Sida 1 av 2
Puch - höjning av avgasport?????
Postat: 28 nov 2013, 15:07
av BjörnK
Jag har en standard, fläktkyld puchcylinder som är uppborrad till 42 mm.
Insuget upptaget till 15 mm.
Funderar på om jag ska fila i avgasporten (höja), i så fall hur mycket?
Är det värt besväret överhuvud taget?
Postat: 28 nov 2013, 15:47
av Micke S
Att höja avgasporten på känn är ingen bra idé genom att en massa andra saker påverkar. Då bör man ha tillgång till bromsbänk. Blir det för mycket kan cylindern vara skrot. Bättre i så fall att fila ner framkanten på en kolv steg för steg och se vart man hamnar. Eller använda spacerplatta och kompensera med kolvlucka.
Postat: 29 nov 2013, 11:58
av BjörnK
Ok, jag skippar den operationen då, så får vi se hur den beter sig framöver.
Postat: 29 nov 2013, 16:16
av fatchance
Ett par mm kan du ta bort utan att det blir pannkaka, brukar märkas till det bättre, och med tanke på att insugets diameter är det nog bra för andningen i rovan.
Men bäst är om du mäter upp porttiderna med en gradskiva.
(finns på nätet)
Postat: 29 nov 2013, 18:37
av JanneL
fatchance skrev:Men bäst är om du mäter upp porttiderna med en gradskiva.
(finns på nätet)
har du nån länk till nån som säljer en bra skiva, gärna i plåt ?
jag har kollat lite men inte sett någon bra
Postat: 29 nov 2013, 20:09
av fatchance
Nej inte i plåt tyvärr...
Har kört snikvarianten att skriva ut från nätet och sedan laminera på jobbet.
Sedan har jag limmat magneter på baksidan så att det blir mindre jobb med att få fast skivan på svänghjulet.
Här är ett par länkar till utskriftsvänliga skivor:
http://www.ocf.berkeley.edu/~tee/ramva/degreewheel.pdf
http://www.mopedmuseum.se/recept/bilder/Gradskiva.jpg
Postat: 29 nov 2013, 20:14
av JanneL
bra ide då kan man ju limma den på sån där magnetiskt material som reklamfirmorna har. samma som på övningskörningsskyltar
fan kludden, du e inte dum du

Postat: 29 nov 2013, 20:28
av fatchance
Tack som f-n Kejsaren!
Länge sedan man fick beröm...
(iofs befogat..

)
Postat: 29 nov 2013, 20:28
av erlan
det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.
erlan
Postat: 29 nov 2013, 21:20
av ughla
erlan skrev:det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.
erlan
typ tomas dileva då eller?
Postat: 29 nov 2013, 21:49
av Frolzon
Postat: 29 nov 2013, 23:02
av pangerva
erlan skrev:det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.
erlan
http://blogg.tkj.se/wp-content/uploads/ ... an-dod.gif
Postat: 30 nov 2013, 08:00
av Hakan
Funkar bra med CD skiva , passar bra i storlek till svänghjulet.
Plåtbiten som funkar som pil är en bit från en ölburk, så först får man dricka en beer, annars kan man inte jobba vidare.
På bilden ,Husqvarna D-busmotor

Mr F
Postat: 30 nov 2013, 10:58
av Mr F
Den här tabellen hittade jag på Puchverkstan om det kan vara till någon hjälp
Med vänlig hälsning,Fredde
Duration=vevaxelgrader (360 = ett varv)
Insugsport duration tabell.
rpm duration
6000 130-150
7000 150-155
8000 160-165
9000 165-170
10000 170-175
11000 175-185
12000 185-195
13000 195-200
14000 200-205
Transferport (kanalerna) duration tabell.
rpm duration
6000 115-120
7000 120-124
8000 124-128
9000 126-130
10000 128-132
11000 130-134
12000 132-136
13000 134-140
14000 136-142
Avgasprort durations tabell
rpm duration
6000 176-179
7500 179-183
8000 183-186
9000 186-189
10000 189-192
11000 192-193
12000 193-196
13000 196-199
14000 199-204
Detta är de durationer vi kommit fram till at de stämmer bäst. De kräver dock att både transfer/insug och utblås durationer stämmer överens med varandra. Vilket sällan är fallet med en hemmatrimad puchmotor. Ta då avsevärt lägre avgassdurationer durationer än i tabellerna och arbeta dig fram utifrån det, om transfer portarna har korta öppnings tider..
Postat: 02 dec 2013, 16:22
av blyfot
Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt

Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls