Sida 1 av 2

Röd krök

Postat: 14 nov 2013, 19:09
av gnsmk
Har en sachsmotor som går dåligt och får röd krök. Motorn går runt rätt trögt. och när man trampar igång så slår tramporna tillbaka lite.

Vad kan det vara för fel ? tändningen eller något i cylindern ?

Postat: 14 nov 2013, 19:40
av Levve
den tänder för sent

Postat: 14 nov 2013, 19:44
av pnilz
Låter mer som förtidig tändning tycker jag.

Postat: 14 nov 2013, 19:55
av pangerva
För tidig tändning brukar ju gå väldigt varmt.
Rätta mig om jag har fel.

Postat: 14 nov 2013, 19:59
av Levve
jo det äger nog sin riktighet.. Speciellt om den hugger i mot.
Om dom är sentända så kan dom rackarna starta baklänges om man släpper dödarknappen lite för tidigt. Förlåt att jag ljög :oops:

Postat: 14 nov 2013, 20:13
av gnsmk
Tack för svaren :D då ska jag justera tändplattan :D

Postat: 14 nov 2013, 20:36
av Skunkworkz
Om kröken blir röd så brukar det vara tecken på för sen tändning.
Med för tidig tändning så blir motorn (kolv topp cyl) väldigt varm
dock inte kröken. Att den hugger tillbaka tyder på för tidig tändning. Symtomen
är lite motsägelsefull. Kolla tändningen, skall väl stå ca 2 mm f.ö.d.

Postat: 14 nov 2013, 21:07
av erlan
ja blir kröken röd är det fara på färde.

sen tändning i kombination med sotig krök ör en gissning,
är den trimmad?

erlan

Postat: 14 nov 2013, 21:18
av gnsmk
erlan skrev:ja blir kröken röd är det fara på färde.

sen tändning i kombination med sotig krök ör en gissning,
är den trimmad?

erlan
Nej den är inte trimmad.

Jag hade ställt tändningen efter o och m markeringarna på svänghjulet och det var då den vart röd. nu ställde jag den senare men den går fortfarande tungt och pedalerna slår tillbaka ibland.

Postat: 14 nov 2013, 21:20
av gnsmk
Skunkworkz skrev:Om kröken blir röd så brukar det vara tecken på för sen tändning.
Med för tidig tändning så blir motorn (kolv topp cyl) väldigt varm
dock inte kröken. Att den hugger tillbaka tyder på för tidig tändning. Symtomen
är lite motsägelsefull. Kolla tändningen, skall väl stå ca 2 mm f.ö.d.
hade ställt in tändning efter o och m markeringarna.

Om man mäter med skjutmått så måste man mäta gängorna i toppen + 2 mm ?

Hela motorn går rätt trögt känns det som, kanske något annan inne i motorn oxå som får den att bli varm / röd krök ?

Postat: 14 nov 2013, 21:22
av Micke S
Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.

Postat: 14 nov 2013, 21:29
av gnsmk
Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Det är då brytarna ska börja öppna precis ?

Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35

Postat: 14 nov 2013, 21:33
av Micke S
Det har inget med gängorna i toppen att göra. Du hittar bra beskrivningar om du Gogglar på tändningsinställning sachs.

Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.

Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.

Postat: 14 nov 2013, 21:35
av billykid
stopp i böjen..ingen sotad... :?

Postat: 14 nov 2013, 21:36
av Micke S
gnsmk skrev:
Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Det är då brytarna ska börja öppna precis ?

Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35
Ja, de ska precis börja öppna 2mm före övre dödpunkten och om du har kollat att brytarna är öppan 0,35 mm i övre dödpunkten så är det rätt.