Flaka hjälp skulle smaka fågel
Postat: 09 sep 2013, 18:41
Godkväll alla skrevrakets ryttare! vägarnas gudar och gudinnor!
Eftersom man är en ny lärjunge bland er proffs so kommer här en liten presentation: Heter Lucce, är ifrån Avesta i södra dalarna, är en 30 årig snöskoter nörd som är intresserad av snickerier, svetsning, 2 takt, naturen, transformers, fiske och slutligen då skoter =)
Anledningen till att jag söker råd och tips av er hjältar här på forumet är följande.. för en tid sedan av en slump kom jag över en gammal flaka, en 1189 för att vara exakt! var och bygde en altan åt en kund och över morgon kaffet berättade jag att jag var sugen att bygga mig en egen pärla som jag kunde transportera min feta röv och lunch låda fram å tillbaka till firman.. då sa farbrorn att han hade nog en raritet stod i skjulet sitt.. "vill du se na?" - "självklart" svarade jag och gick och glönade på miraklet.. å där stod hon, övertäckt av div säckar och jord.. jag slog till på stubben och köpte klenoden.. efter några kvällars nöje innehållande autosol, nagellacks bortagning (tjejens såklart) och tryckluft så var skönheten redo för en provkörning..
Ni skulle sett na, OJ vilken skönhet, låg likt ett superlimmat strykjärn i nedförsbackarna här i byn!! 32 aggressiva km/h gjorde hon!!
men som fantomen skulle sagt, efter nedför kommer dock uppför.. inte lika roligt där.. fick ta den 3 växlade skönheten ända ner på växel 1 för att ta mig fram.
Så vid hemkomsten och med facit i hand beslöt jag mig för att vässa na lite.. så jag införskaffade mig en 60cc cylle som jag fick slipa till så den fick plats under fläktkåpan, gjorde sen en insugs packning som var special så jag kunde använda original förgasaren. den vart dock för lång så jag fick komplettera med en 17 mm bing förknasare.. för att få ner varvtalet lite så satte jag även på ett 28 kuggs bakdrev.
Men nu kommer mina funderingar. åkte efter montage och ca 10 mils blandad inkörning i samma backar igen och upptäckte då att den gick klart bättre i uppförs backarna men när hon blitt varm så tappade hon orken, har provat att justera de justerbara munstycket medans jag kört i backarna, och även justerat nålen till alla lägen, utan någon förbättring
Fråga 1: kan detta ha ngt att göra med att jag kör på min original 28 mm krök med tillhörande ljuddämpare? blir det stor skillnad på motor karaktären med "trim krök" och tillhörande ljuddämpare??
Fråga 2: Hade även planer på att byta framdrev på 1189an, hur gör man? sitter ju en spårkruvs mutter i änden på växelaxeln men den vill jag inte röra då jag är rädd att sabba växel inställningarna.. alternativ 2: har läst att folk lyckats ta ut hela växel axeln ur drevaxeln men haft stora problem att få in och fast den igen.. om man inte lyckats fixera kolven.. och då har blockdelning vart det enda alternativet.. och det vill jag inte.. så återigen hur FAN gör man???
Tacksam för svar och fram till dess så ha en kalas kväll och en underbar natt vad den än innehåller!! =)
Eftersom man är en ny lärjunge bland er proffs so kommer här en liten presentation: Heter Lucce, är ifrån Avesta i södra dalarna, är en 30 årig snöskoter nörd som är intresserad av snickerier, svetsning, 2 takt, naturen, transformers, fiske och slutligen då skoter =)
Anledningen till att jag söker råd och tips av er hjältar här på forumet är följande.. för en tid sedan av en slump kom jag över en gammal flaka, en 1189 för att vara exakt! var och bygde en altan åt en kund och över morgon kaffet berättade jag att jag var sugen att bygga mig en egen pärla som jag kunde transportera min feta röv och lunch låda fram å tillbaka till firman.. då sa farbrorn att han hade nog en raritet stod i skjulet sitt.. "vill du se na?" - "självklart" svarade jag och gick och glönade på miraklet.. å där stod hon, övertäckt av div säckar och jord.. jag slog till på stubben och köpte klenoden.. efter några kvällars nöje innehållande autosol, nagellacks bortagning (tjejens såklart) och tryckluft så var skönheten redo för en provkörning..
Ni skulle sett na, OJ vilken skönhet, låg likt ett superlimmat strykjärn i nedförsbackarna här i byn!! 32 aggressiva km/h gjorde hon!!
men som fantomen skulle sagt, efter nedför kommer dock uppför.. inte lika roligt där.. fick ta den 3 växlade skönheten ända ner på växel 1 för att ta mig fram.
Så vid hemkomsten och med facit i hand beslöt jag mig för att vässa na lite.. så jag införskaffade mig en 60cc cylle som jag fick slipa till så den fick plats under fläktkåpan, gjorde sen en insugs packning som var special så jag kunde använda original förgasaren. den vart dock för lång så jag fick komplettera med en 17 mm bing förknasare.. för att få ner varvtalet lite så satte jag även på ett 28 kuggs bakdrev.
Men nu kommer mina funderingar. åkte efter montage och ca 10 mils blandad inkörning i samma backar igen och upptäckte då att den gick klart bättre i uppförs backarna men när hon blitt varm så tappade hon orken, har provat att justera de justerbara munstycket medans jag kört i backarna, och även justerat nålen till alla lägen, utan någon förbättring
Fråga 1: kan detta ha ngt att göra med att jag kör på min original 28 mm krök med tillhörande ljuddämpare? blir det stor skillnad på motor karaktären med "trim krök" och tillhörande ljuddämpare??
Fråga 2: Hade även planer på att byta framdrev på 1189an, hur gör man? sitter ju en spårkruvs mutter i änden på växelaxeln men den vill jag inte röra då jag är rädd att sabba växel inställningarna.. alternativ 2: har läst att folk lyckats ta ut hela växel axeln ur drevaxeln men haft stora problem att få in och fast den igen.. om man inte lyckats fixera kolven.. och då har blockdelning vart det enda alternativet.. och det vill jag inte.. så återigen hur FAN gör man???
Tacksam för svar och fram till dess så ha en kalas kväll och en underbar natt vad den än innehåller!! =)