligen gillar bäst ( Med matching nr och gärna typintyg) vill jag inte köra för mycket, men alla körs de lovar jag.
Själv har jag väldigt svårt att tänka i pengar, dvs vad ska moppen vara värd när jag säljer den.

I onsdags körde vi tex hela förbifart Norrtälje. Den ska vara färdigbyggd om ett år så det var mycket sprängsten och lervällingar i tunnlarna, men det gick utmärkt med min numera mycket skitiga Dakota 72 som är omlackad. Blir det nåt ras så är det ju bara att lacka om igen. Testo har du tvättat än ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av testo »

Inget är tvättat än! Tänker ta en ordentlig omgång i helgen då det börjar bli dax!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av testo »

Inget är tvättat än! Tänker ta en ordentlig omgång i helgen då det börjar bli dax!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Skriv svar