Sida 1 av 2

4lamells koppling

Postat: 08 sep 2013, 20:08
av f50glx
skulle byta koppling och prova en ny av jane men se hur den gamla ser ut som har gått ca 50mil den är 4lamels från stuva har ni haft samma problem
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

det som är konstig att drevet på veven är perfekt

:roll:
har även provat janes nya kopling och den verkar funka perfeckt även på min ekf med athena 80cc och standart fjädrar och norscands billiga lameller :-O

Postat: 08 sep 2013, 20:16
av Rexxy
Jepp, samma slitage på min 4 lamell, som är byggt utav sura! Det sliter en del med 80cc! :D

Jag har bytt ut drevet genom att borra bort nitarna och sen skruva fast korgen på ett friskt drev.

Postat: 08 sep 2013, 20:27
av Hynboholm
Usch, det där såg inte roligt ut :(

Re: 4lamells koppling

Postat: 08 sep 2013, 21:00
av Patrik
f50glx skrev:skulle byta koppling och prova en ny av jane

Jane , vem är hon?

/ P

Postat: 08 sep 2013, 22:22
av 56:an
Roger, fastna inte i trimmarträsket :x

En sak är säker det blir bara dyrare och dyrare ju längre du går.

Jag har funderat lite på det där och kommer säkert att prova Sachstrim så småningom men det blir inom gränsen till vad jag kan åstadkomma själv. Köpa trimprylar svar NEJ. Sen får det inte bli "för bra" heller så man känner sig hotad av farbror blå.

En annan grej är bensinförbrukningen. Ska man köra moppe ska det också kännas det är en moppe när man tankar bensin och hör se'n :wink:

Postat: 08 sep 2013, 22:37
av Perka
56:an
Måste bara få säga att det är ingen större skillnad på att åka med Athena 80cc
Jämtemot en Sachs 60cc/7 halva!? Förutom effekten så
Drar 60cc mer Bensin

Postat: 08 sep 2013, 22:45
av Hynboholm
En värsting kan man ju ha.... :wink:

Postat: 08 sep 2013, 22:56
av 56:an
E den första som e den värsta :lol:

OK Perka jag är synnerligen dålig på det här temat.

En gammal kompis till mig har köpt en kromstockholmare där dom lagt dit en sån där trimsats med kyrkport, grövre avgasrör och större ljuddämpare.

Jag fick provköra och fick en smärre chock för det var ju mer MC än moped som jag väntat mig :shock:

Vi är ungefär på samma våglängd och han ska leta upp en original treväxlad i fint skick och sedan sälja den här 4-petade monstermaskinen på Tradera :shock:

Postat: 08 sep 2013, 23:07
av erlan
jag har alltid haft för mig att dom där dreven är inslipade mot varandra från fabrik. och i vilket fall inslitna mot varandra. så man bör nog se till att hålla paren med primärdrevet. eller se till att köra in dreven på nån snällare motor.

och så kommer vi in på det ständiga dilemmat/diskusionsämnet för oss sachsåkare. bra olja för kopplingen eller resten av växellådan.

http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=955

lika bra att länka till rätt tråd.

erlan

Postat: 08 sep 2013, 23:14
av erlan
56:an skrev:E den första som e den värsta :lol: OK Perka jag är synnerligen dålig på det här temat. En gammal kompis till mig har köpt en kromstockholmare där dom lagt dit en sån där trimsats med kyrkport, grövre avgasrör och större ljuddämpare. Jag fick provköra och fick en smärre chock för det var ju mer MC än moped som jag väntat mig :shock: Vi är ungefär på samma våglängd och han ska leta upp en original treväxlad i fint skick och sedan sälja den här 4-petade monstermaskinen på Tradera :shock:
om kompisen i stället monterar orginaldelar på sin fyrpet, och drevar 13-42 så har han ungefär samma utväxling på trean som en orginal trepet. och fyran som overdrive.

erlan

Postat: 08 sep 2013, 23:33
av 56:an
erlan skrev:
56:an skrev:E den första som e den värsta :lol: OK Perka jag är synnerligen dålig på det här temat. En gammal kompis till mig har köpt en kromstockholmare där dom lagt dit en sån där trimsats med kyrkport, grövre avgasrör och större ljuddämpare. Jag fick provköra och fick en smärre chock för det var ju mer MC än moped som jag väntat mig :shock: Vi är ungefär på samma våglängd och han ska leta upp en original treväxlad i fint skick och sedan sälja den här 4-petade monstermaskinen på Tradera :shock:
om kompisen i stället monterar orginaldelar på sin fyrpet, och drevar 13-42 så har han ungefär samma utväxling på trean som en orginal trepet. och fyran som overdrive.

erlan
Det är säkert jättebra men han lyssnar inte på det tekniska viset. Det ska bli likadan moppe han hade när han var femton, det är önskemålet.

Men tack ändå jag ska säga det till honom, han kan ju ändra sig man vet inte. Trimprylarna däremot kommer han säkerligen att sälja.

Jag kollade lite på cylindern och det verkar inte vara någon Sachs 4.3 original utan snarare Jofrab eller nåt i den stilen. Ljuddämparen är en stor rackare och den ser fin ut. Kollade dock inte om nåt namn på den. Det var iaf den grövre och kortare 32 mm kröken. Sen har jag för mig det var en kinabing 17 och inte originalet. Sånt brukar jag kolla om...

Postat: 09 sep 2013, 06:31
av f50glx
patrik jane är kejsaren han har gjort en ny koppling till sax som jag provar åt honom för att han ska få så mycket input som möjligt och den verkar fungerar perfekt

Postat: 09 sep 2013, 06:35
av f50glx
56an jag har inte fastnat i trimmar träsket har nog alltid varit där men jag måste ju ha en en åkar moppe sen har jag flera moppar som är hyfsat orginal

Postat: 09 sep 2013, 07:23
av Patrik
f50glx skrev:patrik jane är kejsaren han har gjort en ny koppling till sax
Ok, fast är det en han istället för hon så stavar han kanske sitt namn Janne istället före jane?

Det har ju iofs varit uppe en del snack om könsbyte i någon tråd så man vet ju aldrig.

Min fyrpetade har slirat på kopplingen ibland innan den är riktigt varm, men det har varit mest med det vridstarka avgassystemet på, men med en Jamarcoldämpare å kort krök så är nog det problemet borta.

Mvh Patrik

Postat: 09 sep 2013, 09:30
av 56:an
Läs Janne och inte Jane Patrik...