ekerlängder..

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

ekerlängder..

Inlägg av kreidlertm »

Är det någon som har ekrat i ett leleu 120mm nav i en 19 tums fälg? det är min tanke men som den sopa jag är på ekring så vet jag inte riktigt hur man tar ut längd på ekrar på ett bra sätt. naven jag har är från en cobra 1000 och jag vill minnas att det är leleu. jag är glad om nån skulle vilja dela med sig av erfarenheter..
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Kan kolla!
Ska försöka ta mig till garaget imorgon då kan jag mäta!
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Borde vara samma ekerlängd som till framhjulet på en MCB SM50 = 182mm
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

aha ! hittade på en artikel på hallstamoppers sida och där fanns måttet 182! toppen! nu ska det bara letas på ekrar... tack!
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Om du inte hittar rätt ekrar så...
Zündapp med 17" hjul och 120 nav har 181mm ekrar.
Sen vill jag minnas att Kreidler har någon modell med 183mm
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

Ekrar du 2 eller 3kors med den längden? Är på väg att bygga ett liknande hjul.

Med vänlig hälsning, ricky
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

Ekrar du 2 eller 3kors med den längden? Är på väg att bygga ett liknande hjul.

Med vänlig hälsning, ricky
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

kan ju erkänna att jag inte har en aning... men jag pluggar på i detta nu.jag tror att fler är nyfikna på att ekra om hjul men inte vågar.. ni som ha koll kan ju gärna fylla på med tips..
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

kreidlertm skrev:kan ju erkänna att jag inte har en aning... men jag pluggar på i detta nu.jag tror att fler är nyfikna på att ekra om hjul men inte vågar.. ni som ha koll kan ju gärna fylla på med tips..
Kolla här:
http://www.troubleshooters.com/bicycles/wheelbuilding/
http://www.mcnytt.se/nyheter/ekra-om-hjulen-sjalv-165
http://www.youtube.com/watch?v=ENrRl2FyNTw
http://www.youtube.com/watch?v=F1_AdHG7fGY
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

utöver själva ekringsjobbet brukar jag se över bromsarna när sakerna ändå är isär.

intressant läsning finns bland annat här.

http://www.realclassic.co.uk/techfiles/ ... 00900.html
http://victorylibrary.com/brit/2LS-c.htm

generellt kan man väl säga att ju mer förarbete du lägger ner innan du börjar spänna ekrar desto större är chansen att resultatet blir bra och att du förstår varför allt uppför sig som det gör.

jag brukar mäta fälgbredd runtom hela fälgen innan jag börjar rikta. har fått nya fälgar där det diffat millimetrar och då är det lögn i fan att få det rakt för när ena sidan är rak vobblar ju den andra.

är navet ovalt? brukar mäta upp det utan ekrar som påverkar, märka upp och sen se om det går att spänna bort efter att hjulet är rakt och runt. står om det i länkarna ovan. blandannat för att undvika pulserande bromseffekt vilket jag tycker är störande

kastar navet i sig? kom precis över ett 160mm nav och det kastar en halv mm i sig med nya lager.

är fälgen rund, lika hög om du ställer den på ett bord mot en vägg och mäter höjden runtom? om inte, kan man kanske välja hur fälgen sitter vriden mot navet så där man vill spänna ut ev. ovalitet i navet med ekerspänning även drar in högsta delen av fälgen? (egen teori, ej beprövad)

Sen ska man inte heller glömma att det är 30-moppar vi leker med, inte gör det något om det svajar ett par mm i sid eller höjdled, kommer inte att märkas.

sen brukar ju svetsfogen som vanligtvis sitter mittemot ventilhålet sällan gå att rikta bort

Mitt recept är läs, fundera klura och ha tålamod. Jag har ekrat upp ett antal hjul nu och inget har blivit perfekt och jag kan ligga sömnlös på nätterna och fundera på sånt här, bara för jag tycker det är kul som fan.

sen gör det ju inget om man går lös med lite slipvax och en sisalskiva på navet, det är kul när det blänker ;)

och en sista sak (för nu) ska man hellre åka omkring på ett nästan helt runt hjul man åstakommit med mycket ojämn ekerspänning, eller ska man låta det vobbla aningen och köra med jämnt spända ekrar? det ska jag nog fundera på ikväll :)

sen går det ju alltid att fuska, köpa dyra excelfälgar och då blir det ju 99,9% bra av sig självt ;)

mvh Ricky
Skriv svar