Jag är nybliven ägare av en Crescent Autoped 1117B av 1955 års modell (trodde jag tills jag såg att ramnumret började på N6..)
Efter att ha behandlat tanken med citronsyra så flyter bensinen på bra igen. Dock läcker kranen en smula. Packningen som sitter där idag är en o-ring av gummi. Visst är det väl ett s k gristryne av kork som ska sitta där?
Jag snickrade ihop ett "depåstöd" så att den skulle vara lättare att starta. Nu behövs det inte så mycket då den startar hyffsat lätt.
Vad jag däremot hade problem med under provturen var att motorn la av efter några hundra meter. Trampade ett tag och provar sedan att starta igen. Den går då igång men egentligen bara på tomgång. Sätter jag på drivningen så stannar den igen.
Var ska jag börja felsöka? Kan det vara bensintillförseln i alla fall?
Jag hade enbart 3-4 dl (reserven) i tanken p g a den läckande kranen. Och bensinslangen går en smula uppåt i en båge från kranen innan den går ner till förgasaren. Kan det innebära dåligt självtryck eller ska motorn klara av att suga i sig bensinen ändå? Jag har dessutom ett litet Biltema filter mitt på som också kanske hindrar tillförseln av bensin.
Det blev mycket på en gång i detta inlägg. Men som även motorcykelägare är detta med autopeden så j-vla roligt