ETRTO standard för 24x2?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
cumber
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 sep 2013, 17:34
Ort: Västerås

ETRTO standard för 24x2?

Inlägg av cumber »

Jag vet att det går att köpa 24x2 däck från diverse firmor. Men jag har också förstått att det är tveksam kvalité på dessa däck.
Nu kanske man inte ska vara så noga när det gäller en gammal autoped. :?
Jag såg dock att mina hela men tämligen söndertorkade däck var tillverkade av Trelleborg resp Vredestein.
Och du funderade jag på om man inte kan hitta bättre kvalité om man istället försöker hitta däck enligt ETRTO standarden. Och vad jag förstår så motsvarar 50-503 eller 50-507 den gamla 24x2 dimensionen. Vid en ovetenskaplig mätning av fälgen så såg det ut som drygt 50cm. Så det kan ju stämma. Lång utläggning detta :)
Jag funderar bara om någon har använt sig av dessa dimensioner?
Och om det går att använda sig av cykeldäck så länge som det är rätt dimension?
Crescent Autoped 1117B
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Men cykeldäck är på millimeter och gamla fälgar är i tum så det går i vissa fall att pressa på däcket å andra fastnar inte däcket på fälgen .
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

kan detta va ngt?

http://www.cmcykel.se/cykeltillbehor/da ... ir-rf.html

min autoped har nästan nya Nokia fast gråa
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
cumber
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 sep 2013, 17:34
Ort: Västerås

Inlägg av cumber »

Och var fick du tag på grå Nokia? Jag tänkte sikta in mig på vit däcksida. Men grå känns trevligare.
Detta med att cykeldäck är på millimeter. Betyder det att gamla cyklar har samma problem?
Eller har deras fälgar alltid varit på millimeter även när däcken märktes med tum?
Crescent Autoped 1117B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

HUSQVARNA SPORT skrev:Men cykeldäck är på millimeter och gamla fälgar är i tum så det går i vissa fall att pressa på däcket å andra fastnar inte däcket på fälgen .
Man försöker införa millimetermått på cykeldäck men cykelhjulen mäts fortarande i tum.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... mm-270026/

Gamla fälgar hade inget uppgivet mått utan man angav hjulets storlek när man behövde däck eller fälg.

Allteftersom dimensionerna blev fler och fler och även inom samma hjulstorlek (28") gick inte det systemet längre att hantera och då började man med däckets innerdiameter i millimeter och dito på fälgen där däcket ligger an.

Det är alltså däckens bredd och innerdiameter som mäts i millimeter enligt den senare ETRTO-standarden.

Gamla mopeder härstammar från cyklar därför blir mopedernas däckdimensioner gemensamma med cyklars.

Nu är jag inte hundra och katalogen finns i en hög nånstans men jag har för mig mopeddäcket 24x2 (som även fanns på gamla transportcyklar och cykelkärror) har ETRTO millimetermåttet 54-504

BMX däcket 54-507 är då tre millimeter större, jag är lite tveksam om det blir så bra... :?

http://www.cykeldennis.se/schwalbe-blac ... c-503.aspx
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

cumber skrev:Och var fick du tag på grå Nokia? Jag tänkte sikta in mig på vit däcksida. Men grå känns trevligare.
Detta med att cykeldäck är på millimeter. Betyder det att gamla cyklar har samma problem?
Eller har deras fälgar alltid varit på millimeter även när däcken märktes med tum?
ja du tyvär vet ja ej vart den tidigare ägaren funnit de grå Nokia däcken, ja e mest nöjd att det satt såna på den o de passar in fint färgmässigt. sen har mopeden en underbar patina sedan 1953.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Enligt denna lista: http://www.denrustneeike.no/innhold/dek ... re-lister/ , så är 24x2 50-503.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det kanske är 503 istället jag kommer inte ihåg exakt. Tror jag vet vart katalogen är får se om jag kollar om det sen...

50 på bredden är dock för litet för en moped. Minst 54 bör det vara annars ser man det går åt cykelhållet.

Förstår inte varför bredden är 50 just där :? Det brukar vara 54 på alla dom där transport- och ballongdäcken 428, 503 och 584. Alltså 20, 24 och 26 tum.

Annars var det en bra förteckning thumb_up

Kan (S) vara Sverige tro? :roll:
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Kan detta vara något? Kolla in under universaldelar så hittar du Nokia 24X2. Jag har för mig att dessa satt på postens cyklar.

http://www.eklundsmopedomotor.com/
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Nej, jag hittar inte NOKIA Kurir 24x2 där. Jag ser bara ett Speedliknande däck för 195 kronor.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Ja, så var det nu ja. Men jag har köpt Nokia däck 24X2 där tidigare, helsvarta iofs. Kanske tagit slut.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Dapra brukar ha Nokia 24x2 vinter däck utan dubb, sedan brukar det vara någon på blockett som säljer gråa däck.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
cumber
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 sep 2013, 17:34
Ort: Västerås

Inlägg av cumber »

Enligt dapra.se så är 24x2 samma som 54-501. Så något facit verkar inte finnas :wink:

Kvalitétsmässigt så är förmodligen Nokia Kurir de bästa.
Men över 400 spänn?
Det är 25% av hela autopedens värde för 2 däck. Och då har de inte ens vit sida.

Jag får hålla koll på tipset om grå däck på Blocket. Annars får det bli svart-vita Speed från Dapra.
Crescent Autoped 1117B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jo, det finns facit och du ser det på länken nedan. Däcket 24x2 har också beteckningen 2 - 19 3/4 och för att det ska framgå tydligare så ändrar jag det till 2.00 - 19 3/4 och då ser du genast att det är en måttbeteckning du känner igen från moped och MC däck. Och på diagonaldäckstiden gällde det även bilar och lastbilar.

Med hjälp av den här informationen kan vi nu direkt få fram däckets invändiga millimetermått som vi dock måste avrunda. Siffran "2" blir svårare då det i den första måttangivelsen avser däckets höjd och i den andra måttangivelsen däckets bredd fast här är dom av nån anledning samma.

Om vi nu omvandlar tummåttet till millimeter får vi då 2x25,4 "streck" 19 3/4 x 25,4 och millimetermåttet ETRTO blir då avrundat 50 - 501

Millimeterdimdensionen på däcket 24x2 är alltså 50-501 eller snarare 54-501 då däcken är bredare än 50 mm.
Så nu behöver jag inte gå och leta efter den där katalogen... :mutt:

Har för mig jag tidigare provat 24" BMX däck men dom var för stora och det förstår jag nu när det skiljer hela 6 millimeter på diametern. På omkretsen skiljer det ännu mer för då måste siffran multipliceras med 3,14
Skriv svar