Fel på gammelgeneratorn?

Tips, frågor och allmänt snack.
Flakanders
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 sep 2008, 23:00
Ort: Borlänge

Fel på gammelgeneratorn?

Inlägg av Flakanders »

Hej alla elkunniga!
Köpte en tidsenlig Bosch-generator ("dynamo") till min gamla Vauxhall herrcykel från 40-talet. Den fungerar inte, trots att den ser riktigt fräsch ut både ut- och invändigt.
Min fråga: Är det nån som vet varför en gammal generator slutar fungera? Var ska man misstänka att felet ligger? Lindningstrådarna ser hela ut, den snurrar lätt och inga mekaniska nötningar ser ut att vara orsaken.

Tacksam för tips!

M v h Anders
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Mät resistansen genom den, baserat på den (förvisso modernare) dynamo jag öppnade en gång för att få veta hur dom fungerar finns det inte mycket mer än trådlindningen som kan gå sönder i en sån.
Flakanders
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 sep 2008, 23:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Flakanders »

Tack för ditt svar!

Det värsta/svåraste felet torde vara ett osynligt brott på lindningstrådarna. Det ger väl oändlig resistens om man mäter?
Enda trösten om det inte på nåt vis går att få fart på det är att den är så pass stor att jag kan kila ner en modernare dynamo i det tomma höljet, såga av toppen, och på det sättet få den att se gammal ut trots att innandömet är nyare... :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det låter som mer jobb än och laga den :roll:

Felet ligger säkert i kretsen. Sånt som är mekaniskt kan ge upphov till felkällor även om det är en enkel på pålitlig konstruktion. Ofta är felet en korrodering vid en kontaktpunkt.

På så gamla cykeldynamos fanns ofta en strömavtagare i form av ett fjädrat kol. Kolla där nånstans. Det behöver nödvändigtvis inte vara själva kolet. Det kan lika gärna vara kolets fjäder som har dålig kontakt inne i hållaren.
Skriv svar