Sida 1 av 1

athena 80 squishband

Postat: 25 nov 2013, 22:00
av Fidd
är på gång att sätta på en athena på min sachs 50s motor mätte squishband tror jag det heter? Mellanrummet mellan kolv å topp har nu 1,6 mm blir det någon större skillnad om får ner det till 0,8 tex eller är det nån som vet vad det bör vara??

Postat: 25 nov 2013, 22:11
av Micke S
Det brukar heta att det ska vara 0,6 -0,8 mm på upp till 80 CC.

Jag kör med 0,4 mm på en Yamaha FS1 med drygt 60 CC. Men då måste man mäta om man byter något genom att marginalen för t.ex. en ny kolv med lite andra mått är för dålig.

Vad det betyder i effekt att köra med så stor squish som du har nu vet jag inte men det innebär i alla fall att risken för att motorn spikar är mycket större än med mindre mått.

Postat: 25 nov 2013, 22:13
av ughla
Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?

Postat: 25 nov 2013, 22:18
av Perka
Jag hade 1,6 med packningar & ca 0,8 utan!
0,8 är ganska lagom på en Athena 80.

Postat: 25 nov 2013, 23:01
av Micke S
ughla skrev:Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?
Kolla för Piece of Mind om inte annat.

Postat: 25 nov 2013, 23:40
av erlan
ughla skrev:Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?
man bör alltid kontrollmäta. det är inte säkert att den första detaljen på måndag morgon bli korrekt, och den kan ligga i din kartong.

erlan

Postat: 26 nov 2013, 00:16
av igasen
Perka skrev:Jag hade 1,6 med packningar & ca 0,8 utan!
0,8 är ganska lagom på en Athena 80.
Kör du utan både cylinderfots och topplockspackningar ?

Postat: 26 nov 2013, 00:17
av G-son
Sedan får man fundera äver vad fabriken anser är "korrekt". Eftersom den är avsedd att köras med packningar och du har 1,6mm klämspalt med dom kan delarna åtminstone ha sån tillverkningstolerans att det blir 0,8mm på en annan cylinder/topp utan att det är ett problem.

Det är hemska tillverkningstoleranser på många trimdelar till lite äldre motorer. Man får alltid kontrollmäta om man ska ha ett hum om vad sjutton det är för nått man skruvat ihop.

Postat: 26 nov 2013, 00:37
av Perka
Har bara lite packningsmassa vid cylinder foten.

Postat: 26 nov 2013, 02:00
av Fidd
För att förtydliga har jag 1.6 med packningar både cylinderfot å toppackning
Där cylinderfotspackning är ca 0.6

Postat: 26 nov 2013, 19:18
av Rexxy
På min Athena 80cc fick jag en klämspallt på 1mm+ utan topplockspackning OCH cylinderfotspackning.. :( så jag bad Conrad svarva ner cylinderfoten 0.5mm. Så nu med packning under foten ligger jag på runt 0.65mm.

Postat: 29 nov 2013, 13:14
av Fidd
Efter ett besök hos högsäters finmekaniska så är cylinderfoten avsvarvad
0,8mm så fick ner det till 0,8 mm:)
Tack för alla hjälpsamma svar!!

Postat: 29 nov 2013, 14:48
av ughla
Fidd skrev:Efter ett besök hos högsäters finmekaniska så är cylinderfoten avsvarvad
0,8mm så fick ner det till 0,8 mm:)
Tack för alla hjälpsamma svar!!
vad kör du med för packningar då? :)

Postat: 29 nov 2013, 15:07
av Fidd
Cylinderfotspackning som är 0,5 och tunn toppackning