Sida 1 av 1
Hur tycker ni att jag ska göra?
Postat: 27 dec 2013, 15:55
av pangerva
Tips och råd efterlyses!!!
Ska jag bättringslacka sving och tank eller låta det vara som det är?
Tankens kontaktlimsrester är borttaget med aceton. Nya emblem, röda Monza, ska inhandlas men ska jag bättra det skavda (troligtvis efter väska som hängt på styret undre många mil). Tanken är mycket bättre på andra sidan.
Svingen skavd efter hälar samt efter start med kicken.
Tanken före limborttagning.
efter limborttagning med aceton
svingen

Postat: 27 dec 2013, 16:21
av Mange
Tjena Per
Jag tycker du ska låta den vara som det är. Brukar inte bli nå bra när man försöker å bättra.
Med vänlig hälsning Mange
Postat: 27 dec 2013, 16:49
av Alfredsson
låt det vara och leta nos delar att skifta med ist

sen säljer du de slitna på tradyra
Postat: 27 dec 2013, 17:15
av alf-johan
Kloka killar ovan här, gör som dom säger, eller fråga ingen det blir bäst, för lika många svar får du som alla du frågar

Postat: 27 dec 2013, 17:43
av Säcken
Släng på en 5vxl knota å 70cc å kör på ett hjul ist för lack å skit

Postat: 27 dec 2013, 17:57
av JRA
I princip så håller jag med föregående talare... Men jag skulle ta med"besten"till en erkänt duktig billackerare och få hans utlåtande om det skulle gå att bättra! För den är ju så fin för övrigt så skulle det gå att bättra så skulle nog jag försöka... Men som sagt: Hur vill du ha den? Själv så kan jag ju inte låta bli att "bättra"...Ska bara fixa lite tänker jag....och så slutar det med helrenovering...
Förresten: Är det där en 67a tank? Fick en likadan nästan bul o rostfri med i min byggsats...
Postat: 27 dec 2013, 18:04
av pangerva
Att lacka om hela denna 67:an skulle kännas som ett helgerån
Att köra den med en annan, starkare, motor är däremot ok. Vi får se vad det blir av tankarna på annan motor. Tips emottages gärna men jag är inte ute efter några hiskeliga farter. Att toppa ca 80 km/h och marscha ca 60+ vore väl mumma för mig.
Postat: 27 dec 2013, 18:13
av cobra karlsson
Rör den ej byt bara motor till en 5 v med 70 cc
Postat: 27 dec 2013, 19:29
av erlan
varför inte bara lacka om det vita på tanken, och låta resten vara?
erlan
Postat: 27 dec 2013, 20:44
av Coolvette
Jag tycker att det är synd att sudda bort dom autentiska spåren efter åren som gått, men det är ju en smaksak.
Detta förutsätter, för min del, att det är originallack som ligger på.
Som många säger så kan du lägga en originalliknande lack många gånger men original kan lacken bara vara en gång.
Postat: 27 dec 2013, 20:49
av Oaken
pangerva skrev:Att lacka om hela denna 67:an skulle kännas som ett helgerån
Att köra den med en annan, starkare, motor är däremot ok. Vi får se vad det blir av tankarna på annan motor. Tips emottages gärna men jag är inte ute efter några hiskeliga farter. Att toppa ca 80 km/h och marscha ca 60+ vore väl mumma för mig.
Håller med, den är ju bara original en gång och nu har den ju en fin patina.
Lite av dess själ går ju förlorad om du skulle bättra upp den, så tycker jag iaf.
Men en härlig moped är det i vilket fall som helst
En 4 eller 5 växlad motor med Athena 70cc Minitherm på skulle vara mumma.
Kombinerat med en Bing 17 för lite smygstuk eller ännu hellre en Mikuni 20.
Fast då lyser det trim lång väg, likaså med Supertherm cylinder
En Jamarcol ljuddämpare funkar bra också, låg ljudnivå och original liknande utseende.
Med ett sånt kit kan du själv bestämma toppfarten till en viss gräns genom drevningen.
Marscha i 80 är inga problem.
Här har du en länk till en kunnig och bra Zundapp försäljare:
http://www.kjtools.se/zundapp/
Postat: 27 dec 2013, 23:30
av BjörnK
Ack, pangerva, den snyggaste 517-modellen "ever".
Kombination gammalt nytt.
Gör inget i läge ett, utan få den fungera på ett bra sätt.
Som någon tidigare sa, byt ut delarna efter hand.
Postat: 28 dec 2013, 21:49
av Lolalola
Ja gör så, den är alldeles för fin för att målas om.
Postat: 29 dec 2013, 17:18
av ilo55cc
Tänk att en sån hardcore ilo-åkare skulle falla ner i zündappträsket.

Postat: 29 dec 2013, 19:35
av pangerva