Sida 1 av 1
Uppdatera framgaffeln och sving på Compan?
Postat: 16 okt 2013, 12:13
av lillen 761
Hej!
Jag är för tillfället rätt förtjust i bolt-on prylar till min 1252:Ã . Har knappt garage för tillfället så det kan inte bli stora ingrepp i ombyggnationen.
Moppen är nästan original chassie-mässigt,kör med förstärkt motorstolpe,16" aluminiumhjul,nya bussningar till motor och sving.
Ändå känns den lite vinglig främst i röven,vill då förstärka/byta till nåt bättre.
Det ska ännu se ut som en moped så fiddy-svingar/fjädring etc gå bort....
Men vad har ni för tips? Förstärka svingen,andra bussningar? Modifiera framgaffeln eller byta mot annat?
/M
Postat: 19 okt 2013, 12:09
av lillen 761
Om jag svara mig själv då... och samtidigt ställer nya frågor.
Nylon eller aluminium bussningar till svingen och motorn? Somnar röven ännu snabbare på långfärd då? Blir det nån som helst komfort?
Om man svetsar extra förstärkning på svingen...blir det risk att nåt annat ger sig?
/M
Postat: 19 okt 2013, 13:16
av Svartsjö
Kolla på min Compact, jag har mb5 sving på min och det var nästan bolt-on.
Framgaffel jobbet behövdes det lite svarvjobb till men inget större för att anpassa den till styrlagret till compacten.
Du hittar lite bilder under "Gängstångsprojektet"
Skruva compakt!
Postat: 11 nov 2013, 15:26
av Muggtarzan
Tjena Lillen 761!
Satt & kikade efter compakter m roliga modifieringar, och fastnade för några utav dina. Har själv bl à compakt i tanken & är på väg till inköp av två st objekt bara vi kommer överens, jag & säljarn. Har tänkt mig ett par alu fälgar, exakt vilka är inte klart än? Har själv inte tillgång till verkstad i stundande, så när det ska till svetsning vilket det kommer bli, så är det till att ta ramen på axeln & iväg! Men som sagt, läste att du hade alu fälgar på din moppe. Från vilket märke, tomos? Vore kul att se en bild eller flera på ögonstenen, det ger skapar anda. Kör du med original motorn & trimmat, eller vad? Vore schyst med respons till en gammal återfalls moppedist, som kommer köra allt annat än original, dvs 1stackars sur hkr. Fullt ös medvetslös!
MUGGTARZAN!
Ps Är den ff svajig compakten, eller fick du ordning på det. Det är väl motorstolpen som är klen och håller typ halva moppen? Ds.
Postat: 11 nov 2013, 15:33
av lillen 761
Hej Muggtarzan!
Jag ska leta reda på nån bra bild av moppen. Återkommer i ärendet. .
/M
Compakt m alufälgar!
Postat: 11 nov 2013, 16:15
av Muggtarzan
Tjena!
Vore schyst & kul!
Ser fram emot det.
Ha det!
Postat: 11 nov 2013, 21:04
av lillen 761
Hittade en bild på hur den ser ut idag.
Fakta: förstärkt motorstolpe,omlackad mattvit,tomoshjul(quadro tror jag dom kommer från) 2,5x16" däck. Till framhjulet behövde jag bara kapa av broms-stoppet och svetsa dit ett nytt för att passa trumman. Bak var bromsen det som var jobb med,är vajer normalt sett.
Lite småbreddade skärmar för frigången blir snål!
Motorn är "normalt masserad,Jofrab 60,mikuni 20mm,13-28 drevning,relativt pigg upp till plus 80 knyck.
/M
Postat: 12 nov 2013, 00:01
av erlan
går den över 80 ärliga med jofrab cylinderämne och 13-28 drevning så har du fått till det bra.
i dom farterna ska det vara lite slångrit på en compact.
erlan
Postat: 12 nov 2013, 12:26
av lillen 761
Den gör över 80 ärliga,flat-out liggandes så är det närmare 90 t.o.m.
Den hade säkert gjort mer med min fem-halva jag hade innan,den varvade mer! Dock på bekostnad av körbarheten,nu finns det bottendrag också.
Det som gjorde mycket för komforten var hjulen,nu rullar den avsevärt lättare och smidigare,framgaffeln jag hade innan var förlängd men nu kör jag standard,det gjorde också mycket.
Det är dock tydligt att framgaffeln sviktar främst vid inbromsning,svingen känns vek främst i sidled,kan man köra på alu eller nylonbussningar? Samma med motorbussningarna?
Sen hade det inte gjort ont med kanske EN häst till,vilken modifiering kan bli bäst härnäst tro?
/M
Postat: 12 nov 2013, 15:43
av erlan
har du fått den cyllen att gå så bra har du nog gjort dom flsesta modifieringarna redan.
erlan
Förbättra Compan!
Postat: 12 nov 2013, 18:21
av Muggtarzan
Tjena Lillen 761!
Tycker du gjort ett bra jobb m Compan! Modifieringar till det bättre, inovativt!
Själv håller jag på m inköp av två compakter, vill göra bästa möjliga deal, vilket håller på att lösa sig, lite tråkig väntan bara.
Sen blir det både stärka & skrämma upp, samt byta ut, ja uppdatera helt enkelt. På den ena är det 3 vxl fot, den tänkte jag ta ur det som står i min makt, både vad kunnande & ekonomi beträffar.
Den andra byter jag motor i, har några obj på G, men ingen är bestämd. Tar förmodligen den med minst kostnader förhållande till hkr, men det blir till att klyva, byta ramlager & lameller, nya motorfästen osv. Rätt kul faktiskt, får se hur det ser ut fungerar i slutänden, vill ju ha dem så stabila som möjligt. Bra tips m fälgarna & stärkt stolpe! Jag kör likn lösningar.
Har du uppgraderat din cylle själv el lämnat bort?
Lacken, har du någon uppfattning om man gör grund jobbet själv, slip & spa kel. Vad det kan kosta att lacka en compa ram, 2 st alufälgar & motorkåporna i någon hyfsad candy alt flake?
Siktar på +80, 100 strecket vore väldigt kul!
Ha det!
Postat: 13 nov 2013, 20:08
av lillen 761
Hej Tarzan!
Jag har gjort precis allt själv förutom själva lackningen som skedde i en klok box,min vän är lackerare.
Och cylindern filade jag på själv som sagt,har inte tagit så jättemycket för att inte förstöra lågvarvsegenskaper. Det som dock gett mest i slutändan är friska tändningsprylar,klok inställning på det och en förgasare som kan leverera.
När det gäller lack så är grundjobbet minst lika viktigt som själva sprutningen,ska du köra mirra eller flake så bör man vara duktig! Prata med en lackerare som kanske kan göra lite på "fritiden".
/M
Råd & rön ang compakt.
Postat: 14 nov 2013, 11:24
av Muggtarzan
Hej Lillen!
Tack för tips & inspiration!
Jag köper 2 st compakter i nästa vecka som det ser ut, en 2 & en 3 vxl. Sen börjar det så sakteliga, håller på & kollar eft fälgar & dyl. Tänker styva upp både stolpe & bakvaggan, samt ev byta fr gaffel. Ja lite smått & gott!
Det är ingen som har en 60 cc på hyllan till sachs att avyttra? Då har du varit & filat på både kanaler insug & utblås? Har du anpassat blocket efter cylindern också? Vad gjorde du åt cylinder insuget, för jag misstänker att du tagit upp det, för det är väl kyrkport? Inte helt enkelt att göra ett nytt insugs adapter till? Helt beroende på maskinpark givetvis! Ja jag har många funderingar som jag undrar över, men skriver på mobilen för tillfället, vilket gör det lite krångligt. Så jag avslutar här tillsv, men är av idel öra för alla åsikter till förbättringar!
Med vänlig hälsning!
Postat: 14 nov 2013, 21:21
av lillen 761
Hej,
Cylindern har jag filat på utan erfarenhet,en alldeles för liten kompressor med en filmaskin och filar av märket PRO-cut.
Lite tittande på nätet och inse att för stort inte blir bra. Byggde insug av vanligt plattjärn som fläns,stålrör som sågades och vinklades och svetsades ihop till rätt vinkel. Allt gjort med vinkelslip,svets och bågfil.
Blocket behövde inte anpassas nånting alls,däremot så är alla packningar man köper för stora,dom får man skära bort överflödet som lägger sig innanför cyllen.
När det gäller fuggen så är det en äkta mikuni,där var det jobbigt innan jag kunde läsa ut vilket munstycke jag skulle ha. Kör du bing 17 så är det bar att justera på munstycket.
Tändningen är original och ställdes som en förståsigpåare sa att jag skulle göra,sen började jag tänka själv och ställde det som jag tyckte blev bra,då kändes som jag fick en häst till!
/M