Sida 1 av 2

Dagens lyft..

Postat: 30 sep 2013, 18:36
av Patrik
Bild

:)
/ P

Postat: 30 sep 2013, 19:42
av Braxmatte
Tänk vad rätt kameravinkel kan göra för att få liv i ett foto

Postat: 30 sep 2013, 20:33
av 56:an
Jo, Patrik är händig på digitalkameran det har vi sett exempel på :D

Sen ser det ut som han har varit och fått tag på en kvalitets motorlyft, förmodligen från en nedlagd yrkesskola som inte fick finnas kvar i det nya marknadsmoderniserade Sverige :roll:

Postat: 30 sep 2013, 20:48
av Patrik
56:an skrev:Jo, Patrik är händig på digitalkameran det har vi sett exempel på :D

Sen ser det ut som han har varit och fått tag på en kvalitets motorlyft, förmodligen från en nedlagd yrkesskola som inte fick finnas kvar i det nya marknadsmoderniserade Sverige :roll:

Ja det är en rejäl å bra motorlyft, har lyft ur min 300kg's 440" med bommen ute 1,7m.
:)

Lyfter lite högre ändå om så önskas med idag räckte denna höjden:
Bild

:)
Mvh Patrik

Postat: 01 okt 2013, 12:38
av 56:an
Jag hade turen och få min utbildning på en riktigt yrkesskola. Där fanns rätt utrustning, bra lärare och en läroplan.
Kanske man inte hängde med i alla ämnena men man fick ändå chansen.

Gick ut Carlsbergsskolans fordonsteknisk utbildning våren 1974 :)

Man kan undra hur det är idag :?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/forsk ... asiereform

Postat: 01 okt 2013, 13:12
av Hynboholm
Här är dagens lyft i Karlstad!
Bärgningen av "Mainau of Gothenburg".


Bild

Bild

Bild

Slå på Svt Värmlandsnytt ikväll så berättar hon på bilden mer... :wink:

Bild

re

Postat: 01 okt 2013, 18:52
av HillBilly
jag såg det när jag passerade på väg till Metso i hjullastaren
:D :D

Postat: 01 okt 2013, 21:05
av NiklasHögberg
hur länge va den sjunken?

Postat: 01 okt 2013, 21:31
av Hynboholm
NiklasHögberg skrev:hur länge va den sjunken?
Den har legat till 70% under vatten sedan Mars -12.

Fakta:

Mainau of Gothenburg
Byggnadsår: 1950.
Maskin: Alpha 6-cyl. diesel.
Material: Trä.
Maskineffekt: 400 EHK.
Längd: 22,70 meter.
Bredd: 6,53 meter.

• Mainau har varit fiskebåt på Gotland och hamnade så småningom i Skattkärr där hon eldhärjades. Björgs ägare köpte henne och flyttade Mainau till Örsholmsådran och skrotade henne delvis innan hon bytte ägare igen.
• I mars 2011 uppmärksammade kommunen att Mainau höll på att sjunka där hon låg förtöjd utan tillstånd i Örsholmsådrans mynning.
• I oktober samma år gick Mainau på grund när hon ­bogserades i Hammarösjön.
Kommunen bärgade Mainau efter några dagar till Lambergs­kajen. Där ­sjönk Mainau i början av mars 2012.

Postat: 01 okt 2013, 21:34
av Conrad Engström
Vid ett besök för en tid sedan, stod det en fin svensk damtralla på däck. Jag var sugen på baklyset.

Postat: 01 okt 2013, 21:35
av Oaken
Trevlig lyftkran :thumb:

Postat: 01 okt 2013, 21:35
av Conrad Engström
Vid ett besök för en tid sedan, stod det en fin svensk damtralla på däck. Jag var sugen på baklyset.

Postat: 03 okt 2013, 09:16
av Hynboholm
Nu är skiten uppe!
Det blev sidbyte då mobilkranen inte orkade...

Bild

Postat: 03 okt 2013, 16:54
av Frolzon
Hynboholm skrev:Nu är skiten uppe!
Det blev sidbyte då mobilkranen inte orkade...

Bild
Ankaret kanske höll den kvar... :)

Den här hade nog räckt till i värsta fall...
Lyfter 1200 ton och har en 100 meters bom.
http://blogs.driving.ca/2013/04/17/a-lo ... -vehicles/
Bild

Postat: 10 okt 2013, 22:18
av ZVEZDA M50
56:an skrev: Sen ser det ut som han har varit och fått tag på en kvalitets motorlyft, förmodligen från en nedlagd yrkesskola som inte fick finnas kvar i det nya marknadsmoderniserade Sverige :roll:
Lyften är min, den fanns på en "skola" där jag jobbade.
Där jag utbildade våra importörernas utbildare.
Den skolan finns inte längre, då bilfabriken där den fanns stängdes...

För övrigt är jag benägen at hålla med om att dagns gymnasieskola inte alltid är helt lyckad.