Sida 1 av 10
Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
Postat: 06 okt 2013, 21:14
av BjörnK
Har ägnat eftermiddagen att plocka isär "vraket".
Nya fästen för fotpinnar plus lite andra svetsarbeten måste göras.
Fälgarna går inte alls att använda, buliga och sneda.
Undrar var jag kan få tag i 19 tums fälgar?
Förutom Tradera och ebay.
På plussidan är tanken riktigt bra, och inte speciellt rostig inuti.
Ramen har fäste för utvändig tändspole, vilket innebär att det är en senare modell, typ 78 och framåt.
Postat: 08 okt 2013, 22:48
av BjörnK
Efter en del funderingar, så tror jag att det får bli 17 tums hjul på moppen. Ser snyggare ut, helt enkelt.
Postat: 12 okt 2013, 15:31
av BjörnK
Nån som vet färgkoderna till Mustangblå och den vita till tanken?
Postat: 16 okt 2013, 21:27
av BjörnK
Jag får låta en färgfirma scanna färgerna.
Jag har tänkt att förstärka motorfästen och sving, kraftigare bromsar och en 4-växlad motor med 70 cc minitherm.
En ulv i fårakläder, med andra ord, som har mer sting än vad den ser ut.
Sånt tycker jag är kul!
Postat: 22 dec 2013, 17:18
av BjörnK
Här händer det inte så mycket.
Ram och sving fortfarande på verkstad, förhoppningsvis kanske svetsarbetena är klara på det nya året.
Motorn dock isärplockad, några nya lager, ny kopplingskorg plus en rundvev ska det bli.

Postat: 22 dec 2013, 19:33
av jorhul
Det här blir nog som det brukar när du är igång... =Bra

Postat: 23 dec 2013, 14:45
av BjörnK
Tack för de orden, de värmer!
Postat: 25 dec 2013, 10:44
av Cobra5000
BjörnK skrev:Motorn dock isärplockad, några nya lager, ny kopplingskorg plus en rundvev ska det bli.
Blir bra det där
Glöm nu inte att porta överströmmarna i blockhalvorna så att 66-kubikarn får fullt flås från vevhuset

Postat: 25 dec 2013, 13:10
av BjörnK
Kanske det, har aldrig gjort detta förut, men det finns kanske en tråd om det?
Vilken minitherm 70 cc rekommenderar du?
Postat: 25 dec 2013, 13:23
av Volvopv-65
Postat: 25 dec 2013, 16:06
av Cobra5000
BjörnK skrev:Vilken minitherm 70 cc rekommenderar du?
Athena cylinder med ett Parmakit topplock funkar bra.
Postat: 26 dec 2013, 13:25
av BjörnK
Tips om att få dit vevslängen önskas!
De sista 5 millimetrarna vägrar.
Har lagt veven i frysboxen ett tag, så får vi se om detta hjälper.
Men lär ju bli samma problem med andra sidan.
Finns det något bra, enkelt verktyg?
Postat: 26 dec 2013, 17:31
av Mange
Vad är det för vevparti???
//Mange
Postat: 26 dec 2013, 19:18
av BjörnK
Rito runt vevparti.
Har jävlats för mig hela eftermiddan.
Måste ju shimsa det rätt, så det blir mycket av och på.
Och då fastnar ena lagret på vevaxeln, lageravdragaren går varm.
Varför skulle jag ge mig på detta?
Postat: 26 dec 2013, 19:35
av Cobra5000
BjörnK skrev:Tips om att få dit vevslängen önskas!
De sista 5 millimetrarna vägrar.
Har lagt veven i frysboxen ett tag, så får vi se om detta hjälper.
Men lär ju bli samma problem med andra sidan.
Finns det något bra, enkelt verktyg?
Kolla mått på tappen, annars fryst vevparti samt lite värme på ramlagrets innerring (max 100°C) funkar garanterat till högersidan.
Har du tillgång till en svarv och en M10×1 gängtapp?