Sida 1 av 1

kolvtrim

Postat: 09 nov 2013, 15:39
av vulcan*
Vad blir skillnaden effektmässigt om man gör ett jack på insugssidan eller om man svarvar av 5 millimeter runt om på kolven?

Postat: 09 nov 2013, 16:35
av blyfot
Fundera en stund själv på om det kan tänkas vara någon annan port som också öppnar om man sågar av hela kolven nertill.













Ledtråd: vad händer om avgasporten öppnar på undersidan av kolven när den borde vara stängd?

Postat: 09 nov 2013, 16:35
av ilo55cc
Om du med jacket menar att du gör en lucka som är lika bred som insuget så spelar det ingen roll om du inte svarvar av så mycket att utblåset öppnar när kolven är i topp.

Postat: 09 nov 2013, 16:37
av ilo55cc
För sent :oops:

Postat: 09 nov 2013, 16:50
av vulcan*
Jag förstår va du menar med att utblåset öppnas samtidigt. inte bra! Jag ville ha lite mer fart i en enpetare utan att den blir orkeslös

Postat: 09 nov 2013, 20:37
av Skunkworkz
Man ska ju helst undvika att avgasporten öppnar under kolven. Men
om det blir någon mm så spelar det ingen roll.

Postat: 10 nov 2013, 09:49
av Braxmatte
Skunkworkz skrev:Man ska ju helst undvika att avgasporten öppnar under kolven. Men
om det blir någon mm så spelar det ingen roll.
:?: :?: :?:
Jag tycker att det spelar stor roll
då får du ju in avgaser i vevhuset , där ska det ju vara bensinblandad luft från förgasaren

Postat: 10 nov 2013, 10:19
av erlan
EGR kanske förbättrar förbränningen på en lågvarvig moppemotor med?
men det är nog större risk att det tänder blandningen i vevhuset.

finns det någon cylinder där det i praktiken är en risk?
har inte öppningstiderna redan blivit så tokiga att moppen går sämre
innan man når upp till avgasporten?
det var ju orginalcylidrar med bara kolvtrim frågan gällde.

erlan

Postat: 10 nov 2013, 11:47
av Skunkworkz
Det kommer inte tända i vevhuset. Det är i princip samma förhållande
innan avgasporten skall stänga, cylindern full av bränsleblandning men
avgasporten fortfarande öppen. Vid små gaspådrag så är det lite
bränsleblandning i cyl och resten avgaser men det funkar ändå.

Postat: 10 nov 2013, 20:10
av 56:an
erlan skrev:finns det någon cylinder där det i praktiken är en risk?

erlan
Ja, Husqvarna Flinta

Jag köpte en sån cylle på Tradyra där dom bara hade borrat rakt in och då blir insugkanalen för högt upp

Man såg inget om det på Traderabilderna.... :(