Sida 1 av 1
Puch florida setup.
Postat: 19 okt 2013, 19:50
av bengtssonn96
Hej!
Tänkte trimma min Florida lite men behöver tips!

Tänkte om någon kunde skriva en lämplig setup, inget överdrivet dyrt. Tänkte få moppen till att göra 65-70 iaf för det är väl rimligt?
Helst skulle jag vilja ha en förgasare med ställbart munstycke.
Och passar puch maxi cylindrar på florida motorn, 3 växlad och fläktkyld.
OM någon kan skriva lämplig setup hade det varit kanon!

Postat: 21 okt 2013, 11:34
av Mr F
Kolla på
www.trimbutiken.se
Eller kolla runt lite här på projekt o renoveringar så tror jag att du hittar svar på din fråga...
Med vänlig hälsning,Fredde
Postat: 21 okt 2013, 15:30
av blyfot
Maxi cylindrar passar inte på den fläktkylda motorn utan att du tar bort fläktkåporna och sätt dit nya sidokåpor från colorado på vänster sida.
Det är också bara 50cc cylindrar som passar i blocket om. Man inte undantar de som kallas 60cc men är 54cc.
Dra pluggen i orginalcylindern och gör en 7mm lucka i kolven istället

Förväntar du dig 65-70 på plan mark och inte i nedförsbacke så går det åt portning eller mer kubik.
Större cylindrar kräver att man modifierar blocket vid cylinderfoten.
Denna operation är inte särskilt svår upp till 70cc om man är van att skruva isär en motor och kan hantera en slipmaskin och dessutom har tummen placead på rätt ställe.
Mest prisvärd och allround tycker jag att 70cc k-star till maxi är. Cylinder och topp för cirkus tusen spänn i svenska webbbutiker.
Den som kallas 60cc (54) kan du lika gärna strunta i, det finns 50cc som är betydligt bättre om du inte nödvändigt vill ha fläkten kvar för då är den det enda alternativet, eller ja det finns visst en 60cc hos puchverkstan med 41mm kolv som då blir 57cc.
Dyrt skräp enligt min uppfattning (säkert nån som får ont i tårna nu)

håller med
Postat: 21 okt 2013, 21:07
av Puchlasse
Håller helt med Blyfot, 65-70, då räcker det inte med 60cc, 13 drev, lite större förgasare och avgasrör. Med den uppsättningen kommer du strax över 60 KMH.
Postat: 21 okt 2013, 21:42
av Patrik
blyfot skrev: sidokåpor från colorado på vänster sida.
Går ju å snajsa till andra kåpor också.
/ P
Postat: 21 okt 2013, 22:28
av Lanz
Så det går alltså att klämma på en puch maxi cylinder på en dakota, florida, montana osv.? Är montana- och maxi cylindrarna i stort sett identiska då eller?
Isåfall borde det ju gå bra att ta en 50cc maxi cylle så man kan skrämma upp en puch i lite större farter utan att karva i motorblocket?
Postat: 21 okt 2013, 22:47
av erlan
finns ju även dom som svarvar ner kylflänsarna på fartvindkylda cylindrar
och stoppar in dom i fläktkåpan.
själv tycker jag dock att det ser lite tokigt ut kylmässigt, men ser ut att funka.
erlan
Postat: 21 okt 2013, 23:20
av Patrik
erlan skrev:
själv tycker jag dock att det ser lite tokigt ut kylmässigt,
Håller med !
Provar jag det någongång så får nog vinnkelslipen göra lite snitt på andra hållet också.
/ P
Postat: 22 okt 2013, 14:37
av mallgroda
Jag har kört tre säsonger med min nersvarvade 70 cc cylinder och har inte haft några kylproblem. Var noga med ytterdiametern så den svarvades ner och filades in till rätt diameter (90 mm) där det inte gick att svarva (insug och avgasport anslutning) däremot vet jag en kompis som skurit till cylindern med en rondell för att få plats med den under fläktkåpan som har kylproblem/nypningar, men då skall vi gå in på hur material med olika längd (kylfläns) utvidgar sig, puh men det gör vi inte utan var nogrann med att det är samma diameter på cylindern runt om istället så är det inga problem
