Sida 1 av 1

Flinta ,Bing

Postat: 14 okt 2013, 12:07
av ufe 64
någon som kör med nytillverkad cylinder och ny Bing 15 lite nyfiken om det är bra saker som funkar

fråga 2 är det standard borr på den nya cylindern 39.0 mm

har i dag en hemportad cylinder samt bing 12 på en skoterett
tänkte kanske byta i vinter

även fått tips om att skaffa ett topplock från en nyare EU moped och anpassa det till cylinderna för att öka komp .

Postat: 14 okt 2013, 12:17
av drutten
Hej,
Jag har en Flinta med nytiverkad vev samt en nytillverkad trimcylinder, 15mm kina bing och ett gammalt topplock som är planat 2,5mm samt ett brytarlöst tändsystem ifrån RN Motor i Väsby.
kommer inte ihåg vad det är för borr på den.
sitter i en Skoterett och är drevad 15 fram och 20 i bak.
går som en raket ca 60km/h i maxfart ;)
startar på första kicken utan choke :)
det som jag kan tipsa om är att du får fila lite i fläktkåpan så att inte svänghjulet tar i.

Postat: 14 okt 2013, 12:42
av ufe 64
låter bra åker 15/21 drevat ska gå upp till 15 bing till att börja med

har hört att det blir problem med choke funktion med 15 mm på skoterett. ? reglaget räcker inte till ?

Postat: 14 okt 2013, 12:45
av drutten
Har inte monterat choke wiren på min då jag inte behöver den ;)

Postat: 15 dec 2013, 18:30
av ufe 64
Har du någon adapter mellan cylinder och förgasare min gasare tar i en klack på blocket Till samma gasare åt Puch medföljer adaptersats

Re: Flinta ,Bing

Postat: 15 dec 2013, 22:27
av Hakan
ufe 64 skrev:någon som kör med nytillverkad cylinder och ny Bing 15 lite nyfiken om det är bra saker som funkar

fråga 2 är det standard borr på den nya cylindern 39.0 mm
Ja det är 39mm

Postat: 15 dec 2013, 23:38
av erlan
på just scotereet är det väl många som vill ha en tjock isolerande "distanspackning" mellan cyl och förgasare för att motverka ånglås. då kommer ju frigång mot virefästet på köpet.

erlan

Postat: 16 dec 2013, 05:18
av drutten
ufe 64 skrev:Har du någon adapter mellan cylinder och förgasare min gasare tar i en klack på blocket Till samma gasare åt Puch medföljer adaptersats
Den lilla klacken fick jag slipa bort för att få dit förgasaren.
Samt att jag har 3st packningar imellan cylinder och förgasaren.

Postat: 16 dec 2013, 07:24
av ufe 64
fick också ta bort klacken ,kör du med 3 vanlig packningar eller har du den av bakelit också på plats ,samt värmeplåt

Postat: 16 dec 2013, 09:21
av drutten
ufe 64 skrev:fick också ta bort klacken ,kör du med 3 vanlig packningar eller har du den av bakelit också på plats ,samt värmeplåt
kör med 3 vanliga samt värmeplåt.
testade mitt senaste projekt i fredags i Uppsala,
ny exportcylinder ifrån RN motor portad till 15mm insug,Kina Bing 15mm,brytarlöst tändsystem, planad topp 2,5mm samt drevning 17 fram och 24 bak.
inte riktigt inkört men det rörde på sig bra ;)

Postat: 16 dec 2013, 11:07
av ufe 64
har samma planer med Cylinder ,Förgasare,topp,,men åker med 15/21 drevat och orginal tändning just nu borde väl att gå få dit en Bing 17 om man vinklar ut den, har kikat på lite saker som är avsedda för Puch ..

Postat: 16 dec 2013, 12:10
av Husqvarna 1963
Jag har original 15mm Bing och lite trimmad original cylinder och kolv.

Min Husqvarna med flinta motorn och 15/28 drev går 60 km/h:

http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo