Sida 1 av 2

Raket projektet

Postat: 14 nov 2013, 23:45
av jocke_c
hej alla,,

Joakim heter jag och är ny på detta forum,
jag fick en moppe av mina kompisar när jag fyllde 30(2012)
detta blev oxå min alldeles första moppe jag ägt då det inte fanns något sådant transportmedel i min ägo som finnig 15åring , fördelen med att vara 30+ är ju att nu behöver man inte längre bry sig vad folk tycker om en och kan därför leka på nytt med sånt som är kul.
Iom att jag inte ägt moppe har jag inte heller skruvat på moppar innan så därför kanske jag inte kommer skjuta in dom mest exelenta komentararna på andra trådar då jag faktiskt inte vet vad jag pratar om , har dock en kunnig kompis som även hänger på detta forum som får agera livlina vid ev bekymmer , nog om det,

Bågen det gäller är en 61:a (tror) Raketare som var vid tillfälle av kalas i orginalt skick men utan div delar som verkar saknas på dom flesta ,dvs motorkopor och kedjeskydd.
kåpor införskaffades på första skrotmarknaden i västerås men monterades aldrig.
motorn gick ganska bra trots helt avsaknande av tomgång och tillhörande kick vilket resulterade i mycket träning i.o.m start , dessutom tveksamma fartegenskaper och väghållning likt en boaorm i en smörig stekpanna.

Första riktiga testet gick i sommras mellan knivsta(utanför uppsala) och Gottröra(där ett SAS plan så grasiöst landade i 3 delar 1991) till den vanliga torsdags träffen. jag tillsammans med kompisen richard med sin feta aphängar transa och hans far kent på sin fina c2000 drog iväg.
jag låg med höger handtag konstant i botten(otrimmat) och med kroppen likt en hök i attak-läge och richard å kent satt bakom å sniffa oljerök på halvgas. detta resulterar i ca 10 st värmenyp på tot 5mils åkning med tillhörade paus med sugande kaffetarm. lycklig ändå hämtar vi på vägen upp lite trim å nu är det 3,5hk på den och betydligt bättre klös.

hursom så kommer det nu bli ändring på allt detta då den nytrimmad har rivits ner totalt för ombyggnad , den kommer dock inte vara orginal till utförande längre då jag tycker det e roligare med ombyggt, färgen blir en olivgrön kulör från HD:s tidiga motorhojjar 30-tal.

bilder kommer i helgen när jag fått in dom på datan , men tills vidare bjuder jag på bilder från start skick .

hoppas på vänligt mottagande MVH jaokim
Bild
Bild

Postat: 14 nov 2013, 23:55
av Raketsport
Hej och Välkommen till moppeträsket!
Det ska bli roligt att följa ditt Raketprojekt. HDs olivgröna är riktigt snygg och jag har jag länge funderat på att använda på något objekt, men det har inte blivit av bara.
(Mopeden är troligtvis från -62 då den har plana tanksidor.)

Postat: 15 nov 2013, 08:25
av jocke_c
Raketsport skrev:Hej och Välkommen till moppeträsket!
Det ska bli roligt att följa ditt Raketprojekt. HDs olivgröna är riktigt snygg och jag har jag länge funderat på att använda på något objekt, men det har inte blivit av bara.
(Mopeden är troligtvis från -62 då den har plana tanksidor.)
Tackar ..
går det att se på tex ramnummret vad det är för år på den ??

Postat: 15 nov 2013, 08:51
av Raketsport
Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.

Postat: 15 nov 2013, 09:50
av jocke_c
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)

Postat: 15 nov 2013, 11:46
av Levve
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.

Postat: 15 nov 2013, 13:21
av jocke_c
Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.

Postat: 16 nov 2013, 11:10
av NiklasHögberg
jocke_c skrev:
Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.
det kan mycket väl vara rätt tank då de sägs att de kan ha monterats ett fåtal mopeder med delar från föregående år. min ss verkar va lite så då den troligen fått enbart cromebåge istället för pakethållare frå början för moppen e original som den e!

Postat: 16 nov 2013, 11:10
av NiklasHögberg
jocke_c skrev:
Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.
det kan mycket väl vara rätt tank då de sägs att de kan ha monterats ett fåtal mopeder med delar från föregående år. min ss verkar va lite så då den troligen fått enbart cromebåge istället för pakethållare frå början för moppen e original som den e bortsett från omklädd dyna o lite bättrad lack

Postat: 16 nov 2013, 12:11
av ughla
Kan en 63a ha 1 som första siffra i ramnr? Jag har en raket med 1:a och platta tanksidor nämligen.

Postat: 16 nov 2013, 13:15
av Levve
63-65ser man direkt på styrkåpan. Dom har en rygg på mitten, medan dom äldre 61-62 har slät styrkåpa. Sitter det flintamotor är den ju garanterat inte äldre än 63. Men försäkrings dekal då? Sitter den kvar så är det ju nemas problemas..... Bara att backa 5 år :roll:

Postat: 16 nov 2013, 21:20
av jocke_c
Bild
Bild

Hela moppo riven nu oxå

Postat: 16 nov 2013, 21:21
av jocke_c
Hur får man det att bli bilder direkt istället för länkar ??

Postat: 16 nov 2013, 21:39
av knilsknilsson
ta koden till höger "Hotlink för forum" och klistra in i inlägget.

Bild

Postat: 16 nov 2013, 21:48
av jocke_c
Bild

Prövar en bild på tanken .. [/img]