Sida 1 av 2
FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 02 okt 2013, 21:29
av Amarace
Har fått igång en Partner nu, med Saxonette originalmotor där det såklart sitter membrancylinder.
Men jag är grymt besviken på styrkan. Har en testbacke, och där orkar den mindre på ettan än vad Transportmonarpeden orkar på 2:an (det är ju dock en Ilo, så det är ju en föklaring ;) Ilon tar hela backen på 2:an, Saxonetten orkar inte ens ända upp på ettan ). Ilon är det en FInsk 1,5hk på, i övrigt original förutom 11 drev fram.
Så hur får jag Saxonetten starkare?
Det är bra komp, tändingen står ok o.s.v. På landsvägen går den ok.
Är rädd att automaten ger upp om man försöker trimma för mycket, så enkelt sätt att få den starkare bara är vad som behövs.
Postat: 02 okt 2013, 22:36
av Perka
Borra cylindern till 41 borr!
Sen kan man borra 2 st hål in i cylindern bakom reeden och jacka kolven så blir den väldigt go!
Om du vill kan jag ta bild vid tillfälle var hålen ska borras....
Mvh
Postat: 02 okt 2013, 23:57
av Amarace
Just borra går bort då jag inte har nån svarv eller känner nån som kan
Men om man borrar hål på det viset, får man bättre styrka då på lägre varv? Brukar väl bli på högre varv då?
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 02 maj 2014, 19:07
av skoog
Är det 8,5 eller 12 mm förgasare på den? Det är stor skilmnad på orken med en större förgasare..
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 02 maj 2014, 19:13
av 56:an
8,5 mm finns inte det är c:a 9,2 mm om du mäter hålet

Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 03 maj 2014, 01:38
av Braxmatte
56:an skrev:8,5 mm finns inte det är c:a 9,2 mm om du mäter hålet

Nu menar nog skoog att det står 8,5 eller 12 på en bing till Sachs
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 03 maj 2014, 02:08
av G-son
Amarace skrev:Det är bra komp, tändingen står ok o.s.v. På landsvägen går den ok.
Är du
säker på att allt är som det ska? Jag har provkört ett antal forshaga-shopprar med Saxonett (en kompis får återfall och skaffar sig en ny med nått års mellanrum), dom har alltid varit starka så länge dom är friska och rätt justerade.
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 03 maj 2014, 09:45
av erlan
om den är orginal ska det vara 11mm hål i membranet och 8,5 förgasare.
i t.ex. tyskland och norge har dom 13mm hål i membranet och 12 förgasare.
har du rätt drevning? tittade lite i golbes mopedboken, och om jag hittade rätt, så ska det vara 15-34.
ilon borde väl haft 28 kugg bakdrev?
eftersom du säger att allt är OK så antar jag att du kollmätt cylinderloppet, kollat ringspelet i kolvringspåren, kollat kolvringsgapet i cylindern, så kolvringarna inte är feltillverkade.
jag tar för givet att det sitter nya kolvringar i den, och att dom är inkörda.
är cylindern mer än 38,15mm ca 10 mm ned i cylindern har du nog förklaringen där.
erlan
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 04 maj 2014, 20:13
av ubby
En riktigt dum fråga, men är avgassystemet väl sotat ?
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 04 maj 2014, 20:22
av zappafan
Amarace har väl lämnat forumet?

Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 04 maj 2014, 20:27
av JanneL
zappafan skrev:Amarace har väl lämnat forumet?

Absolut!
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 05 maj 2014, 06:52
av Frolzon
kejsaren skrev:zappafan skrev:Amarace har väl lämnat forumet?

Absolut!
Hmm...

- ama.jpg (20.94 KiB) Visad 5867 gånger
Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 05 maj 2014, 08:14
av Hasse
Raketar'n är fortfarande inte
röd-färgad. Han har begränsade befogenheter va.
Eller är det Partifärger?

Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 05 maj 2014, 08:53
av pnilz
Hasse skrev:Raketar'n är fortfarande inte
röd-färgad. Han har begränsade befogenheter va.
Eller är det Partifärger?

Nu vart han Miljöpartist....

Re: FÅ en Saxonette starkare?
Postat: 05 maj 2014, 10:42
av Frolzon
Moderator, låter som en förkortning...
Moderat motor