slåtter med ILO Werke motor, vad för olja?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

56:an skrev:Nu gör du det enkelt för dig :wink:

På såna motorer går ljuddämparen ofta inte att ta isär.

Hur gör du då?
Jag är lat, jag gillar att göra det enkelt för mig!

Kaustiksodabad löser upp sot inuti icke öppningsbara dämpare.
Gasol, gassvets, tokeldade vedpannor eller annan valfri rejäl värmekälla bränner bort olja och sot ur icke öppningsbara dämpare.
Bågfil, vinkelslip eller yxa förvandlar icke öppningsbara dämpare till öppnade dämpare. De två första alternativen är nog att rekommendera om den ska sättas ihop igen. :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Mja... Inget av det där lockar mig. Jag var i gubbens monarpedavgassystem och sotade och rengjorde i somras. Riktigt skitgöra och inte var det särskilt lätt heller. Och är det kromat kan man glömma det som har med värme att göra. Och det där med kaukstiksoda det känner jag bara inte för...

Nä, jag tänker mig en olja som förbränns inne i cylindern och som inte samlar sig som rester i avgassystemet. Och inte vill jag den ska ryka heller...

Novolätten är en sådan där inte ljuddämparn gå och ta isär. Så där måste jag prova ut något som fungerar. Den här Aspen 2-T tror jag på, eller likvärdig, men det blir onödigt dyrt.

Som läget är nu går jag och funderar på en blandning likt Amazonen, alltså 50/50 bensin/E85 + någon 2T olja som kan funka där.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kolla om det finns nån i kalmar som säljer aspenbränsle i lösvikt så blir det ett helt annat pris.
dessutom säljs oljan separat, så du kan blanda den med mackbensin om du vill.

erlan
bulan86
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 aug 2013, 20:48
Ort: Uddevalla

Inlägg av bulan86 »

okej, då har ja fått svar på det, tack för trevlig läsning grabbar :)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Mja... Inget av det där lockar mig. Jag var i gubbens monarpedavgassystem och sotade och rengjorde i somras. Riktigt skitgöra och inte var det särskilt lätt heller. Och är det kromat kan man glömma det som har med värme att göra. Och det där med kaukstiksoda det känner jag bara inte för...

Nä, jag tänker mig en olja som förbränns inne i cylindern och som inte samlar sig som rester i avgassystemet. Och inte vill jag den ska ryka heller...

Novolätten är en sådan där inte ljuddämparn gå och ta isär. Så där måste jag prova ut något som fungerar. Den här Aspen 2-T tror jag på, eller likvärdig, men det blir onödigt dyrt.

Som läget är nu går jag och funderar på en blandning likt Amazonen, alltså 50/50 bensin/E85 + någon 2T olja som kan funka där.

Förr fanns det RedX, det var grejor det!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:kolla om det finns nån i kalmar som säljer aspenbränsle i lösvikt så blir det ett helt annat pris.
dessutom säljs oljan separat, så du kan blanda den med mackbensin om du vill.

erlan
Det du säger tror jag finns i Kalmar. Ute på norra industriområdet finns en firma som heter Skog & Trädgård och dom säljer Aspen från pump och jag har själv köpt där. Och har dom det så har dom säkert oljan men det måste jag fråga om.

Sen är det där med E85:en....

Jag tänker så här...

Om man skakar ihop en blandning bensin och E85 i lika delar så blir ju det en homogen vätska som inte separerar.

Min fråga är då om man kan ta en 2T olja och blanda i den vätskan och det blir en homogen blandning, precis som det varit enbart bensin+oljan?
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:
Min fråga är då om man kan ta en 2T olja och blanda i den vätskan och det blir en homogen blandning, precis som det varit enbart bensin+oljan?
Dr. Jekylls laboratorium ver. 2.0 :)

Kanske du även kunde pytsa i en skvätt av någon speciell sorts avfettningsmedel.
Det löser ju upp olja som blandar sig med bensin och spolas av med vatten som blandar sig med etanol? :roll:
(Men du får nog skaka blandningen bra...)
Skriv svar