Sida 1 av 2

Durationer

Postat: 14 sep 2013, 14:02
av Dapppen_97
Någon som kan förklara för mig varför man mäter durationerna när det gäller portning? är det för att man ska veta hur mycket man ska ta bort när man filar?

Postat: 14 sep 2013, 15:01
av Puchen
Varför durationerna är så viktiga?

Det är dom som avgör vid vilket varvtal effektpeaken kommer, detta för att kunna samstämma Insug, spolkanaler och avgas så bra som möjligt, för att få ut dom där sista ponnyhästarna ur cylindern, sen spelar förstås portarean roll också, den ska stämma överrens med durationerna. Påverkar också motorns register.

Postat: 14 sep 2013, 15:37
av Dapppen_97
Puchen skrev:Varför durationerna är så viktiga?

Det är dom som avgör vid vilket varvtal effektpeaken kommer, detta för att kunna samstämma Insug, spolkanaler och avgas så bra som möjligt, för att få ut dom där sista ponnyhästarna ur cylindern, sen spelar förstås portarean roll också, den ska stämma överrens med durationerna. Påverkar också motorns register.
Finns det typ någon sorts tabell då som man går efter då där det står om vilka durationerna är vid ett visst varvtal? förlåt om jag är irriterande men jag är inte riktigt haj på detta :/

Postat: 14 sep 2013, 19:14
av Thomas L
Som jag ser det så är den främsta anledningen till att mäta porttider för att få rätt avgassystem.

Porttiderna ändrar ju också motorns karaktär och effekt radikalt. Öppnar t. ex avgasporten vid 170 grader eller mindre lämnar motorn max effekt vid ganska lågt varvtal. Öppnar den vid 200 grader eller strax över så har man en högvarvig motor med ganska orolig gång.

Det finns en hel del guider och övrigt angående detta om du googlar.

http://www.puchverkstan.com/portning.html

http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... tsmotorer/

http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... ngens-abc/

Jag mätte avgasporten på min Zündapp KS 100 och den var 155 grader vilket är extremt lågt. Om det finns någon vänlig själ på detta forum som har förmånen att ha denna legendariska lilla tvåtaktsmotor i sin ägo så vore jag evigt tacksam om vederbörande ville dela med sig av porttider så jag kan stämma av de egna resultaten.

Postat: 14 sep 2013, 19:30
av Dapppen_97
Thomas L skrev:Som jag ser det så är den främsta anledningen till att mäta porttider för att få rätt avgassystem.

Porttiderna ändrar ju också motorns karaktär och effekt radikalt. Öppnar t. ex avgasporten vid 170 grader eller mindre lämnar motorn max effekt vid ganska lågt varvtal. Öppnar den vid 200 grader eller strax över så har man en högvarvig motor med ganska orolig gång.

Det finns en hel del guider och övrigt angående detta om du googlar.

http://www.puchverkstan.com/portning.html

http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... tsmotorer/

http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... ngens-abc/

Jag mätte avgasporten på min Zündapp KS 100 och den var 155 grader vilket är extremt lågt. Om det finns någon vänlig själ på detta forum som har förmånen att ha denna legendariska lilla tvåtaktsmotor i sin ägo så vore jag evigt tacksam om vederbörande ville dela med sig av porttider så jag kan stämma av de egna resultaten.
Tack så mycket för länkarna ska kolla vidare på dessa.

Postat: 15 sep 2013, 12:54
av Skunkworkz
Det finns ett antal "steg" i avgas durationen.

Upp till ca 160* behövs ingen hjälp av avgassystemet, passivt system funkar.
Över ca 160* behövs ett aktivt avgassystem.
Vid ca 190* får man max vridmoment.
Vid ca 200* får man något högre effekt men lägre vrid.
Om du är seriöst intresserad av 2t trimning läs dessa trådar
Det Jan Thiel, Frits Overmars skriver är guld värt. Det är en del Franska
men det mesta är på Engelska.

http://www.pit-lane.biz/t117-gp125-all- ... t-1-locked

http://www.pit-lane.biz/t3173-gp125-all ... ars-part-2

http://www.pit-lane.biz/t4072-gp125-all ... ars-part-3

Postat: 15 sep 2013, 14:06
av Thomas L
Skunkworkz, om mina mätningar på avgasporten på KS 100 motorn stämmer, att det verkligen är 155 grader, behövs alltså inget avstämt avgassystem?

Det gamla avgassystemet var helt slut och ett nytt kostar ca 2000kr. Min tanke var då att bygga ett nytt efter porttiderna men detta skulle isåfall inte ge någon effektökning.javascript:emoticon(':shock:')

Postat: 15 sep 2013, 14:17
av Skunkworkz
Nja, det ger ingen mer effekt att öka durationen över 160* om man
inte har ett aktivt system. Men ett aktivt system hjälper även under 160*.
Din mätning på KS 100:an stämmer vad jag också fått fram. Kompisen
körde med det vanliga kromade Jarmacol på sin KS 100:a, det funkade
ok.

Postat: 15 sep 2013, 14:27
av erlan
det beror väl på hur illa det var med det gamla. var det för tätt så finns det väl lite att tjäna.
hur grovt är avgasröret på en ks100? råkar det vara 32mm finns ju lite att välja på.

erlan

Postat: 15 sep 2013, 16:12
av Thomas L
erlan - Det är 43 mm på KS 100 men det betyder ju inte att det inte går att modifiera i princip vilken ljuddämpare som helst så att den passar orginalkröken.

Skunkworkz, du råkar inte ha durationer på insug och spol också?
Anledningen till att jag frågar beror på att jag inte har någon indikatorklocka för TDC och använder en gradskiva gjord av ett utskrivet papper på en CD skiva.

Dappen_97 - bifogar ytterligare en matnyttig länk i ämnet:
http://hem.passagen.se/veteranarn/avgassystem.htm
Om du rotar lite på youtube så finns det även en del videos (skriver man så?) som handlar om tvåtaktsportning.

Postat: 15 sep 2013, 16:48
av Dapppen_97
Thomas L skrev:erlan - Det är 43 mm på KS 100 men det betyder ju inte att det inte går att modifiera i princip vilken ljuddämpare som helst så att den passar orginalkröken.

Skunkworkz, du råkar inte ha durationer på insug och spol också?
Anledningen till att jag frågar beror på att jag inte har någon indikatorklocka för TDC och använder en gradskiva gjord av ett utskrivet papper på en CD skiva.

Dappen_97 - bifogar ytterligare en matnyttig länk i ämnet:
http://hem.passagen.se/veteranarn/avgassystem.htm
Om du rotar lite på youtube så finns det även en del videos (skriver man så?) som handlar om tvåtaktsportning.
Tack så mycket Thomas L.

Postat: 15 sep 2013, 17:00
av Dapppen_97
Thomas L skrev:erlan - Det är 43 mm på KS 100 men det betyder ju inte att det inte går att modifiera i princip vilken ljuddämpare som helst så att den passar orginalkröken.

Skunkworkz, du råkar inte ha durationer på insug och spol också?
Anledningen till att jag frågar beror på att jag inte har någon indikatorklocka för TDC och använder en gradskiva gjord av ett utskrivet papper på en CD skiva.

Dappen_97 - bifogar ytterligare en matnyttig länk i ämnet:
http://hem.passagen.se/veteranarn/avgassystem.htm
Om du rotar lite på youtube så finns det även en del videos (skriver man så?) som handlar om tvåtaktsportning.
Tack så mycket Thomas L.

Postat: 15 sep 2013, 17:31
av Dapppen_97
En annan fråga: Hur mycket varvar en original Zündapp, 1hk, 10mm fögge och jamarcol ljuddämpare? Har dock för mig att jamarcol dämparen ger lite mer effekt eller?

Postat: 15 sep 2013, 19:11
av Skunkworkz
Med original drevning gör den 6,25 km/t / 1000 rpm. 30km/t=4800 rpm
40km/t=6400 rpm. Så 5000-6000 är väl rlmligt. Max effekt har den vid
3200rpm.

Postat: 15 sep 2013, 19:59
av Dapppen_97
Skunkworkz skrev:Med original drevning gör den 6,25 km/t / 1000 rpm. 30km/t=4800 rpm
40km/t=6400 rpm. Så 5000-6000 är väl rlmligt. Max effekt har den vid
3200rpm.
OKej tack.