Sida 1 av 2

80 Ts

Postat: 21 jul 2009, 22:33
av kringlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan får väl börja med att presentera mig, jag är en yngling 50+ som har handlat på mig några moppar den senaste veckan, mest av en slump (åsså var dom ju billiga) en 1279:a blå/vit i gott fungerande originalskick, en puch maxi rishög, en tidig alabama, grå/vit i "patinerat" (läs riktigt slitet) originalskick.
Å nu då så är jag erbjuden en 80Ts i riktigt bra skick för strax under 10"
jag känner att jag kan behöva köpråd på den, brister? prisbild?
//Kringlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2009, 01:11
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen in i moppegänget!

Det finns inte så gott om 80ts. Det tillverkades i....... var det 1100 eller 1500 exemplar? Kommer inte ihåg. Hur som helst är den rätt ovanlig eftersom det inte blev någon hit med sin 80cc. Under 10papp tycker jag är rätt bra pris, speciellt om den är fin.
Har inga erfarenhet om modellen som helhet då jag aldrig ägt eller kört någon. Har hört att motor är bra. MC'n som egentligen är en överdimensionerad 50ss som har sina plus och minus. Ett minus är sadeln som inte alls är bekväm på några längre sträckor. Sliten sadelstomme kan göra att den känns svajig att köra, kolla det.
Mitt råd är testkör den och om hjärtat klappar lite extra, då ska du slå till. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2009, 08:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och lessnar du kan du sälja Cylindern åt mig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 aug 2010, 15:53
av stensbol
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej,gammal tråd kanske,men såg den av ren nyfikenhet,har själv en MCB 80Ts,röd från 1968 som gått 850 mil på mätaren.
Tar ut den ett par gånger på sommaren mest för att det ska användas,men är riktigt rolig att köra,kryper man ner ,så får man upp den lite över 100,och det e riktigt roligt på lite kurviga vägar,som sagt,det enda jag vill nämna som brist,är sadeln,inte bekväm efter en längre runda.
Sen känns det mer säkert att sitta i 100 på denna med bra bromsar mm,än en vråltrimmad monarped i 80-85 som knappt bromsarna vill finnas till hjälp,tänk på detta .

Kan nog ev sälja den i höst,få se............. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 aug 2010, 17:31
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
stensbol skrev:..än en vråltrimmad monarped i 80-85 som knappt bromsarna vill finnas..
Äsch det ska ju kännas man lever åxå.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 aug 2010, 09:01
av stensbol
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det känns lite vingligt i den farten när man ligger och skruvar munstycke :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 aug 2010, 12:55
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jag har ett lykthus till en 80 ts <!-- </EdIndex> --></div>

Hej på er på detta forum!

Postat: 30 sep 2010, 15:52
av Anders55
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat lite på ert forum då & då. Nu har jag slagit till och registrerat mig.

Vem är jag då? Köpte min första moppe när jag var tio år, vilket inträffade i mitten på sextiotalet. Sedan dess har det rullat ett antal tvåhjulingar in och ur min ägo, både stora och små.
När jag var 14 år fick jag chansen att provköra en kompis röda 80TS. Det starka minnet har följt mig sedan dess. Då & då har jag kollat på t ex Blocket men det har varit dålig med dessa hojar till salu. Så för ungefär ett år sedan fick jag tag i en och slog till. Det ångrar jag inte!
Jag är en sån där som vill veta vad det är som jag åker på, dvs kolla igenom att allt är OK. Nu har jag gått igenom motorn och bytt alla lager etc. och håller på att återställa den i så mycket originalskick det går. Delarna till dem växer inte på det s.k. trädet, om säger så. Men det är inte så mycket kvar. Just nu är det lite ljuddämpar fix, har fått tag i ett original ljuddämparämne som jag ska låta kroma. Sen ska plasthylsorna på stötdämparna kromas. Sen blir det järnet ute på vägarna, fantastiskt kul maskiner det här.
Kollade med bilregistret och det finns 42 st inreggade, fördelat på 42 ägare. Har för mig att det var sju som var i trafik, som min. Men en del hörs väl som moppe, förstås.
Kul att det finns några till här som också gillar dem.

Hur gick det för dig Kringlan med ditt 80TS-köp, blev det nån affär?

Och du Stensbol, visst kunde limpan vara lite bättre stoppad, det är inte någon maskin man gärna klämmer 20-30 mil i ett svep med :D

Ljuddämpar montering på G - den ska skjutas på lite till och ett fäste ska svetsas på innan förkromningen.
http://img834.imageshack.us/img834/3343/okromadoriginaldmpareme.jpg <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Hej på er på detta forum!

Postat: 30 sep 2010, 16:08
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anders55 skrev: det är inte någon maskin man gärna klämmer 20-30 mil i ett svep med :D
Nä precis, då åker man Raketare... :nod:, :wink:


http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4174&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 sep 2010, 19:51
av Anders55
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var inte dåligt! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 okt 2010, 00:03
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej & Välkommen!
80TS är ju verkligen fina motorcyklar och din verkar ju var ett riktigt snyggt exemplar. Vill gärna se helbild på den.

Nu när vi är inne på modellen undrar jag om någon har något bra tips för att få lite extra stadga i sadeln utan att förstöra original konstruktionen. Våran 50ss sadel är inte direkt stadig och blir otrevlig att köra på grusvägar, då den börjar gunga åt både höger och vänster. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 okt 2010, 10:28
av Anders55
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för välkomnandet Josefine!
Jag lägger gärna upp en helbild när jag har fått på original-dämpen i kromat och färdigt skick, samt när stötdämparna är klara.

Till dess kan ni få njuta av hur den såg ut vid hemtransporten. Härefter har jag bytt handtagen till original räfflade svarta Speed-Way, gummitutan är borta och en original växelströmstuta sitter på (den på bilden här nedan är en likströmstuta - fungerade inte så bra ), ljusomkopplaren ska jag byta mot en sprillans ny original, till elstammen har jag skaffat grå Systoflex-slang som det ska vara - kommer dit i vinter. Nya tankdekaler finns oxå. Pakethållaren är alldeles för mycket "moppe", så den är såld. Baklyset är bytt till ett original. Den hemska guldkedjan ska ersättas med en vanlig svart & fin. Och sist men inte minst, utgående axeln till kedjedrevet vid motorn var avkapad! Nu sitter det en ny i, så snart kommer hastighetsmätaren att drivas från motorn igen, inte från framhjulet. Även om det senare funkar lika bra - men det är ju inte original!!
Några små repor i lacken har jag faktiskt "tvättat fram", de var bättringsmålade av tidigare ägare men jag tycker att brukspatina ska framgå. Ingen falsk make up här inte!. Är man "Original-Nisse så är man....
http://img192.imageshack.us/img192/2076/80tsn.jpg

Originalsadeln ÄR soft & fladdrig. Man måste nog byta fjädrarna och polstringen, tror inte att det finns några genvägar här. Nån på detta forum som har god kontakt med en tapetserare, kanske eller till och med ÄR tapetserare, som kan komma med goda råd?!

BTW, Josefine, har du kabelbandet som ska sitta under tanken och hålla upp hastighetsmätarwiren på bl a 50SS. Annars har jag det (lite smygreklam... :oops: ) http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/119479429
Förresten, det kan jag ju lägga in på "Säljes" här på detta forum..! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 okt 2010, 11:26
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kringlan? Är det möjligen Mercamannen från H-sand som skriver här? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 okt 2010, 16:36
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är ett mopedforum inte nåt djäkla motorcykelforum..
Jag avundsjuk va..? näää :oops:
vill ha... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 okt 2010, 16:42
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vidhåller fortfarande att Moped är max 50 kubik & inget annat... :no_no:

okey man skjuter sig själv i foten men ändå... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>