Sida 1 av 1
Cylinderfråga
Postat: 05 okt 2013, 11:46
av Dapppen_97
Hej! När kolven är i botten dödläget så är portarna inte helt öppnade. Det är så att kolven täcker ungefär 1 mm drygt av portarna längst ner på portarna. Då är min fråga ska det vara så? Eller ska man lägga på en packning vid cylinderfoten så att cylinder kommer lite högre upp?
Postat: 05 okt 2013, 12:43
av G-son
Det varierar. Inte ovanligt att det är "rätt" (som fabriken tänkt sig iaf), men det skadar aldrig att mäta alla portdurationer för att se om dom verkar rimliga och lagom höga för att fungera ihop - då och då klantar dom sig ju i tillverkningen så en eller fler av portarna hamnar fel. Ju billigare cylinder, desto mer arbete brukar gå åt för att göra nått vettigt av den...
Postat: 05 okt 2013, 13:39
av Dapppen_97
Detta är en Athena 70cc minitherm och det är exakt en sådan cylinder jag har. (inte min på bilden, bara som ex.)
Rött=avgasporten, den har jag mätt och den ligger på 175 grader.
Orange=spolportarna, ligger på 121 grader.
Svart= här vet jag att insugsporten är de två längst ner, men de andra fyra vet jag inte.
Postat: 05 okt 2013, 13:41
av Dapppen_97
http://www.forumbilder.se/CFPF2/8848637-origpic-cc8909
Detta är en Athena 70cc minitherm och det är exakt en sådan cylinder jag har. (inte min på bilden, bara som ex.)
Rött=avgasporten, den har jag mätt och den ligger på 175 grader.
Orange=spolportarna, ligger på 121 grader.
Svart= här vet jag att insugsporten är de två längst ner, men de andra fyra vet jag inte.
Postat: 05 okt 2013, 17:02
av blyfot
Dapppen_97 skrev:http://www.forumbilder.se/CFPF2/8848637-origpic-cc8909
Detta är en Athena 70cc minitherm och det är exakt en sådan cylinder jag har. (inte min på bilden, bara som ex.)
Rött=avgasporten, den har jag mätt och den ligger på 175 grader.
Orange=spolportarna, ligger på 121 grader.
Svart= här vet jag att insugsporten är de två längst ner, men de andra fyra vet jag inte.
De som sitter mitt över insuget är boostportar, titta på kolven ser du att den har hål som matchar dessa portar när kolven är i nedre vändläget. De funkar som extra spolportar, blandningen trycks genom hålen i kolven och upp i cylindern tack vare att boostportarna då både är öppna mitt för hålen i kolven samt över kolvtoppen.
De andra i det svarta området är vanliga spolportar precis som de du redan identifierat.
Postat: 05 okt 2013, 23:33
av Dapppen_97
blyfot skrev:Dapppen_97 skrev:http://www.forumbilder.se/CFPF2/8848637-origpic-cc8909
Detta är en Athena 70cc minitherm och det är exakt en sådan cylinder jag har. (inte min på bilden, bara som ex.)
Rött=avgasporten, den har jag mätt och den ligger på 175 grader.
Orange=spolportarna, ligger på 121 grader.
Svart= här vet jag att insugsporten är de två längst ner, men de andra fyra vet jag inte.
De som sitter mitt över insuget är boostportar, titta på kolven ser du att den har hål som matchar dessa portar när kolven är i nedre vändläget. De funkar som extra spolportar, blandningen trycks genom hålen i kolven och upp i cylindern tack vare att boostportarna då både är öppna mitt för hålen i kolven samt över kolvtoppen.
De andra i det svarta området är vanliga spolportar precis som de du redan identifierat.
Ok tack så mycket!

Postat: 10 okt 2013, 06:40
av jonTe-Zündapp
Tänk oxo på att om du lägger på vid cylinderfoten tappar du motsvarande höjd i överkant = skall du ha samma klämspalt som förut bör du korta cylindern eller justera med toppen.