Sida 1 av 1
Zündapp lager i kopplingskorg
Postat: 21 sep 2013, 15:35
av BjörnK
Höstens arbete innebär bla att renovera två stycken 4-växlade motorer.
Alla lager ska bytas inklusive det i kopplingskorgen.
Men hur får jag ut just detta lager, sitter ju hårt inpressat och inget att knacka på?
Gissar att jag måste ha något specialverktyg, tips någon?

Postat: 21 sep 2013, 16:34
av G-son
Om man avlägsnar kulorna och innerringen (genom att förstöra kulhållaren och peta över alla kulor till en sida) kommer man åt att jobba med yttre lagerringen. Antingen kan man slipa spår och knäcka ringen så presspassningen släpper, eller så bör det gå svetsa på insidan av den - när svetsen kallnar krymper den och drar ihop lagerringen så presspassningen bör släppa (om man inte bränner på så hårt så man svetsar fast den i godset förståss).
Postat: 21 sep 2013, 17:09
av erlan
kanske en investering?
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Ve ... ar-191280/
annars skulla jag nog leta på en lagom grov skrotbit och svetsa fast i inre lagerbanan.
erlan
Postat: 21 sep 2013, 17:11
av pangerva
Om man inte vill/kan tillverka ett verktyg så har Biltema en sats för lagerutdragning. Inte våldsamt dyr heller. 399 eller nåt sånt.

Postat: 21 sep 2013, 17:13
av erlan
den där skojaren Google länkade till finska biltema, tyckte väl priset var väl lågt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191280/
erlan
Postat: 21 sep 2013, 17:14
av BjörnK
Tack för tips, det får bli en Biltemasats, har ingen svets.
Re: Zündapp lager i kopplingskorg
Postat: 21 sep 2013, 20:00
av Cobra5000
BjörnK skrev:Men hur får jag ut just detta lager, sitter ju hårt inpressat och inget att knacka på?
Gissar att jag måste ha något specialverktyg, tips någon?
Brukar funka bra att slå ur det lagret med ett fräscht/vasst cylindriskt drivdorn (placera dornet i fasen mellan innerring och kopplingskorg).
Re: Zündapp lager i kopplingskorg
Postat: 28 sep 2013, 16:40
av Johan Lat
Cobra5000 skrev:BjörnK skrev:Men hur får jag ut just detta lager, sitter ju hårt inpressat och inget att knacka på?
Gissar att jag måste ha något specialverktyg, tips någon?
Brukar funka bra att slå ur det lagret med ett fräscht/vasst cylindriskt drivdorn (placera dornet i fasen mellan innerring och kopplingskorg).
Precis så brukade jag också göra eller gör men nuförtiden lägger jag några loppor också då släpper det lättare.