Mopeden dör vid motorbromsning.
Mopeden dör vid motorbromsning.
Min 3växlade Sachsmotor som sitter på Compacten dör om jag motorbromsar, och är jättesvår att starta igen. Undviker jag motorbroms så går den så fint och är lättstartad om jag stänger av den.
Spelar ingen roll om jag kickar eller försöker springa igång den, den vägrar. Efter ett par minuters försök och lite vila så vaknar den till och går jättefint.
Trodde först det var tändplattan som rörde sig men skruvarna är ordentligt åtdragna.
Har också provat att flöda den om det skulle vara soppabrist i förgasaren.
Någon har nåt annat tips jag kan prova?
Spelar ingen roll om jag kickar eller försöker springa igång den, den vägrar. Efter ett par minuters försök och lite vila så vaknar den till och går jättefint.
Trodde först det var tändplattan som rörde sig men skruvarna är ordentligt åtdragna.
Har också provat att flöda den om det skulle vara soppabrist i förgasaren.
Någon har nåt annat tips jag kan prova?
Re: Mopeden dör vid motorbromsning.
Håller med om att det verkar som om den surar men hur är det med oljeinblandningen, håller den 4% eller lägre?patricw skrev:Min 3växlade Sachsmotor som sitter på Compacten dör om jag motorbromsar, och är jättesvår att starta igen. Undviker jag motorbroms så går den så fint och är lättstartad om jag stänger av den.
Spelar ingen roll om jag kickar eller försöker springa igång den, den vägrar. Efter ett par minuters försök och lite vila så vaknar den till och går jättefint.
Trodde först det var tändplattan som rörde sig men skruvarna är ordentligt åtdragna.
Har också provat att flöda den om det skulle vara soppabrist i förgasaren.
Någon har nåt annat tips jag kan prova?
Har du större andel olja kanske den kladdar ner stiftet mer än nödvändigt?
Motorbroms på en tvåtaktare med oljeinblandad soppa bör man ju vara lite återhållsam med, enligt mitt sätt att se det?
Fungerar den bättre med en annan förgasare?patricw skrev:Stiftet är torrt och fint.
Jag har bytt förgasare, soppakran och slang för att vara säker på att bensinen kommer fram.
Oljeblandningen bör vara strax under 4%.
(Skulle den kunna suga i sig lite olja genom en dålig packbox vid motorbromsning? )
motorn dör vid motorbromsning, flera + jag tänker den surar ner sig, någon säger för mycket olja, en annan säger det kan läcka olja genom vevaxelns packbox (max undertryck i vevhus vid motorbroms), trådskaparen frågar hur denne ska se eller märka hur motorn suger olja och då föreslår jag att kolla om oljan försvinner ur motorn, förutsatt den inte läcker ut och gör fläckar på golvet.
Något som är oklart?
Något som är oklart?
kan det bli ånglås?
kör du på mackbensin så prova med aspen. eller annan alkylatbensin.
kör du redan aspen är det nog nåt annat.
men vad?
kan inte komma på nåt annat som bara gör den svårstartad just då,
och även ge ett torrt tändstift.
tändfel borde göra den svårstartad i andra lägen.
om den blev sur borde den starta på max 10 kickar på fullgas när den är driftsvarm.
olja från växellådan skulle synas på stiftet.
erlan
kör du på mackbensin så prova med aspen. eller annan alkylatbensin.
kör du redan aspen är det nog nåt annat.
men vad?
kan inte komma på nåt annat som bara gör den svårstartad just då,
och även ge ett torrt tändstift.
tändfel borde göra den svårstartad i andra lägen.
om den blev sur borde den starta på max 10 kickar på fullgas när den är driftsvarm.
olja från växellådan skulle synas på stiftet.
erlan