Frågor kring renovering av Sachs 50/2 ks
Postat: 15 okt 2013, 17:32
Hej!
Nu kommer vintern och renoveringen av sachsen tar vid. Under renoveringen ska jag byta kopplings- och ramlager, packboxar, ev. kondensator och tändspole, cylinder/kolv och se till att få lådan shimsad ordentligt och förhoppningsvis få den att gå tystare, jämnare och få 2:an att sluta hoppa.
Nu undrar jag här ett par saker:
1. Vart kan jag få tag i "hela" ramlager till motorn? Dvs inte delade? Någon som har de exakta måtten i skallen? Eller som vet vart jag kan hitta dem?
2. Hur är det med kopplingslager till Sachs - är alla nya kinaskit? Har någon något nytt eller i stort sett oanvänt liggandes hemma de kan sälja?
3. Ang. inshimsning. Känns lite för avancerat för mig då jag saknar tidigare erfarenhet och ordentliga verktyg. Vad behöver man? Hur gör man?
Finns kanske någon kring Stockholm som kan göra det åt en för en billig peng?
4. Ang. ryckande 2:a. Detta bör lösas med en ordentligt shimsad växelaxel, men jag funderar på om man ev. också skulle göra en "conrad"-lösning jag läst om lite här på forumet - där man slipar medbringaren och drevet så att de trycks mot varan vid belastning. Återigen - lätt att göra själv eller finns någon som gör det för en billig peng i Stockholmsområdet?
5. Vilket trim är det behagligaste åktrimmet? Membranare har jag hört ska vara behagliga med lite mer bottenkraft...
Mvh Jacob
Nu kommer vintern och renoveringen av sachsen tar vid. Under renoveringen ska jag byta kopplings- och ramlager, packboxar, ev. kondensator och tändspole, cylinder/kolv och se till att få lådan shimsad ordentligt och förhoppningsvis få den att gå tystare, jämnare och få 2:an att sluta hoppa.
Nu undrar jag här ett par saker:
1. Vart kan jag få tag i "hela" ramlager till motorn? Dvs inte delade? Någon som har de exakta måtten i skallen? Eller som vet vart jag kan hitta dem?
2. Hur är det med kopplingslager till Sachs - är alla nya kinaskit? Har någon något nytt eller i stort sett oanvänt liggandes hemma de kan sälja?
3. Ang. inshimsning. Känns lite för avancerat för mig då jag saknar tidigare erfarenhet och ordentliga verktyg. Vad behöver man? Hur gör man?
Finns kanske någon kring Stockholm som kan göra det åt en för en billig peng?
4. Ang. ryckande 2:a. Detta bör lösas med en ordentligt shimsad växelaxel, men jag funderar på om man ev. också skulle göra en "conrad"-lösning jag läst om lite här på forumet - där man slipar medbringaren och drevet så att de trycks mot varan vid belastning. Återigen - lätt att göra själv eller finns någon som gör det för en billig peng i Stockholmsområdet?
5. Vilket trim är det behagligaste åktrimmet? Membranare har jag hört ska vara behagliga med lite mer bottenkraft...
Mvh Jacob