Sida 1 av 2

Mopeden dör vid motorbromsning.

Postat: 13 sep 2013, 12:21
av patricw
Min 3växlade Sachsmotor som sitter på Compacten dör om jag motorbromsar, och är jättesvår att starta igen. Undviker jag motorbroms så går den så fint och är lättstartad om jag stänger av den.
Spelar ingen roll om jag kickar eller försöker springa igång den, den vägrar. Efter ett par minuters försök och lite vila så vaknar den till och går jättefint.
Trodde först det var tändplattan som rörde sig men skruvarna är ordentligt åtdragna.
Har också provat att flöda den om det skulle vara soppabrist i förgasaren.

Någon har nåt annat tips jag kan prova?

Postat: 13 sep 2013, 21:56
av HSE
Låter som om den surar ned sig när du motorbromsar, ta ut stiftet när det hänt och kolla, ev byt stift för att verifiera att det är problemet så får man ta det vidare från det svaret.

Postat: 13 sep 2013, 21:56
av HSE
Låter som om den surar ned sig när du motorbromsar, ta ut stiftet när det hänt och kolla, ev byt stift för att verifiera att det är problemet så får man ta det vidare från det svaret.

Re: Mopeden dör vid motorbromsning.

Postat: 14 sep 2013, 11:34
av Coolvette
patricw skrev:Min 3växlade Sachsmotor som sitter på Compacten dör om jag motorbromsar, och är jättesvår att starta igen. Undviker jag motorbroms så går den så fint och är lättstartad om jag stänger av den.
Spelar ingen roll om jag kickar eller försöker springa igång den, den vägrar. Efter ett par minuters försök och lite vila så vaknar den till och går jättefint.
Trodde först det var tändplattan som rörde sig men skruvarna är ordentligt åtdragna.
Har också provat att flöda den om det skulle vara soppabrist i förgasaren.

Någon har nåt annat tips jag kan prova?
Håller med om att det verkar som om den surar men hur är det med oljeinblandningen, håller den 4% eller lägre?
Har du större andel olja kanske den kladdar ner stiftet mer än nödvändigt?

Motorbroms på en tvåtaktare med oljeinblandad soppa bör man ju vara lite återhållsam med, enligt mitt sätt att se det?

Postat: 14 sep 2013, 12:16
av patricw
Stiftet är torrt och fint.
Jag har bytt förgasare, soppakran och slang för att vara säker på att bensinen kommer fram.
Oljeblandningen bör vara strax under 4%.

Postat: 14 sep 2013, 13:47
av Frolzon
patricw skrev:Stiftet är torrt och fint.
Jag har bytt förgasare, soppakran och slang för att vara säker på att bensinen kommer fram.
Oljeblandningen bör vara strax under 4%.
Fungerar den bättre med en annan förgasare?
(Skulle den kunna suga i sig lite olja genom en dålig packbox vid motorbromsning? :roll: )

Postat: 14 sep 2013, 18:44
av patricw
Ingen skillnad med annan förgasare.
Hur kan jag se/märka om den suger olja genom packbox?

Postat: 14 sep 2013, 20:45
av 56:an
Du tycker det är konstigt att oljan i motorn bara försvinner och du inte ser några fläckar på golvet :not_a_clue:

Postat: 14 sep 2013, 21:44
av tompas11
56:an skrev:Du tycker det är konstigt att oljan i motorn bara försvinner och du inte ser några fläckar på golvet :not_a_clue:
Hmm... vad är det för olja som försvinner? Ser ingenstans att trådstartaren skriver att det försvinner olja...
Är det du eller jag 56:an som inte är vakna?

Postat: 14 sep 2013, 22:24
av 56:an
I det här sammanhanget måste väl inte trådstartaren skriva att det försvinner olja eller??? :?

Jag menar oljan kan väl försvinna även om det inte är upptäckt, eller?


Trådstartaren vill ha hjälp med ett motorproblem på mopeden och vi som svarar gör vårt bästa för att hjälpa till.

Som alltid!!! :D

Postat: 14 sep 2013, 22:31
av tompas11
:?:

Postat: 14 sep 2013, 22:42
av 56:an
motorn dör vid motorbromsning, flera + jag tänker den surar ner sig, någon säger för mycket olja, en annan säger det kan läcka olja genom vevaxelns packbox (max undertryck i vevhus vid motorbroms), trådskaparen frågar hur denne ska se eller märka hur motorn suger olja och då föreslår jag att kolla om oljan försvinner ur motorn, förutsatt den inte läcker ut och gör fläckar på golvet.

Något som är oklart?

Postat: 14 sep 2013, 23:11
av erlan
kan det bli ånglås?
kör du på mackbensin så prova med aspen. eller annan alkylatbensin.
kör du redan aspen är det nog nåt annat.
men vad?

kan inte komma på nåt annat som bara gör den svårstartad just då,
och även ge ett torrt tändstift.

tändfel borde göra den svårstartad i andra lägen.
om den blev sur borde den starta på max 10 kickar på fullgas när den är driftsvarm.
olja från växellådan skulle synas på stiftet.

erlan

Postat: 14 sep 2013, 23:25
av 56:an
Egentligen är motorproblemen det lilla problemet.

Ett betydligt större problem är kommunikationen människor emellan.

Det är det som kan göra att svetten sprutar och man får en hel dag förstörd :x

Så var det när jag var femton och jobbade extra på cykelverkstan och precis likadant är det idag :roll:

Postat: 16 sep 2013, 07:24
av patricw
Tack för tipsen.

Ska testa med att köpa nytt stift.

Det har minskat med olja i motorn men det är (som vanligt) en pöl under. Men det kan ju vara en packbox.

Skall också tömma tanken och prova med Alkylatbensin.