Växelproblem Sachs 50 LS
Postat: 24 sep 2013, 08:08
Hej
Vill börja med att säg att jag försökt att söka, men rudis som man är, har jag lite svårt för att veta exakt vad som är fel och vad jag ska söka på.
Jag köpte en flaka i början på September och införlivade därmed en gammal pojkdröm. När jag var femton hade jag en DBS Panther som var min stora kärlek, men tyvärr blev stulen. Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn och jag såg direkt släktskapet till drömmopedens motor. Trots att jag var med om flera haverier under moppeåldern, har jag inte stött på det problem som nu uppstod, redan tre dagar efter inköpet av flakan.
Efter en lång tur med två granna damer på flaket i solskenet på småvägar ute på landet, har vi inte mer än ett tjugotal meter kvar till huset när det helt plötsligt inte går att få i någon växel. Först felsöktes kopplingen, då symptomen var att den "högg" när man försökte växla. Men kopplingen var korrekt justerad och efter ett par växelförsök till visades inga huggningstendenser mer, växelhandtaget var helt "livlöst".
Efter lite googlande vid hemkomst angavs orsaken, att drevet kunde lossnat från utgående axel, åt andra med liknande problem. När jag nu i helgen åter får tid att undersöka saken, ser jag att drevet sitter fast, rejält fast, så det är inte orsaken. Växelförarpinnen som går in i axeln däremot är helt slapp och låter sig dras in och ut ur motorns växellåda utan motstånd, eller kännbara "hack". Något jag gissar är fel. Om jag inte minns helt tokigt, går det inte heller längre att "cykla" med mopeden, vilket oroar mig att tro att något inne i växellådan rasat, men kanske kan det vara så att den helt sonika fastnat i neutral?
Jag skulle således vilja ha några kvalificerade gissningar på vad felet kunde vara och även förslag på bot. Jag har läst någonstans att stången kan vibrera loss från gängorna på från den växelkil den sitter fast i inne i lådan och att man kanske kan lyckas att få fast den igen utan att dela motorn. Men såvitt jag kan minnas går inte pinnen att dra ut helt och hållet, vilket, om det stämmer, skulle falsifiera denna teori.
Moppen står på mitt lantställe och jag kan bara åka dit sporadiskt, så jag överväger faktiskt att skruva ner motorn och meka med den här hemma på köksbordet om vardagskvällarna om det är något större som behöver göras. Kvinnan i mitt hushåll har inget att invända mot det, och här har jag tillgång till internet och all kunskap. Lite småtrim för att orka uppför backarna kommer såklart successivt efter detta, nu vill jag bara veta att det går att åka och en trehjuling är ju det enda "säkra" sättet att ta sig fram på moped när snön ligger i vinter.
Vill börja med att säg att jag försökt att söka, men rudis som man är, har jag lite svårt för att veta exakt vad som är fel och vad jag ska söka på.
Jag köpte en flaka i början på September och införlivade därmed en gammal pojkdröm. När jag var femton hade jag en DBS Panther som var min stora kärlek, men tyvärr blev stulen. Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn och jag såg direkt släktskapet till drömmopedens motor. Trots att jag var med om flera haverier under moppeåldern, har jag inte stött på det problem som nu uppstod, redan tre dagar efter inköpet av flakan.
Efter en lång tur med två granna damer på flaket i solskenet på småvägar ute på landet, har vi inte mer än ett tjugotal meter kvar till huset när det helt plötsligt inte går att få i någon växel. Först felsöktes kopplingen, då symptomen var att den "högg" när man försökte växla. Men kopplingen var korrekt justerad och efter ett par växelförsök till visades inga huggningstendenser mer, växelhandtaget var helt "livlöst".
Efter lite googlande vid hemkomst angavs orsaken, att drevet kunde lossnat från utgående axel, åt andra med liknande problem. När jag nu i helgen åter får tid att undersöka saken, ser jag att drevet sitter fast, rejält fast, så det är inte orsaken. Växelförarpinnen som går in i axeln däremot är helt slapp och låter sig dras in och ut ur motorns växellåda utan motstånd, eller kännbara "hack". Något jag gissar är fel. Om jag inte minns helt tokigt, går det inte heller längre att "cykla" med mopeden, vilket oroar mig att tro att något inne i växellådan rasat, men kanske kan det vara så att den helt sonika fastnat i neutral?
Jag skulle således vilja ha några kvalificerade gissningar på vad felet kunde vara och även förslag på bot. Jag har läst någonstans att stången kan vibrera loss från gängorna på från den växelkil den sitter fast i inne i lådan och att man kanske kan lyckas att få fast den igen utan att dela motorn. Men såvitt jag kan minnas går inte pinnen att dra ut helt och hållet, vilket, om det stämmer, skulle falsifiera denna teori.
Moppen står på mitt lantställe och jag kan bara åka dit sporadiskt, så jag överväger faktiskt att skruva ner motorn och meka med den här hemma på köksbordet om vardagskvällarna om det är något större som behöver göras. Kvinnan i mitt hushåll har inget att invända mot det, och här har jag tillgång till internet och all kunskap. Lite småtrim för att orka uppför backarna kommer såklart successivt efter detta, nu vill jag bara veta att det går att åka och en trehjuling är ju det enda "säkra" sättet att ta sig fram på moped när snön ligger i vinter.