Sida 1 av 1

Brytarlöst vs orginal

Postat: 21 sep 2013, 17:30
av Dapppen_97
Vad är det för skillnad på brytarlöst tändsystem och original tändning?
Ger brytarlöst mer effekt eller är det helt enkelt bara bättre när det gäller trimning?
Om ni undrar är det för Zündapp jag syftar på. :)

Postat: 21 sep 2013, 20:50
av blyfot
Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.

Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole

Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)

Postat: 21 sep 2013, 21:21
av Dapppen_97
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.

Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole

Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
Okej tack för informationen :)

Postat: 21 sep 2013, 21:55
av Dapppen_97
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.

Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole

Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
Okej tack för informationen :)

Postat: 21 sep 2013, 22:30
av Dapppen_97
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.

Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole

Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
Vad är bäst då? 12v Kokusan eller 6v Kokusan? Är Bosch något att ha förresten?

Postat: 21 sep 2013, 23:23
av Kenneth_
Enda skillnaden på 6v och 12v är olika volregulatorer (monteras på moppen)

Postat: 22 sep 2013, 08:19
av JRA
Var hittar man Kokusan billigast då?

Postat: 22 sep 2013, 08:34
av Micke S
JRA skrev:Var hittar man Kokusan billigast då?
Det finns lite olika varianter av Kokusansystem. En del kräver att man använder en mutter med mindre skalle än original så det bästa är att se till att få med en mutter på en gång och kanske även en avdragare.

En annan sak att tänka på när man monterar ett nytt svänghjul på en gammal axel är att slipa ihop dem med karborundum.

http://lmgtfy.com/?q=kokusan+t%C3%A4ndsystem

Postat: 23 sep 2013, 08:45
av JRA
Vad är skillnaden mellan "kokusan" och "kokusan evo"?

Postat: 23 sep 2013, 16:23
av Cobra5000
JRA skrev:Vad är skillnaden mellan "kokusan" och "kokusan evo"?
Svänghjulet skiljer.

Kokusan = Samma avdragare som till b.l.a Ducati, tror det är M19×1 gänga samt "special" svänghjulsmutter.
Kokusan Evo = Boschavdragaren och vanliga svänghjulsmuttern passar.

Postat: 27 sep 2013, 23:42
av Dapppen_97
En fråga bara: Kan squishbandet göra så att den blir svårstartad? Alltså om det är för stort.

Postat: 28 sep 2013, 08:39
av Skunkworkz
Nej. Om tändning o förgasare är vettigt inställda så skulle jag misstänka
dåliga pack-boxar.

Postat: 28 sep 2013, 20:09
av Dapppen_97
Skunkworkz skrev:Nej. Om tändning o förgasare är vettigt inställda så skulle jag misstänka
dåliga pack-boxar.
Okej tack :)

Postat: 30 sep 2013, 12:03
av JRA
Vilken diameter är det på tändkabeln till Kokusan? 5 eller 7mm?