Sida 1 av 2
Tändningsfel??
Postat: 17 sep 2013, 21:58
av Dapppen_97
Hejsan jag har en Zündapp KS50 80-.
Setup: 70cc Minitherm, 20mm Mikuni (VM20-151), Originaltändning.
Problemet är att varje gång jag ska starta moppen så tänder den och startar i en 0.5 sek-1 sek och sen dör. Den startar om jag drar i choken precis när den har börjat tända så får jag stå och "leka" lite med den (dock inte alltid utan det kan vara svårt även om man drar i choken). Detta kan ta uppemot tio kick innan den startar helt. Och jag undrar om detta kan vara ett tändningsfel eller om förgasaren inte är rätt bestyckad. Tändning och skit är jag pissdålig på men vet la på ett ungefär vad som är vad och så.
Tacksam för svar.

Postat: 18 sep 2013, 05:55
av selma
Kan berätta om en moppekompis som hade liknande problem som du beskriver.Moppen var ett helvete att starta,men när den vl kom igång så funkade den utan problem.Han felsökte och bytte prylar hejvilt,men broblemet var ganska enkelt.Han hade ett stift med kortgäng i en topp för långgäng.
Bara ett litet tips om du inte redan har kollat det
(har ingen aning själv vad det ska vara för nåt stift i en Zundapp)
Postat: 18 sep 2013, 16:22
av Dapppen_97
selma skrev:Kan berätta om en moppekompis som hade liknande problem som du beskriver.Moppen var ett helvete att starta,men när den vl kom igång så funkade den utan problem.Han felsökte och bytte prylar hejvilt,men broblemet var ganska enkelt.Han hade ett stift med kortgäng i en topp för långgäng.
Bara ett litet tips om du inte redan har kollat det
(har ingen aning själv vad det ska vara för nåt stift i en Zundapp)
Har redan kollat detta men tack ändå!
Postat: 18 sep 2013, 18:51
av Svartsjö
"Alla" jag känner som har Zündapp får stå å kicka en 3-35ggr för att slutligen rullstarta skrotet innan den hoppar igång:-) så den verkar helt normal

Postat: 18 sep 2013, 21:06
av Dapppen_97
Svartsjö skrev:"Alla" jag känner som har Zündapp får stå å kicka en 3-35ggr för att slutligen rullstarta skrotet innan den hoppar igång:-) så den verkar helt normal


Ja precis!
Postat: 18 sep 2013, 22:53
av G-son
Låter förgasarrelaterat. Se vad justering av luftskruv/trottelnål ger för resultat, det kostar ju inget att prova.
Postat: 18 sep 2013, 23:04
av Raketsport
Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Postat: 19 sep 2013, 10:41
av Dapppen_97
Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Postat: 19 sep 2013, 21:20
av Raketsport
Dapppen_97 skrev:Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Menar du att du inte har någon el till lyktan påkopplad eller menar du att lyset ligger på hela tiden?
Postat: 20 sep 2013, 09:01
av Dapppen_97
Raketsport skrev:Dapppen_97 skrev:Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Menar du att du inte har någon el till lyktan påkopplad eller menar du att lyset ligger på hela tiden?
Att lyktan är påkopplad hela tiden.
Postat: 20 sep 2013, 10:20
av Oaken
Tycker också att det låter som förgasarrelaterat.
Vad har du för storlek på munstyckena och hur står nålen och luftskruven?
Postat: 20 sep 2013, 14:21
av Raketsport
Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Postat: 20 sep 2013, 16:49
av Dapppen_97
Oaken skrev:Tycker också att det låter som förgasarrelaterat.
Vad har du för storlek på munstyckena och hur står nålen och luftskruven?
95 i huvudmunstycke och 22.5 i lågfart.
Luftskruven står ca 2 varv ut.
Postat: 20 sep 2013, 16:51
av Dapppen_97
Raketsport skrev:Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Ja jag får väl testa för det skadar ju inte att kolla. Tack för alla svar förresten!!
Postat: 21 sep 2013, 17:00
av Dapppen_97
Raketsport skrev:Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Kollade om det gick bättre med lampan urkopplad, inget bättre resultat dock.
