Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Underbart vårväder idag, 7 grader varmt, blå himmel och ingen blåst. Var ute och tittade på läget i trädgården när nu snön är borta och satte upp en lista i minnet på vad som jag skall börja med där om några veckor. Men först blir det jobb med motorsåg och röjsåg... Men idag passade jag på att ta en ordentlig flygtur med ett av mina RC flygplan när flygfältet var snöfritt, flög för några dagar sedan, men då fick jag starta på vägen utanför då det var en Decimeter snö överallt annars, men landningen på min infart blev onödigt spännande då några träd och de nya återvinnings kärlen vi fått gjorde inflygningen svår, fungerade men inget jag vill göra för ofta.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av ESGEE »

Rc plan var länge sen :D Nu har man minusgrader och snö finns och mer kom i natt
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av Takko »

Kom lite snö på natten till måndag igen, ligger fortfarande kvar. Vintern har svårt att släppa greppet men den får nog ge sig i slutet på veckan då man lovat lite regn och en del plusgrader. Väntar på lite fina/torra vägar då bilbytarsjukan börjar krypa lite efter en del resonemang hemma.
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Våren är ju här.(En vecka utan minusgrader) Men storm i natt och nu :shock: :
Sedan midnatt har ett 30-tal larm inkommit om träd som fallit över vägen. Inga uppgifter om personskador, men trafikstörningar kan förekomma på grund av minskad framkomlighet. Bland annat har träd blåst omkull på Rävebergsvägen (Agnesberg), Angeredsvinkeln (Angered), Streteredsvägen (Mölndal), Karl IX:s väg (Göteborg), Gamla Partillevägen, Härryda, Gamla riksvägen, (Lindome), länsväg 1526 Torestorp (Mark), riksväg 42 Frufällan (Borås), länsväg 1766 Bredared, länsväg 1528 Öxabäck (Mark).
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Stormen har övergått i blåst och regn nu, vi var utan ström ett par timmar och ett päron träd blev knäckt i trädgården, hur det ser ut i min skog återstår att se...
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av umekille »

blåst o snöfall runt nollan i vilhelmina
Hörde det regna o varnades för
vattenplaning på E4 umeå.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av ESGEE »

Noll gradigt fryser till -4c på kväll natt på morgon och dag regnblandat snöfall, 1h sol 1c och sen dimma som fan. Mycket is blir det på grusvägen.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av umekille »

Är i fjällstugan och har skottat årtiondets snömängd...meter på taken...oäven mot altanen som måste skottas 2ggr. Nattkallt runt minus10 men dagsmeja om solen lyser på.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av ESGEE »

Vinter ändå men nu med flera dagar med plus 5 dagar i rad har gått hårt åt snötäcket, isigt blir det. Och inatt ska minusgrader återkomma...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av umekille »

"Sockersnö" på vägar o bredvid.
Sägs bli ordentligt kallt igen men början
nästa helg. Tyvärr på helger så plogas inte
vägar i samhället så jag körde fast 2ggr i
hög modd med släpvagnen bakom.
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Här är det vår, ingen nattfrost de senaste veckorna och ex snödroppar och krokus blommar. Snö var det länge sedan jag såg :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av ESGEE »

Fåglarna kvittrar, men blommor och vår feeling är det ej. Nu är minus tillbaka, ska bli intressant om massa plus på dagen ändå. Men man bor ju stenkast emot Nedre Dalälven, snökanon mm är inget konstigt men nu är det såna kast vädermässigt...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Till och med Rabarber ståndet har börjat växa, gott om blommor men såg inga bin ännu.
5E1D68C7-AE73-4CBC-97B2-9375BA266B4A.jpeg
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av umekille »

Minus 3 och lätt duggregn...snacka om hala vägar särskilt E45:an.
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Det där låter inte så roligt, minns när jag kom med lastbil och släp i sådant väder, stannade till vid en rastplats för att sträcka på benen och stod på öronen när jag klev ned från hytten :shock: Blev ingen rolig resa, nära att gå i diket en gång när en grus sträng greppade lite så ute på vägkanten så jag klarade mig. Bara för att bli stående i första uppförs backe efteråt för att det slirade. En gruslåda fanns vid vägen där så jag kom vidare efter att grusat backen för hand men fick ge upp och parkera för natten efter det. Det var när jag körde för ASG så länge sedan.
Skriv svar