Sida 1 av 3

Förgasare spottar ut bensin i insuget

Postat: 31 dec 2013, 11:15
av andazon
Hej

Hittade i somras en gammal urpluggad originalcylinder till min 2-vxl Sachs. Då jag även har en Dremel + lilla ligisten, så ...

En betydligt lättare cylinder senare, så är det dags att provstarta skapelsen...

Får då fenomenet att den startar, men bara går på varvtal strax över tomgång, trots full gas + att om jag håller ett finger bakom insuget på förgasaren så blir det blött av bensin som den spottar tillbaka.

Har jag varit lite för ivrig med min Dremel, tro?

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 11:21
av Micke S
Har du råkat höja insugsporten för mycket? När kolven är max nere ska den fortfarande täcka hela insuget.

Postat: 31 dec 2013, 11:28
av andazon
När det gäller kolven så är det ett gränsfall...

Jag ser delar av den övre kolvringen i insuget...

Får kanske prova med en tunnare packning till cylindern...

Finns det någon annan lösning, eller är det skrotbacken som gäller?

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 11:37
av Micke S
Om du inte kan se in ovanför kolven och ringen inte börjar fjädra ut ligger felet någon annanstans. Den kanske går tokfett av någon anledning?

Postat: 31 dec 2013, 12:19
av andazon
Har försökt med att skruva på det ställbara munstycket, men då jag bara kört original tidigare med knappt 1/5 varv öppet, så vet jag inte hur mycket jag ska öppna...

Hur mycket brukar man öppna på en 60 cc?

Då vet jag hur mycket som det förmodligen ska öppnas max...

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 14:26
av G-son
Eftersom du beräknat cylinderlättningen med lille ligisten, har du några siffror på portdurationerna att dela med dig av?

Postat: 31 dec 2013, 14:38
av pangerva
Gissar på att munstycket ska öppnas ca 3/4 varv

Postat: 31 dec 2013, 14:43
av ilo55cc
Jag brukar öppna munstycket mella 3/4 och 1 varv till att börja med. Brukar vara en bra start. Håller insugspackningen tätt ? Kan bli konstigt om det läcker. Att du ser lite av kolvringen i insuget gör inget, på min ilo såg jag båda och det var inget problem

Postat: 31 dec 2013, 15:02
av andazon
Tja, jag tänkte att det var lika bra att slipa ur rejält när jag ändå höll på :twisted:

Insug: 180 grader
Överström: 134 grader
Utblås: 185 grader (ska upp till 195 grader OM jag får liv i den...)

Förgasare: 12 mm uppslipad till "Garageportare"

Kolvjack: Rejält

Avgas: Original med kortad krök 12 cm

Måste ju börja någonstans :D :D

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 15:15
av Falkfish
andazon skrev:Tja, jag tänkte att det var lika bra att slipa ur rejält när jag ändå höll på :twisted:

Insug: 180 grader
Överström: 134 grader
Utblås: 185 grader (ska upp till 195 grader OM jag får liv i den...)

Förgasare: 12 mm uppslipad till "Garageportare"

Kolvjack: Rejält

Avgas: Original med kortad krök 12 cm

Måste ju börja någonstans :D :D

// Andazon
Hej.

Kan det vara att kolvjacket är FÖR stort kanske ?

Stefan

Postat: 31 dec 2013, 15:37
av Sven
Jag har varit med om liknande fenomen det sprutade ut bensin/luft bakvägen ut ur förgasaren på två st zundapp cx50 som jag gjorde iordning samtidigt .det gav mig några sömnlösa nätter dagarna innan vi skulle åka till mellsta .Felet satt i avgassystemet bytte ljuddämpare till en modell med grövre dimension så var problemet borta.

prova att starta moppen utan avgassystem eller bara med kröken så får du se om det blir bättre.
Eller det kanske räcker med att ta bort burken längst bak på ljuddämparen

Postat: 31 dec 2013, 16:16
av andazon
Då får jag prova med att "Öppna upp" avgas lite grann...

Bor mitt i bostadsområde, så jag vet inte hur populärt det skulle vara att prov starta utan ljuddämpare...

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 16:20
av erlan
vid tolvslaget ikväll går det säkert bra.

erlan

Postat: 31 dec 2013, 16:35
av andazon
Är det då inte bättre imorgon bitti vid 7-draget?

Ingen är vaken och de som är vakna ser inget då de har fullt upp med en rejäl bakfylla :lol: :lol:

Skämt åsido...

Sven, du skrev om att byta till ett grövre avgas som en lösning då du hade samma problem. Kunde du varva upp, eller hade du samma problem som jag att det bara gick att varva litegrann?

// Andazon

Postat: 31 dec 2013, 16:49
av fatchance
Är rädd för att du hade för skoj med dremeln! :D

Dom där porttiderna är inte att leka med + att den inte blir lätt att köra
med endast två växlar om du får fart på den.

Men som sagt, den kräver nog "mycket mat", prova med att höja nålen max
och se ifall den svarar. Spottar tillbaka gör i princip alla kolvstyrda motorer.